دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 09:13
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد:

لزوم راه‌اندازی مرکز مشاوره ویژه دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه نباید تحصیل در خارج را از دانشجویان منع کرد، گفت: باید یک مرکز مشاوره قوی در دانشگاه‌ها و وزارت علوم راه‌اندازی شود تا بهترین راهنمایی‌ها را به دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج را دارند، ارائه دهد.
کد خبر : 277757

دکتر محمدتقی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره تهدیدات مهاجرت نخبگان کشور برای تحصیل به خارج از کشور گفت: بسیاری از دانشجویان ایرانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خوب هستند نخبه بوده و از توانمندی بالایی برخوردارند، البته تعداد آنها زیاد نیست و در سال به 200 تا 330 دانشجو می‌رسد اما این افراد به شدت توسط دانشگاه‌ها و بنگاه‌های خارجی که کارشان جذب مغزهای نخبه کشورها و به ویژه ایران است، ترغیب می‌شوند.


وی ادامه داد: تعداد زیادی از دانشجویان نیز در دانشگاه‌های خوب داخل افق مناسبی را برای خود نمی‌بینند یا اینکه موفق نمی‌شوند، این افراد با پشتیبانی خانواده و به خاطر چشم و هم‌چشمی به دانشگاه‌های خارجی می‌روند، این دست از دانشجویان به کیفیت دانشگاه‌های مقصد توجه نمی‌کنند و بیشتر صرف خارج رفتن برایشان مهم است. ما شاهد هستیم این دانشجویان به دانشگاه‌های درجه 3 و 4 و دانشگاه‌های ضعیف و حتی در رشته‌های پزشکی هم وارد می‌شوند. این اتفاق در واقع یک نوع جذب تجاری و درآمدزایی دانشگاه‌های متوسط است که ابتدا خسارت بزرگی هم متوجه خود دانشجویان می‌شود و وقتی هم که به کشور برمی‌گردند از نظر ارزشیابی مدارکشان و تخصصشان به مشکل برمی‌خورند.


وی خاطر نشان کرد: بهتر است تحصیل در خارج را هیچ وقت از دانشجویان خودمان منع نکنیم. منتهی باید رفتن آنها به خارج با شناخت از اهداف زندگی و با پشتیبانی اساتید باشد. صرف خارج رفتن برای تحصیل خسارت نیست، اما باید کاری کنیم که دانشجویان از کشور مایوس نباشند و نشوند. آنها باید بدانند که این کشور قدر آنها را خواهد دانست.


احمدی ادامه داد: به اعتقاد من باید یک مرکز مشاوره قوی در دانشگاه‌ها و حتی در وزارت علوم راه‌اندازی شود تا بهترین راهنمایی را به دانشجویانی که قصد سفر دارند بدهد و دانشجویان در دام گروه‌های تاجر مسلک نیفتند. این مرکز مشاوره باید رایگان یا با هزینه کم به این دانشجویان صادقانه راهنمایی بدهد تا دانشجویان این مملکت در دام تاجران مدرک و بنگاه‌های جذب دانشجو نیفتند. به نظرم کمبود این مشاوره برای دانشجویانی که به کشورهای همسایه می‌روند لازم است و باید از اتلاف این منابع جلوگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته