دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 09:47
آنا گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های اعزام 300 مبلغ مذهبی به مناطقی درفرانسه همزمان با ماه مبارک رمضان

مسلمانان بعد از مسیحیت جمعیت دوم مذهبی در کشور فرانسه محسوب می‌شوند و این موضوع تبدیل به دغدغه مسئولان فرانسوی و دستمایه‌ای برای ابراز نگرانی آن‌ها شده است.
کد خبر : 281895

گروه بین الملل خبرگزاری آنا؛ مسلمانان بعد از مسیحیت جمعیت دوم مذهبی در کشور فرانسه محسوب می‌شوند و این موضوع تبدیل به دغدغه مسئولان فرانسوی و دستمایه‌ای برای ابراز نگرانی آن‌ها شده است. از این روست که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که از او به‌عنوان فردی به‌شدت سکولار یاد می‌شود، از موضوع ابراز عقاید مذاهب مختلف در کشورش به‌عنوان یک موضوع مهم یاد می‌کند.


برخی تحلیلگران سیاسی در فرانسه بر این باورند که اسلام در فرانسه تحت تاثیر افکار افراطی بعضا سلفی و افراط‌گرایی قرار گرفته است. موضوعی که باعث شده «مقابله با اسلام‌گرایی» تبدیل به یک سوژه مهم سیاسی در نزد افکار عمومی شود.


اکنون و در ایام ماه مبارک رمضان، فرانسه شاهد اعزام مبلغان مسلمان به نقاط مختلف این کشور است. رئیس جمعیت مسلمانان فرانسه در این‌باره می‌گوید: «بیش از 300 مبلغ از کشورهای مراکش و الجزایر و ترکیه وارد این این کشور شده‌اند که همگی با ویزای توریستی و تنها برای مدت یک ماه اجازه ورود و ماندن در شهرهای مختلف فرانسه را دارند.»


از آن رو که قانون اساسی فرانسه طبق اصل «لائیسیته» به معنای جدایی دین از سیاست بنا شده است، دولت در امور دینی و مذهبی دخالت نمی‌کند. از این رو دعوت از مبلغین مذهبی سر و صداهای بسیاری را در میان احزاب سیاسی این کشور به‌ویژه حزب چپ سکولار ایجاد کرده است. همچنین موضوع ورود مبلغین مذهبی از سوی دولت این کشور تبدیل به دغدغه مهمی برای جناح مخالف ماکرون شده است.


در حال حاضر با ورود مبلغین مسلمان، یک سوال افکار عمومی فرانسه را به خود مشغول کرده و آن این است که چطور دولت فرانسه باید 300 مبلغ را برای تبلیغ در مناطق و محله‌های مختلف این کشور اعزام کند؟ پاسخ این سوال را می‌توان در این مورد خلاصه کرد که با اتفاقات سال‌های اخیر و گرایش بسیاری از فرانسوی‌ها به گروه تروریستی داعش و سپس بازگشتشان به فرانسه و وقوع حملات تروریستی در این کشور، نگرانی مسئولان فرانسوی را بیش از پیش برانگیخته و باعث شده است دولت محتاط‌تر از گذشته عمل کند.


ایجاد اسلام فرانسوی؛ دغدغه دولت ماکرون


باوجود این، موضوعی که ماکرون را نگران کرده این است که اسلام از کشورهای عربی همچون عربستان، مراکش، الجزایر و ... وارد فرانسه شده است در حالی که فرانسه به‌دنبال «اسلام فرانسوی» است. اسلام فرانسوی، اسلامی است که به تعبیر پاریس، یک فرانسوی تا جایی اجازه دارد مسلمان باشد و احکامش را رعایت کند که مخالف قوانین و جمهوریت سکولار فرانسه نباشد. با این تعبیر ظاهرا ورود مبلغین دینی به فرانسه چندان هم آسان نباید باشد.


طبق آماری که از سوی مراکز اسلامی پاریس اعلام شده است، حدود 200 مبلغ از مراکش به فرانسه آمده‌اند. دیدلر لسچی (Didier Leschi) درباره اسلام فرانسوی می‌گوید، داشتن اسلام واقعی در فرانسه مشکل و در این رابطه موضوع بهبود آموزش در فرانسه از اهمیت خاصی برخوردار است.


طبعا در چنین وضعیتی است که ماکرون ترجیح می‌دهد مبلغینی را در همان کشور فرانسه آموزش دهند تا با قوانین و خط‌مشی فرانسوی همخوانی بیشتری داشته باشند و متحمل هزینه برای آوردن مبلغ از کشورهایی همچون مراکش و عربستان نشوند. امانوئل ماکرون که رویکردی سکولار دارد، موافق اسلام فرانسوی در این کشور است یعنی اسلامی که با قوانین جمهوری فرانسه مغایرت نداشته باشد.


رئیس جمعیت مسلمانان فرانسه در این‌باره گفت: «در کشوری که گویا آزادی ادیان وجود دارد و رئیسجمهوری آن به‌دنبال برقراری تعادل میان مذاهب است، این افراد (مبلغین) با ویزای توریستی وارد کشور می‌شوند و مدتی را در قرنطینه به سر می‌برند و تیم‌های حفاظتی مسئولیت مراقبت از این افراد را برعهده دارند. ما تنها به خاطر عرضه مفاهیم ماه رمضان آمدیم و تضمین می‌کنیم وظیفه‌ای غیر از روشن کردن مفاهیم قرآنی نداریم. ما تنها به‌دنبال عرضه مفاهیم ماه رمضان در مساجد هستیم.»


نداشتن امنیت جانی، موضوعی است که بسیاری از مبلغین مسلمان را تهدید می‌کند آن هم در کشوری که بسیاری‌شان به جای شناخت اسلام حقیقی، افراط‌گری تروریست‌ها را به نام اسلام دیده‌اند. اسمالن نادور، یکی از معترضان به وضعیت حفظ جان مبلغین مسلمان می‌گوید: «این مبلغین مذهبی، هیچ ماموریت مذهبی دیگری ندارند و تنها برای تبلیغ سنت‌های این ماه و احترام به احکام آن و تنها برای روشن شدن ابهامات و شبهات و سوالات در مساجد حضور می‌یابند.»


مترجم: فاطمه پناهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته