دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1397 - 19:23
معاون اول ریاست جمهوری در اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران:

ترویج کتاب یعنی ترویج عقلانیت و منطق/ تاکید بر حذف مقررات مزاحم و ممیزی‌های بی‌دلیل

معاون اول ریاست جمهو ری در اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه کتاب گفت: ترویج کتاب یعنی ترویج عقلانیت و منطق و کشوری که به کتاب متکی است به عقلانیت اتکا دارد.
کد خبر : 279720

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی آنا، اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز ۲۲ اردیبهشت ماه با بیش از ۴۵ دقیقه تاخیر در حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب تهران و فعالان نشر برگزار شد.


معاون اول ریاست جمهوری در اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران بر اساس گزارش‌هایی که در این جلسه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان نمایشگاه ارائه شد جای خود را در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان یکی از نمایشگاه‌های معتبر باز کرده است. بازدید رهبر عزیز کشورمان باعث شد تا آحاد مردم از اقصی نقاط کشور به این نمایشگاه بیایند و همین امر نشانگر سرزندگی جامعه ایران و فرهنگی بودن مردم ایران است.


اسحاق جهانگیری با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌به فضل‌الهی سیاست‌های خوبی در بخش فرهنگی کشور اتخاذ شده و من امیدوار هستم در هماهنگی میان اصحاب فرهنگ و دولت بتوانیم این سیاست‌ها را استمرار ببخشیم و در هر جا که نیاز بود با نظر صاحبان اندیشه و فرهنگ تغییرات لازم ایجاد شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت حمایت از کتاب تاکید کرد و گفت: توجه به اینکه کتاب در مواجهه با کالاهای فرهنگی جدید، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه مسئولیت‌هایی برای این مساله دارند از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود.


وی کتاب را مظهر اندیشه معرفی کرد و افزود: رونق کتاب یعنی رونق اندیشه. اندیشه و نقد نیز مکمل یکدیگر هستند بنابراین اندیشه‌ای ماندگار می‌شود که از آن نقد موفقی صورت گیرد و در این میان، کتاب محل رقابت است. ما سیاستی در پیش گرفته‌ایم که حتی باید به اندیشه رقیب فرصت دهیم. نقد امری طبیعی است و روش آن مستلزم این است که همه فعالان و ذی‌نفعان حضور فعال داشته باشند و به مشکلات‌شان رسیدگی شود.


معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد: دولت، بخش خصوصی و آحاد شهروندان نسبت به جایگاه اهالی نشر باید حساس باشند چرا که تعطیلی هر واحد نشر ضربه بزرگی به فرهنگ کشور وارد می‌کند. برخی فکر می‌کردند که با ورود فضای مجازی کتاب می‌میرد اما کتاب حیات دیگری در این دوره پیدا کرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حیات مجدد نقش خود را آنطور که شایسته است باید ایفا کنند.


ترویج کتاب از سیاست‌های اصلی


معاون اول ریاست جمهوری درباره ترویج کتاب گفت: ترویج کتاب جزو سیاست‌های قطعی دولت و نهادهای عمومی است. ترویج کتاب یعنی ترویج عقلانیت و منطق. کشوری که به کتاب متکی است به عقلانیت متکی است. ما جامعه‌ای هستیم که باید به کتابخوانی توجه ویژه کند چرا که معجزه دین ما کتاب است بنابراین ما باید به دنبال ترویج کتاب در جامعه باشیم.


باید کتاب را به زندگی مردم برگردانیم


جهانگیری درباره شعار امسال نمایشگاه نیز اظهار کرد: شعار این دوره موضوعی است در این راستا که به دنبال ترویج بیشتر کتاب باشیم. باید کتاب را به زندگی مردم برگردانیم برای سنجش میزان معرفت‌جویی مردم مهم‌ترین شاخص استقبال است و خدمت به کتابدار، کتابخوان و ... خدمت به فرهنگ و جامعه است دولت کمک می‌کند تا تمام اجزای حوزه نشر مورد توجه قرار گیرند و باید به کسانی که تازه وارد این حوزه شدند همچون پیشکسوتان توجه داشته باشیم.


وی ادامه داد: مرکز نشینان و کسانی که در نقاط دور افتاده هستند همچنین نسل جوان که به عنوان مهم‌ترین اهرم پیشرفت جامعه به شمار می‌روند باید مورد توجه قرار گیرند.


وی درباره اقتصاد حوزه نشر تاکید کرد:‌ هر کاری که الگوی اقتصادی در آن نباشد حیاتش با مشکل روبرو می‌شود. در حوزه نشر کتاب‌هایی که با زحمت نوشته می‌شوند تیراژ محدود می‌دهند و هزینه‌هایشان به سختی در می‌آید. دولت از ابزارهایی همچون ارز، یارانه و مالیات و ... که برای اقتصادی شدن فعالیت‌ها موثر است استفاده می‌کند تا این مساله به خوبی پیش رود.


محدودیت جوابگو نیست


وی در بخش دیگری از سخنانش به استمرار حرکت قانون‌مند نشر تاکید کرد و گفت:‌ به صورت جدی باید واقف باشیم که با محدودیت نمی‌توانیم از اقدامات جلوگیری کنیم. محدودیت هیچ کجا جوابگو نبوده و به محض محدودیت بازارهای نشر در کشورهای فارسی زبان افزایش پیدا می‌کند. تقریبا کتابی نیست که برایش محدودیت ایجاد کرده باشیم و در دسترس مردم نباشد.


جهانگیری بیان کرد: دولت باید در عرصه حمایت از فرهنگ و آزادی راهی را که در پیش گرفته با قدرت ادامه دهد. ما سعی می‌کنیم از اقدامات شایسته که وزارت ارشاد در پیش گرفته حمایت کنیم. همچنین شفاف‌سازی باید سرلوحه فعالیت‌ها باشد و کار نشر باید به اهل نشر واگذار شود این موضوع هم به توانمند شدن کمک می‌کند و هم به درستی انجام امور.


نیاز به عقلانیت و مدارا


وی ادامه داد: لازم است تا مقررات مزاحم، مجوزهای بی‌مورد و ممیزی‌های بی‌دلیل حذف شود تا ناشران با آرامش بیشتری به کار ادامه دهند. در حقیقت کتاب وقتی رونق می‌گیرد که عقلانیت، مدارا، اعتدال و تدبیر که پایه‌های حکومت ایران هستند تقویت شوند. ما به شدت به عقلانیت و مدارا نیازمند هستیم.


برجام مهم‌ترین چالش دولت روحانی


معاون اول ریاست جمهوری تصریح کرد: هنر ما به عنوان مدیران این است که تلاش کنیم کشور از حوادث به خوبی عبور کند. بعد از تشکیل دولت روحانی مهم‌ترین چالش پیش روی ما تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بود، فضای نااطمینانی که در اقتصاد شکل گرفته بود، فضای ایران هراسی که در سطح بین‌المللی به وجود آمده بود در مذاکرات فشرده توانست برجام را نهایی کند که توافقی چند جانبه است.


وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از بعد از اجرای برجام هیچ کاری برای احقاق کمک به تعهداتی که کرده بودند انجام ندادند. با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا وی تلاش زیادی کرد تا با هر تمهیدی به نوعی سخن گوید که فضای ناامنی در کشور ما حاکم شود و در نهایت در هفته گذشته آمریکایی‌ها اعلام کردند که از تحریم خارج شدند اینکه این اقدام چه دستاوردی دارد در ابتدای کار روشن است که به اعتبار بین‌المللی آمریکا ضربه می‌زند چرا که ترامپ نه به افکار عمومی توجه کرد و نه تعهدی که با هم‌پیمانانش بسته بود. او با هماهنگی رژیم صهیونیستی و دولت سعودی این کار را انجام داد.


جهانگیری تاکید کرد: لازم است ملت ایران بر اهداف پشت پرده آمریکایی‌ها آگاهی پیدا کنند نخبگان کشور رسالت بزرگی در این مقطع دارند و آنها به دنبال به چالش کشیدن اقتدار ایران هستند. مساله بعد آنها ایجاد آینده مخاطره‌آمیز برای ملت ایران است و می‌خواهند به اقتصاد ایران ضربه‌ای جدی از نظر خود بزنند. در مقابل این اهداف باید باطل‌السحری باشد که برای بر هم زدن فعالیت‌ها انجام شده است. این اقدام تفاهم و وحدت و انسجام درونی کشور در قبال آمریکایی‌ها است ما نیاز داریم به اینکه انسجام داشته باشیم و در مرحله بعد سرمایه‌های مهمی که در اختیار داریم را به خوبی استفاده کنیم.


قدرت دیپلماسی کشور


معاون اول ریاست جمهوری گفت: یکی از سرمایه‌ها، قدرت دیپلماسی کشور است ما با قدرت دیپلماسی‌مان و شرایطی که علیه آمریکا به وجود آوردیم باید به کارمان ادامه دهیم باید دیپلمات‌ها را تقویت کنیم تا در این میدان حرکت کنند. کار بعدی ما مدیریت اقتصادی کشور است باید برای آینده اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنیم.


وی ادامه داد: اکنون تمام دلسوزان و فعالان اقتصادی باید به میدان آیند و عمل کنند باید ارتباط را با کشورهای دوست تقویت کنیم. ما امیدوار هستیم چین، روسیه و اتحادیه اروپا بتوانند تضمین‌هایی دهند که ایران از حقوق‌هایی که در برجام پیش‌بینی شده بتواند استفاده کند ایران توانمندی زیادی دارد و این فرصتی است تا نخبگان یک بار دیگر از کیان و اقتدار کشور دفاع کنند. ایران باید از فرصتی که برای ضربه‌زدن به آن فراهم شده به عنوان یک فرصت در راستای رشد، توسعه و بالندگی استفاده کند.


در بخش دیگری از این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی گفت: بحث ارز به اعتبار اسحاق جهانگیری پیگیری شد و مشکلات مسئله ارز در بخش خارجی رفع شد.


استقبال از نمایشگاه مایه مباهات است


وی افزود: نمایشگاه کتاب از زاویه‌های متعددی قابل توجه است. مهم‌ترین اتفاق مردمی عرصه فرهنگی است و حتی تمام عرصه‌های اجتماعی چنین فضایی از تجمع انسانی مثل نمایشگاه را ندارد. بر اساس آمار جمعیت‌شناسی پنجشنبه و جمعه ۶۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید داشتند.ما در دو روز گذشته بیش از نیم میلیون بازدیدکننده داشتیم. چنین حضوری در شرایط خاصی که کشورمان دارد، مایه مبلهات است که مردم با فضای فرهنگ چنین الفتی دارند.


وی درباره تاثیر اقتصاد کتاب بر نشر گفت: تاثیر کتاب در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی بر مبنای کتاب فرصت ارتباط با صدها موسسه، ناشر و نویسنده خارجی را بوجود آورده که اتفاقی کم‌نظیر است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حوزه نشر اگرچه فرهنگی است ولی رابطه مستقیمی با حوزه اشتغال دارد.ما با ۲۰ عنوان رسته شغلی حوزه نشر روبه‌رو هستیم. قبل از چاپ، حین چاپ و بعد از چاپ، قبل از چاپ با نویسنده، ناشر، مترجم، ویراستار، صفحه‌پرداز و طراح جلد، در زمان چاپ لیتوگراف، چاپ و صحافی و بعد از چاپ با کتاب‌فروشان، شرکت‌های توزیع و پخش در ارتباط است.


صالحی گفت: حجم کار دربرگیرنده تکثر عناوین شغلی است و به طور غیر مستقیم در تولید فیلم، تئاتر تاثیر دارد. این بخش که در حوزه اشتغال داریم بیش ار پیش توانسته مورد توجه قرار گیرد.


حوزه نشر از حوزه‌های شغل‌خیز


وی تاکید کرد: حوزه نشر از حوزه‌های شغل‌خیز است. صنعت نشر به عنوان اقتصاد محجوب است و می‌تواند در ارتباط با شغل‌افزایی حضور جدی‌تر داشته باشد. فضای کل کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر این است که جریان توسعه علمی را به عنوان جریان جدی در نظر بگیریم که یکی از آن تولیدات حوزه علم و کتاب‌هایی است که در این زمینه تولید می‌شود.


صالحی اعلام کرد: در ۴۰ سال گذشته از یک میلیون و ۲۳۰ هزار عنوان کتاب ۶۶۷ هزار کتاب چاپ اول در سال ۹۶ داشتیم و در این میان ۱۴ درصد کتابها به علوم طبیعی، ریاضیات و ۱۳ درصد به علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا اختصاص داشته است.


وی تاکید کرد: جریان تولید علم به گونه‌ای است که کتاب مولد علم زیادی داشته‌ایم. از سویی دیگر اکنون ناشران دانشگاهی و عمومی اندک نیستند پس بحث صنعت نشر را علاوه بر شغل‌افزایی از منظر تولید علم هم نگریست.


ناشران و مولفان بازوان قوی تولید علم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران و مولفان را بازوی قوی در مسیر جریان تولید علم معرفی کرد و افزود: باید صنعت نشر را از زاویه دیپلماسی فرهنگی و عمومی هم دید. صنعت نشر دریچه ارتباط با جهان است و ایران از این طریق با جهان ارتباط برقرار می‌کند.


وی ادامه داد: از میان یک میلیون و ۲۳۰ هزار نسخه ۲۲/۹ درصد کتابها ترجمه است. یعنی ما با این روش با دنیا مرتبط هستیم و کتاب خط ارتباطی ما با جهان است. ما جهان را از طریق کتاب می‌شناسیم و با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.


صالحی افزود: تکاپویی که در ایران بوجود آمده فرصت قابل توجهی است که کتاب، نویسندگان و ارتباطات اجتماعی نشر می‌تواند برای دیپلماسی فرهنگی فراهم کند.


غرفه‌های برتر تقدیر شدند


در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه ها و ناشران برتر معرفی شدند.


مراسم اهدای لوح افتخار با حضور سفیر کشور صربستان و تونس و اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزیدگان این دوره از نمایشگاه اهدا شد.


در بخش ناشران عمومی بنگاه نشر و ترجمه پارسه شایسته تقدیر شد.
در بخش ناشران تهران انتشارات کارنامه غرفه برتر شناخته شد. همچنین در بخش ناشران شهرستانی غرفه انتشارات مرسل از شهر کاشان به عنوان غرفه برتر شناخته شد.


در بخش ناشران دانشگاهی غرفه رویان پژوه به عنوان غرفه برگزیده معرفی شد.


در بخش ناشران کودک غرفه زعفران و انتشارات طوطی به عنوان غرفه برتر شناخته شدند. همچنین در بخش ناشران کودک شهرستان انتشارات حدیث نینوا برگزیده شد.


در بخش ناشران اموزشی انتشارات تخته سیاه و انتشارات واله غرفه برتر شناخته شد.


همچنین در بخش ناشران دیجیتال غرفه ایده‌پردازان عصر نو در بخش ناشران خارجی انتشارات پارسیان و انتشارات آوند دانش و انتشارات ویژه غرفه برتر شناخته شد. در بخش جنبی نمایشگاه کتاب غرفه سازمان ورزشی شهرداری تهران و در بخش رسانه پایگاه خبری پارسینه به نمایندگی از موسسه شهر فرهنگ شایسته تقدیر شدند.


فروش ۵۰۰ هزار عنوان کتاب در نمابشگاه سی و یکم


محسن جوادی رئیس نمایشگاه با بیان اینکه کتاب اعتبار زیادی دارد از حضور جهانگیری ابراز خرسندی کرد و گفت: کتاب بهانهای شد که بزرگان تفقدی از اهل کتاب و فعالان حوزه نشر داشته باشد.


معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: با توجه به استقبال مردم از نمایشگاه و فروش ۵۰۰ هزار عنوان کتاب در بخش‌های داخلی و خارجی شاهد رشد فزاینده‌ای به نسبت سال قبل هستیم.


وی ادامه داد: مبادلات فرهنگی در مورد رایت کتاب و فعالیتهای مختلف حوزه کتاب از جمله دستاوردهای بین المللی در نمایشگاه سی و یکم بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته