دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1397 - 12:06

همکاری دانشگاه شریف با مراکز بین‌المللی در حوزه‌های آب و محیط زیست، انرژی و سلامت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های آب و محیط زیست، انرژی و سلامت خبر داد.
کد خبر : 283021

دکتر محمدرضا موحدی درباره برنامه‌های تدوین‌شده در موضوعات اولویت‌دار پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: اکنون در بعضی حوزه‌ها به بلوغ رسیده‌ایم ولی بعضی حوزه‌ها نیاز به تمرکز بیشتر داریم و آن حوزه‌ها سه حوزه کلان آب و محیط زیست، انرژی و سلامت هستند. در این حوزه‌ها ما حمایت‌های ویژه از اعضای هیات علمی خواهیم داشت و اگر طرح‌های کاربردی در این زمینه‌ها تعریف کنند، حمایت می‌شوند. تدوین این موضوعات اولویت‌دار به این معنا نیست که حوزه‌های دیگر اولویت ندارند، بلکه به این دلیل است که فکر می‌کنیم باید در این حوزه‌ها بیشتر فعالیت داشته باشیم.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در توضیح بیشتر ادامه داد: مثلا همین برنامه‌ای که تحت عنوان گرنت انجام می‌دهیم از اعضای هیات علمی فراخوان خواهیم داشت تا تیم‌های مرکب از استاد و دانشجو و پژوهشگر پسادکتری تشکیل دهند. از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه فاضلاب، نمک‌زدایی، گرد و غبار و زیرگرد یا طرح‌های مرتبط با سلامت حمایت‌های ویژه می‌کنیم. البته غیر از این که حمایت می‌کنیم بودجه‌های خاص نیز اختصاص می‌دهیم و نظارت می‌کنیم تا به نتیجه برسد، وقتی تحقیقات اجرایی شود، اساتید و پژوهشگران را به سازمان‌های مربوطه وصل می‌کنیم. برخی اوقات حتی‌ می‌توانند با سازمان‌های مربوطه قراردادهایی منعقد کرد.


موحدی بیان کرد: آنچنان که الان این اتفاق افتاده است. در حوزه آی‌تی و سلامت که منجر به فناوری شده است، در حال مذاکره برای فروش دانش فنی هستیم. در حوزه محیط زیست هم با سازمان محیط زیست همکاری خوبی درایم. پژوهشگران ما در موضوعاتی نظیر انتشار آلودگی و زیرگردها با سازمان محیط زیست همکاری دارند، همچنین دانشگاه شریف مجری دریاچه ارومیه است.


وی درباره همکاری بین‌المللی در موضوعات آب و محیط زیست، انرژی و سلامت ادامه داد: ارتباط بین‌المللی در این زمینه داریم. از حدود دو سال پیش مرکز تحقیقات آب مشترک با دانشگاه ملبورن استرالیا تاسیس کردیم که در دانشکده عمران مستقر است.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: در نمک‌زدایی و آب شیرین‌کن‌ها هم همکاری‌های بین‌المللی داریم. همچنین با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی نظیر مراکزی در سوئیس همکاری داریم.


موحدی گفت: همچنین در آب و محیط زیست هم با دانشگاه‌های سوئیس همکاری می‌کنیم. در دیدار اخیری که با وزیر علوم سوئیس داشتیم همکاری‌های دیگری در قالب تبادل استاد و دانشجو، پروژه‌های مشترک و دوره‌های مشترک انجام خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آب محیط زیست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته