دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام میوه‌ها قاچاق‌اند؟

سخنگوی اتحادیه صنف بارفروشان با اشاره به شایعاتی که این روزها درباره آلودگی میوه‌ها فراگیر شده است، گفت: فقط آناناس، موز، نارگیل و انبه به صورت قانونی و با مجوز وارد کشور می‌شوند.
کد خبر : 28162

بیژن حاج‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه هر میوه‌ای که به جز این چهار میوه وارد کشور شود، قاچاق است،‌ ادامه داد: به طور طبیعی واردات میوه‌هایی غیر از این تحت نظارت هیچ سازمانی نیست.


وی گفت: موز از جمله میوه‌هایی است که بدون دخالت فروشندگان میدان میوه و تره بار وارد کشور می‌شود و فقط فروشنده حق فروش و برداشتن سود خود را دارد، بنابراین حق دخالت در واردات آن را ندارد.


حاج‌رضایی با بیان اینکه میوه‌های قاچاق از طرق مختلفی از قبیل جعبه بار اتوبوس‌ها وارد کشور می‌شوند،‌ اظهار کرد: در شهرستان‌ها افراد می‌توانند با استفاده از کارت پیله‌وری که توسط استانداران صادر می‌شود میوه وارد کنند و این روش می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن قاچاق میوه‌ باشد.


او با اظهار تاسف از این که افراد بدنامی در بازار واردات میوه هستند، ادامه داد: واردکنندگان بر اساس سوابق و کارت بازرگانی اجازه واردات کالا دارند، ولی در حوزه واردات میوه افراد نامناسبی نفوذ کرده‌اند.


سخنگوی اتحادیه صنف بارفروشان همچنین با بیان اینکه برای واردات میوه یکی از مهمترین مسائل دریافت تاییدیه وزارت بهداشت اظهار کرد: در این تاییدیه میوه از نظر سلامت، آلودگی، کودهای استفاده شده و ... مورد بازبینی قرار می‌گیرد و اگر میوه از این نظر مورد تایید نباشد میوه‌ها مرجوع و یا منهدم می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه اتحادیه حق نظارت بر واردات میوه را به صورت مستقیم ندارد، تصریح کرد: با وجود تمام اعتراضات به این موضوع، متاسفانه نتیجه مشخصی حاصل نشده است.








انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته