اولویتهای شناسایی و انتخاب مدیران مدارس/ داشتن حسن خلق و سلامت روان در انتخاب مدیران مهم است
حسین صادقی، رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اینکه آیا فارغ التحصیلان رشته مدیریت نسبت به فارغ التحصیلان سایر رشتهها در اولویت انتخاب به عنوان مدیر مدرسه هستند، گفت: با توجه به اینکه آموزشوپرورش در دانشگاههای وابسته خود تنها به تربیت معلم میپردازد، در واقع تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان حوزه ستادی و... با رستههای شغلی دبیری، آموزگاری یا هنر آموزی در آموزشوپرورش جذب میشوند، لذا تمامی مدیران ابتدا یک معلماند و در نقش دوم مدیر یا کارشناس! هستند. اما با تمام این تفاسیر، انتخاب مدیران حرفهای (مدیر مدارس) که یک شغل حرفهای است، مقطع و رشته تحصیلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: در واقع انتخاب مدیر مدرسه به چهار عامل از قبیل میزان تحصیلات، تجارب، شایستگی و ویژگیهای شخصیتی-اخلاقی وابسته است. از این روی همانگونه که ملاحظه میشود، تحصیلات در انتخاب و انتصاب مدیران، از اهمیت لازم برخوردار است، اما اینکه چه سطح و چه گرایشی در اولویت انتخاب مدیر است، بر اساس شرایط بومی کشور، میزان وجود نیروی متخصص، علاقهمند و با توجه به کسب امتیاز علمی لازم در آزمون انتخاب و انتصاب مدیران و با مشورت متخصصان شغل مدیریت مدارس و نظر کمیته انتخاب و انتصاب مدیران، تعیین و وزن گذاری میشود.
سنجش تواناییهای فردی منتخبان
صادقی با توجه به اینکه تواناییهای فردی در مدیریت اقتصاد مدرسه چگونه مورد سنجش قرار میگیرد، اظهار کرد: توانایی فردی در مدیریت اقتصاد مدرسه (مدیریت منابع مالی)، با استفاده از رویکرد مرکز ارزیابی مورد سنجش قرار میگیرد. به عبارتی در این رویکرد، فرآیندی شبیه سازی طراحی میشود که فرد در 2 تا 3 موقعیت شبیه سازی شغلی خود، توانمندیهایش را بروز داده و در این موقعیتها، توسط ارزیابان خبره و مستقل مورد سنجش قرار میگیرد.
ضرورت توجه به حُسن اخلاق و سلامت روان
وی درباره اینکه حُسن اخلاق و سلامت روان تا چه حد در انتخاب افراد نقش دارد، تصریح کرد: علاوه بر میزان تحصیلات، تجارب، شایستگی و ویژگیهای شخصیتی-اخلاقی عامل دیگری از جمله حسن خلق، ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان، شروط اساسی انتخاب و انتصاب مدیران به شمار میرود، به این معنی که چنانچه فردی شایستگی، تحصیلات و تجارب لازم را جهت انتصاب داشت ولی در یکی از این دو بُعد کفایت لازم را نداشت، قطعا در اولویت انتخاب و انتصاب مدیریت قرار نخواهد گرفت، اگرچه حائز شرایط دیگر باشد.
رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه موضوع پایش وجود صلاحیتها بعد از انتخاب مدیران هم آیا ادامه دارد و در صورتی که عدم صلاحیت فردی چند ماه بعد از انتصاب مشخص شود نحوه تجدید نظر به چه صورت خواهد بود، گفت: پایش وجود صلاحیتها، تنها به ارزیابی در مرکز ارزیابی ختم نمیشود، بلکه اساسا پس از اطمینان از اینکه فردی شایستگی، تجارب و تحصیلات لازم جهت انتصاب در پست مدیر مدرسه را دارد، میبایست عملکرد شغلی وی با فرآیند مدیریت عملکرد، بهطور اختصاصی مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که عملکرد فرد، ارزیابی وی را تایید کرد، گواهینامه صلاحیت حرفهای تمدید خواهد شد، در غیر این صورت، گواهینامه صلاحیت از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود و منقضی خواهد شد.
انتهای پیام/