دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1397 - 13:50
دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد:

ضرورت یکسان‌سازی سطح علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز آموزش عالی صنعت و فضایی رقابتی است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با پتانسیل‌هایی که دارد در نوع خود برند علمی است.
کد خبر : 281735

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی محمد نوریان در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در دوره ای که فضای رقابتی بر دانشگاه ها حاکم است باید بررسی کنیم و بدانیم نقش محیط های بیرونی از جمله: نقش وزارت علوم، نهادهای تصمیم گیرنده، تعداد جمعیت، شهریه، مسایل اقتصادی، مسائل اجتماعی، جایگاه و برند علمی چه تاثیری در آینده ما دارد. اگر در رویکرد جدیدمان در دانشگاه به این امور مهم توجه نکنیم در آینده با مشکل مواجه می شویم.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد مهم ترین نهاد علمی انقلاب و به پشتوانه مردم ایران ساخته شده است، گفت: دانشگاه آزاد دستاورد انقلاب اسلامی ایران و ثمره بزرگ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده که هر خانواده ایرانی به نحوی با این مجموعه علمی در قالب دانشجو، فارغ التحصیل، استاد و کارمند در ارتباط است.


وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران پیشرو باشد واحدهای دیگر نیز در استان ها و شهرستان ها به تبعیت از آن پیش خواهند رفت و از این حیث دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بویژه واحد تهران مرکزی از جایگاه مهمی برخوردار است.


نوریان با تاکید بر ضرورت یکسان‌سازی سطح علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کیفیت در دانشگاه باید یکسان باشد. تحول در مرزهای اندیشه اثر بالایی در زندگی امروزی دارد. ما باید بدانیم در دانشگاه های دنیا چه تحولاتی رخ داده است. برای جذب دانشجویان خارجی نیاز به یک سری فرایندهای تعریف شده و آسان داریم در واقع تغییرات بین المللی شدن و جهانی شدن به اقتصاد هر کشور وابسته است.


وی ادامه داد: امروزه دولت ها هزینه آموزش را کاهش می دهند و به بخش خصوصی واگذار می کنند. ما باید ببینیم در چرخه جهانی سهم ما چقدر است. ایران همانند چین، هند، برزیل و اندونزی تغییرات وسیعی دارد. هم دانشجویانش رشد کرده است و هم اعزام به خارج از کشورش در دنیا روند رو به رشدی دارد.


نوریان تاکید کرد: باید به افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله دانشجویان بین المللی در کل دانشگاه های جهان توجه داشته باشیم؛ در این فضای جهانی رسانه ها و ارتباطات باعث می شوند تاثیرگذاری های متقابل و تصمیمات یکپارچه شود.


وی افزود: باید به سمت آینده پژوهی برویم و به 3 موضوع عملکرد گذشته، وضیعت موجود ( چالش ها و شناخت راه حل‌ها) و شناسایی انتظارات و جهت گیری های جدید از دانشگاه اهمیت دهیم.


دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به صورت فزاینده ای به سمت خلق مسائل جدید فرهنگی پیش می رود. نگاه ویژه ای باید به فرهنگ دینی، انقلابی و اعتقادی داشته باشیم. ضروری است که توجه خاصی به خلق اندیشه های جدید بویژه در مسایل فرهنگی که رو به افزایش است، داشته باشیم. باید دانشگاهی داشته باشیم که خود تنظیم و خودرهبر باشد و خودش را بتواند اداره کند. برای اداره یک دانشگاه باید یک سازمان هوشمند توانا طراحی کنید. امروز دانشگاه جای طرح مساله است نه حل مساله.


نوریان بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ علمی است که به سمت تعالی به پیش می رود. باید رقابت گرا، مشارکت جو، تحول آفرین و اخلاق مدار باشیم.


وی تاکید کرد: 4 لایه استراتژیک، سیاست گذاری و خط مشی، مدیریت کلان و سطح اجرا باید در دانشگاه تبیین شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته