دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 09:58
حجت میرزایی:

شهرداری تهران به یک ائتلاف ملی نیاز دارد

حجت میرزایی یکی از کاندیداهای شهرداری تهران با بیان اینکه اتیکت و برند شهرداری تهران فساد نیست، گفت: دستور ما در شهرداری این است شفافیت آری، افشاگری هرگز، شهرداری جای دعوا با شهروندان و سیاست‌گذاران نیست.
کد خبر : 277922

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الله میرزایی در شصتمین جلسه علنی شورای شهر که به موضوع انتخاب شهردار تهران اختصاص دارد، برای ارائه برنامه‌های خود به منظور تصدی پست شهرداری در صحن شورای شهر حاضر شد.


میرزایی در ابتدا سخنان خود را با شعری طولانی آغاز کرد که واکنش محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل را در پی داشت که با صدای بلند به او «احسنت» گفت.


در ادامه معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران به بیان توصیفاتی از پایتخت پرداخت و گفت: تهران پایتخت خلاقیت و نوآوری است به طوری که 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران به دست می‌آید همچنین 72 درصد خدمات در پایتخت ارائه می‌شود و 50 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران فعالیت می‌کنند. به واقع تهران پایتخت فرهنگی و هنری است.این ویژگی‌ها نه یک تهدید بلکه یک فرصت بی‌نظیر برای انسجام ملی است. امروز بسیاری از تفاوت‌های قومی را می‌توان در پایتخت حل کرد.


وی ادامه داد: مشکلات مردم کردستان، ترکمن‌صحرا، سیستان و بلوچستان در تهران با انسجام قابل حل است. هم اکنون ما با یک رویکرد بازشناسانه طی 8 ماه گذشته درباره تهران صحبت می‌کنیم.


میرزایی در ادامه به مصوبه دولت در اوسط دهه 60 اشاره و اضافه کرد: در اواسط دهه 60 مصوب شد تا شهرداری‌ها منابع مورد نیاز خود را تامین کنند و شهرداری تهران در سال‌های 68 و 69 بنا را بر تراکم‌فروشی گذاشت اگرچه این یک ابزار ساده و یک روش کوتاه مدت شناخته می‌شد اما تا به امروز سه دهه ادامه داشته و به یک ساز و کار مکانیسم تاثیرگذار تبدیل شده است.


مشکل تهران چیست؟


کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به نظرات شهروندان و نخبگان درباره مشکلات پایتخت تصریح کرد: تهران بر این اساس با چند مشکل و مساله روبرو است که یکی از آنها ناپایداری اجتماعی است. در واقع 86 درصد مردم مساله تهران را نابرابری بین گروه‌های مردمی در مناطق عنوان کرده‌اند همچنین پایتخت در معرض خطر مرگ و میر بر اثر یک زلزله شدید قرار دارد بر همین اساس در میان شهرهای شمال آفریقا و خاورمیانه تهران بالاترین میزان لغزش زمین و سیلاب را به خود اختصاص داده است.


به گفته وی نزدیک به 300 ساختمان شبیه پلاسکو در شهر تهران وجود دارد و 53 درصد بافت مسکونی شهر تهران فرسوده است و در واقع سه میلیون نفر یعنی حدود 30 درصد جمعیت پایتخت نشینان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که اگر زلزله‌ای به وقوع بپیوندد اثرات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.


میرزایی آلودگی شدید زیست محیطی و ترافیک را یکی دیگر از مشکلات پایتخت عنوان و اضافه کرد: این دو مساله را می‌توان تحت عنوان مشکلات اول و دوم اولویت‌دار پایتخت نام برد. نزدیک به 55 دقیقه از زمان هر پایتخت نشین روزانه در ترافیک تلف می‌شود در سال 96 یک سوم روزهای پایتخت در شرایط ناسالم بوده است.


80 درصد منابع مالی شهرداری از تخلفات ساخت و ساز تامین می‌شود


کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه مالیات ستانی تنها سه درصد از منابع مالی شهرداری تهران را تامین می‌کند، اضافه کرد: 80 درصد منابع مالی شهرداری پایتخت از تخلفات ساخت و ساز تامین می‌شود و این در واقع نشان می‌دهد مالیه شهر تهران سنتی، غیر متنوع و پر مخاطره است. امروز شهرداری تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی و 35 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام دارد همچنین 130 میلیارد تومان اعتبار برای خطوط 6 و 7 مترو که ناتمام مانده نیازمند هستیم و در واقع 30 هزار میلیارد تومان منبع نیاز داریم تا خطوط تندرو بازسازی شوند. در مجموع 200 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است تا اتفاقات مهم در پایتخت رقم بخورد این مهم‌ترین مسائل شهر تهران است اما با کدام ساز و کار باید آنها را مرتفع کنیم.


معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران راه حل این موضوع را ایجاد تغییر نظام مالیه شهر تهران و بازسازی نظام اجتماعی آن عنوان کرد و گفت: باید به یکدیگر کمک کنیم امروز شهر تهران در معرض خطر است. عمر بناهای شهر تهران به کمتر از 20 درصد رسیده و طی سه دهه گذشته بیشترین سنگ در تهران خرید و فروش شده است.


میرزایی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های عمومی طی سال‌های 92 تا 95، 110 هکتار باغ و بوستان مورد ساخت و ساز قرار گرفته است پس باید تغییراتی در مالیه شهری اقتصاد شهری و سازمان اجتماعی شهر ایجاد شود. بخش بزرگی از منابع مالی از فروش اراضی شهری و املاک و مستغلات شهرداری انجام می‌شده است.


کاندیدای شهرداری تهران تصریح کرد: در قرن 21 شهرداری‌ها با بازار مالی ارتباط دارند خرید و فروش از طریق بورس‌های داخلی و بین‌المللی صورت می‌گیرد اما ساختار سازمانی ما با این موضوع بیگانه است.


لزوم رژیم مالی برای شهرداری تهران


وی با بیان اینکه تدوین یک رژیم مالی بلند مدت برای شهرداری تهران الزامی است، گفت: چگونگی تامین مالی و بازپرداخت تعهدات در یک دوره 20 ساله باید تدوین شود البته این به این معنا نیست که مالیه شهر تهران باید بر مبنای گران شدن اصلاح شود. تهران به اندازه کافی گران شده است بر اساس آمار طی سال‌های 82 تا 92 واحدهای مسکونی در پایتخت بین 300 تا 1000 درصد گران شدند و این نشان می‌دهد که قیمت مسکن در منطقه 1 هزار درصد افزایش داشته است.


افزایش 7 درصدی خدمات شهری در پایتخت


میرزایی با اشاره به افزایش 7 درصدی بهای خدمات شهری از سال 87 تا 95 در شهرداری تهران گفت: ‌این عادلانه نیست که عوارض نوسازی در تمامی مناطق به یک اندازه اخذ شود به عنوان مثال فردی که در شهر ری زندگی می‌کند همان عوارضی را بدهد که یک فرد می‌خواهد یک باغ ویلا در شمال شهر بسازد.


در میان صحبت‌های میرزایی، حسن رسولی عضو شورای شهر به زمان ارائه صحبت‌های او اشاره کرد که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خطاب به وی گفت: آقای رسولی هیات رئیسه بر همه چیز مسلط است ایشان هنوز زمان دارند و بعد همین جمله را با لبخند به زبان انگلیسی مجددا برای رسولی تکرار کرد.


پس از این وقفه کوتاه میرزایی با بیان اینکه باید برای شهرداری تهران مدل کسب و کار جدیدی طراحی شود، گفت: در تهران 154 سرای محله وجود دارد اما کسی در آن پا نمی‌گذارد باید به این موضوعات توجه ویژه شود و از این سرمایه‌ها استفاده کرد.


وی با بیان اینکه برند و اتیکت شهرداری تهران فساد نیست، گفت: در این سازمان کسانی هستند که اقداماتی را انجام می‌دهند اما نباید بگذاریم این موضوع به همه افراد تسری داده شود روند ما در شهرداری تهران این است شفافیت آری افشاگری هرگز شهرداری جای دعوا نیست نه با شهروندان و نه با سیاست‌گذاران. امروز به یک ائتلاف ملی نیاز داریم شهرداری چه در دست اصولگرایان و چه در دست اصلاح‌طلبان باشد به این ائتلاف نیازمندیم.


میرزایی ادامه داد: اصلاح طلبان شعار گفت‌وگوی تمدن‌ها را در دستور کار خود قرار داده بودند و امروز این شعار باید به یک گفت وگوی درون ملی تبدیل شود باب گفت‌وگو با شهروندان بسته است ما باید در روش‌های حل مساله تجدید نظر کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته