دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1397 - 15:12
نماینده حماس در تهران در گفت‌وگو با آنا؛

تحریم نفتی، تسلیحاتی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی راه مقابله با آمریکا است

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران گفت:‌ ما باید آمریکا و صهیونیست‌ها را مجازات کنیم و طبعا اقداماتی همچون تحریم نفتی و تسلیحاتی می‌تواند موثر باشد.
کد خبر : 280280

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ در حالی قرار است تا ساعاتی دیگر مراسم اصلی انتقال سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به قدس با حضور مقام‌های مختلف اسرائیلی و آمریکایی آغاز شود، که بنا به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای و جهانی آمریکا تلاش دارد تا با این اقدام خود احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کند و حقایق تاریخی و جغرافیایی این شهر مقدس را نادیده بگیرد.


درواقع اقدام ترامپ از بین بردن دولت فلسطین و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود است و مخالفت‌های بین‌المللی را به‌دنبال داشته است و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تاسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.


علاوه بر این، اقدام آمریکا درانتقال سفارتخانه، نقض بیش از 10 قطعنامه و مقررات بین‌المللی است، هرچند که این اقدام از لحاظ حقوقی تاثیری در وضعیت این شهر مقدس ندارد و قدس همچنان به‌عنوان یک شهر اشغالی شناخته می‌شود.


خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت:‌ «یک بحران در راس هرم جهانی وجود دارد و آن آمریکا است و در راس این هرم شخصی همچون دونالد ترامپ حضور دارد. آن‌ها در تلاش هستند تا بستر حقوق بین‌الملل را به نفع خود و رژیم صهیونیستی تغییر دهند. این اقدام پیش از ترامپ نیز سابقه داشته است، چه اینکه سال‌ها پیش در ضیافتی که بیل کلینتون، ایهود باراک و یاسر عرفات حضور داشتند بر سر اشغالگری صهیونیست‌ها صحبت‌هایی شد و البته یاسر عرفات در این زمینه مقاومت و مخالفت‌هایی از خود نشان داد.


وی افزود: «در آن زمان نیز آمریکا و اسرائیل احترامی برای قوانین بین‌الملل قائل نبودند باوجود این، می‌گفتند اگر بتوانند به توافقی سه‌جانبه دست یابند، این توافق قابل پذیرش است. موضوع بعد اینکه ما در یک جنگ قرار داریم و طبیعی است آن‌ها بخواهند از جانب خود موضوع اشغالگری را تحمیل کنند ولی ما باید کاری کنیم که آن‌ها را از اینگونه تلاش‌ها بازداریم.»


به گزارش آنا، از حدود یک دهه پیش تاکنون جنبشی با عنوان «تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی» به‌وجود آمده است. جنبشی که اکنون و بعد از اقدام ترامپ در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و هم‌زمان با واکنش و ترس سران این رژیم همراه بوده است.


خالد قدومی در پاسخ به این سوال که «باتوجه به تاجر مسلک بودن ترامپ، آیا تحریم کالاهای اسرائیلی و آمریکایی در جهان اسلام می‌تواند به‌عنوان یک اهرم فشار در مقابل اقدام دولت ترامپ محسوب شود؟» گفت:‌ «خوشبختانه فلسطینیان تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را وظیفه خود می‌دانند و کمپین‌هایی در این زمینه تشکیل و با استقبال مواجه شده است. من معتقدم اگر بخواهیم تحریم‌ها موثر باشد باید قراردادهای کلان تسلیحاتی و نفتی را تحریم کنیم که طبعا مردم در آن دخیل نیستند، به‌عنوان نمونه مشاهده کردیم که اروپا صدور سلاح به عربستان به‌دلیل مشارکتشان در جنگ یمن محدود یا متوقف شد، بنابراین باید در سطح دولتی واردات سلاح یا فروش نفت به اسرائیل متوقف شود.»


وی تصریح کرد: «ما باید آمریکا و صهیونیست‌ها را مجازات کنیم و طبعا اقداماتی همچون تحریم نفتی و تسلیحاتی می‌تواند موثر باشد. موضوع مهم دیگر، بُعد دیپلماسی است که ما تاکنون شاهد نبوده‌ایم هیچ کشور عربی سفیر اسرائیل را فرابخواند. چیزی که می‌شنویم این است که شاید برخی مسئولان عربی در مراسم انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی حضور داشته باشند. ما معتقدیم تحریم واقعی اسرائیل که برای آمریکا سنگین تمام می‌شود، تحریم از جنبه‌های نفتی، تسلیحاتی و دیپلماتیک است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب