دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 08:55
استاد بهداشت و سلامت واحد بافت در گفت‌وگو با آنا:

منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، بی‌توجهی به سلامت روانی است

استاد بهداشت و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بهداشت روانی افراد جامعه از مواردی است که اغلب مواقع، آن‌چنان که شایسته است به آن توجهی نمی‌شود؛ این در حالی است که منشأ بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، بی‌توجهی به سلامت روانی است.
کد خبر : 278354

رحمت الله دادور در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، انسان را دارای ابعاد جسمی و روحی دانست و افزود: «معمولاً عموم مردم سلامتی را مختص به جسم دانسته و به آن توجه می کنند، حال آن که سلامتی روح نیز مهم است. در اصل سلامتی جسم و روح لازم و ملزوم یکدیگرند. روح و بدن، هر یک برای خود سلامتی و بیماری ویژه دارند.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بافت با تاکید بر اینکه یکی از ارکان روح سالم را می توان سلامت روان دانست، گفت: «سلامت روان به احساس آرامش، رفاه ذهنی، اجتماعی، روانشناختی و معنوی در افراد اطلاق می شود. این مهم در نتیجه کارکردهای مثبت و بهینه در زندگی خانوادگی، فردی، اجتماعی و شغلی ایجاد می شود و به نسبت این کارکردها با حس آرامش و رفاه همراه است.»


دادور اصل برقرار کردن روابط صمیمانه با دیگران را از مهم‏ترین اصول دانست و افزود: « بهداشت روانی افراد جامعه از مواردی است که اغلب مواقع، آنچنان که شایسته است به آن توجهی نمی شود. این در حالی است که منشاء بسیاری از جرایم و آسیب های اجتماعی، همین بی توجهی به سلامت روانی است.»


وی، معرفى و شناساندن اصول بهداشت روانى به مردم را مهم برشمرد و به آنــا گفت: «بهداشت روانى داراى اصول مختلفى است؛ از جمله: احترام فرد به شخصیت خود و دیگران، انعطاف ‏پذیرى، توجه به زمینه ‏هاى آسیب ‏پذیر، برقرار کردن روابط صمیمانه با دیگران.»


عموم مردم سلامتی را مختص به جسم دانسته و به آن توجه می کنند، حال آن که سلامتی روح نیز مهم است

استاد بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی بافت، برقرارى روابط صمیمانه را از دیگر راهکارها دانست و افزود: «فقط رفت و آمد و دوستى ‏هاى سطحى براى یک زندگى سالم کافى نیست. چه بسا کسانى که با انسان ‏هاى متعددى در طول زندگى خود رابطه داشته ‏اند و بنا به مقتضاى کار یا موقعیت شان افراد زیادى را مى ‏شناسند، ولى از حس تنهایى و افسردگى رنج ببرند.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بافت به فضاى کنونى حاکم بر جوامع که انسان ‏ها را به سمت تنهایى و انزوا سوق مى‏ دهد، اشاره کرد و گفت: «لازم است انسان با اطرافیان خود نه فقط براى برطرف شدن احتیاجاتش، بلکه براى محبت کردن و عشق ورزیدن و توجه به نیازهاى آنها نیز تعامل داشته باشد تا از خودبینى و بى ‏توجهى به احساسات و مسائل دیگران که از مشکلات روانى به شمار مى‏ آیند به دور باشد.»


وی با تاکید بر اینکه انسان موجودى اجتماعى است، افزود: « وجود روابط بین افراد جامعه امرى قهرى و طبیعى است. توانایى ایجاد رابطه صحیح با دیگران، برقرارى مناسبات با افراد و چگونگى این روابط از نظر بهداشت روانى بسیار مهم است.»



این استاد بهداشت با انتقاد از اینکه جامعه‌ در سلامت روانی خود فرد را نادیده می گیرد،گفت: « هر فرد، واحدى از یک خانواده و هر خانواده، واحدى از یک اجتماع است.»


دادور حمایت اجتماعى را از مسائل اساسى تعالیم اسلام دانست و افزود: «زندگى انسان‏ ها با تنیدگى ‏ها و تنش ‏هاى کوچک و بزرگ همراه است و در مقابله با این فشارها، این حمایت نقش بسزایى دارد. و حتى افرادى که در این زمینه کوتاهى کنند، فاقد ایمان و اعتقاد واقعى محسوب مى‏ شوند این حمایت‏ ها بسته به نوع روابط، با هم متفاوت است.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بافت با تاکید بر اینکه صله رحم سرمایه اجتماعی است، گفت: « این روابط همان است که در اسلام به عنوان صله رحم شناخته می شود و در قالب ارتباط با پدر و مادر، خویشاوندان، همسایگان، دوستان و سایر مردم تعریف می شود.»


وی ابراز امیدواری کرد که بهداشت روانی بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد و خاطرنشان کرد: «توجه بیشتر به بهداشت روانی، سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب