دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1397 - 10:30

پذیرش و ارائه مقاله عضو هیات علمی واحد شبستر در کنگره بین‌المللی

مقاله دکتر توحید وحدت‌‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در ششمین کنگره بین‌المللی غذاهای فراسودمند و فدراسیون انجمن‌های آسیایی باکتری‌های اسید لاکتیک ارائه شد.
کد خبر : 280158

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مقاله دکتر توحید وحدت­‌پور با عنوان «پیتیدهای کوچک به عنوان یگ گروه جدید از غذاهای کاربردی» در ششمین کنگره بین­المللی غذاهای فراسودمند و فدراسیون انجمن ­های آسیایی باکتری­ های اسید لاکتیک ارائه شد.


این مقاله به معرفی پپتیدهای زیست فعال کوچک مولکول به عنوان مواد مغذی شبه هورمونی و گروه جدیدی از غذاهای فراسودمند می پردازد.


در این تحقیق، اثرات مینی‌­پپتیدها در پیشگیری و کنترل پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون بالا در مدل­های حیوانی بررسی شده است.


پپتیدهای مینیاتوری مورد مطالعه با استفاده از واکنش های شیمیایی در محیط شیشه ای کلاسیک و پروتکل سنتز پپتید بر پایه فاز جامد(SPPS) در آزمایشگاه دارویی سنتز شد. چندین جنبه از اثرات این پپتیدهای عملگرا مانند اثرات آنتی اکسیدانی، مدولاسیون ایمنی، مهار کننده DPP-4، محرک GLP-1 و محرک مستقیم سلول های بتا که برای جلوگیری و درمان دیابت است، نشان داده شد. همچنین، به عنوان مهار کننده محور رنین-آنژیوتانسین، مهارکننده مقاومت عروقی، مدولاسیون عملکرد قلب برای کنترل تعادل فشار خون معرفی شد.


نتایج نشان می­ دهد که جنبه ­های ناشناخته دیگری از عملکرد این ترکیبات وجود دارد. بنابراین، این بیومولکول­ های چندمنظوره به عنوان یک دسته جدید از ترکیبات فراسودمند با فعالیت­ های مختلف بیولوژیک برای تامین سلامت در برابر پیشرفت بیماری­ های مزمن، به خصوص دیابت و فشار خون بالا معرفی می­ شوند.


نویسندگان در این پژوهش بر اساس مدل­های حیوانی، تولید (invitro) و آزمایش تجربی (invivo) برخی از این پپتیدهای شبه هورمونی را آغاز کرده ­اند که در آینده نزدیک نتایج آن منتشر خواهد شد.


پروفسور هادی ولیزاده استاد فارماسئوتیکس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مهراس هاشمی دانشجوی دکتری حرفه ­ای دامپزشکی واحد شبستر، همکاران نویسنده مقاله هستند.


توحید وحدت­پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم دامی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکتری (Post Doc.) دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارایه بیش از 70 عنوان مقاله در مجلات و همایش ­های معتبر بین ­­المللی یکی از اعضای هیات علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.


ششمین سمپوزیوم بین المللی فدراسیون انجمن های آسیایی باکتری های اسیدلاکتیک و چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در تاریخ ۱۵-۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار شد. این سمپوزیوم هر سال در یکی از کشورهای آسیایی برگزار می شود.


انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به عنوان عضو هیات مدیره این فدراسیون با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حمایت سازمان ها و انجمن­ های علمی کشور برگزارکننده این رویداد علمی بود.


در این همایش محققان و پژوهشگران حوزه پروبیوتیک­ ها و غذاهای فراسودمند از 13 کشور آسیایی شرکت داشته و با ارائه مقالات و سخنرانی ­های علمی درباره جدیدترین یافته ­های پژوهشی در خصوص موضوع این رویداد علمی تبادل نظر کردند.



سایت نویسنده https://vahdatpour.iaushab.ac.ir/


سایت کنگره https://afslab2018.ir/


سایت مقاله https://afslab2018.ir/page/94/Preparing-Posters-and-Oral-presentation


انتهای پیام/

برچسب ها: واحد شبستر
ارسال نظر
قالیشویی ادیب