دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 11:34
سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ رونمایی شد؛

بازگشت بیش از ۲ هزار و ۴۸۰ نفر از متخصصان به کشور

بازگشت بیش از ۲ هزار و ۴۸۰ نفر از متخصصان به کشور
سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ هم اکنون در رصد خانه مهاجرت ایران با حضور مدیر رصد خانه منتشر شد. 
کد خبر : 821124

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا، بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در مراسم رونمایی از سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ گفت: کامل ترین و جامع ترین مجموعه ای که می توان برای مهاجرت در نظر گرفت سالنامه مهاجرتی ایران است.  

وی افزود: در سالنامه جدید که امروز به صورت رسمی منتشر می شود در ۱۰ فصل آخرین داده ها و وضعیت کمی و کیفی و تحلیلی مهاجرت قابل مشاهده است.  

صلواتی تصریح کرد: از ویژگی های سالنامه ۱۴۰۱ می توان به اضافه شدن بخش مهاجرت های اقلیمی اشاره کرد موضوعی که در کشور به شدت مغفول است. بخش مهاجرت های کسب و کارها نیز امروز مطرح است اما همچنان با فقدان آمارهایی در این زمینه مواجه هستیم.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: فصل دهم ارزیابی و حکمرانی مدیریت در کشور است و تحلیل هایی در این زمینه اضافه شده است. بخش مهمی در سالنامه با عنوان ملاحضات آماری است که اعتبار آماری را دقیق تر می کند که معمولا مغفول می ماند. 

** شاهد سهل انگاری در شاخص های مهاجرت هستیم 

صلواتی اضافه کرد: در کشور روی موضوع شاخص های مهاجرت دچار سهل انگاری هستیم و معمولا با ما همکاری نمی کنند و این باعث می شود تا آمار دقیقی را نتوانیم داشته باشیم. 

 ** تردید در ارائه آمار سازمان امور دانشجویان مبنی بر تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور 

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: ۹۵ هزار و ۹ نفر دانشجوی ایرانی در خارج داریم، اما به ما دسترسی نداده اند و در سالنامه نتوانستیم به آن استناد کنیم و سازمان امور دانشجویان هم به صورت استنادی به آن توجه نکرده است. 

صلواتی بیان کرد: جمع آوری داده های مهاجرتی حداقل در دنیا دو سالی طول می کشود و با تمام سختی ها تلاش کرده ایم تا بروز ترین و استنادترین آمار را داشته باشیم.

** صحت در ارائه داده های رصد خانه مهاجرت ایران 

وی افزود: هیچ نوع غرض ورزی و دست بردن در داده ها تاکنون اتفاق نیفتاده و سعی کرده ایم همواره مسئولیت خود را به درستی انجام دهیم و رصد خانه مهاجرت ایران به عنوان نهاد پژوهشی و مطالعاتی علی رغم تمام کاستی ها توانسته کار را پیش ببرد و امیدوار هستیم که با حمایت های جامعه استقلال خود حفظ کنیم. 

صلواتی تاکید کرد: در هر شرایطی متهم به سیاه نمایی خواهیم شد، اما اطلاعات و داده های ما به درستی بیان می شود و دو سال پیش هشدار افزایش  مهاجرت ایرانی ها را مطرح کردیم.

** ۸۶ هزار ویزا و اقامت غیر توریستی در ۱۰ سال اخیر داشته ایم

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: ترازهای گذشته را رد کرده ایم و در ۲ سالنامه قبلی کمتر از  ۲ میلیون ایرانی خارج از کشور داشته ایم، اما در جدید ترین آمارها ۸۶ هزار ویزا و اقامت غیر توریستی در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ داشته ایم. 

صلواتی ادامه داد: در برخی مقاصد به شکل سنتی مهاجرت فرستادیم و پیوندهای خانوادگی به شکل آهن ربا در آن کشورها عمل خواهد کرد، یعنی هرچه تعداد ایرانی ها در ترکیه بیشتر باشد شاهد افزایش آنها در سال های آینده در همان کشور خواهیم شد. گفتنی است که در ۱۲ سال اخیر ۱۶ هزار ویزای تحصیلی و ۱۲ هزار ویزای کار داشته ایم.

وی بیان کرد:  به بانک های اطلاعاتی خارج از کشور به شدت مستقل هستیم و مقاصد آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا بهترین داده های بانک اصلی را دارند.  

 صلواتی افزود: این سالنامه که در ۱۰ فصل شامل آخرین داده های وضعیت کیفی و کمی مهاجرت و تحلیل های کمی و کیفی در فصل آخر تهیه شده است، یک نسخه چکیده چاپی و یک نسخه کامل به شکل لوح فشرده در اختیار خبرنگاران قرار می گیرد و نسخه کامل نیز تا عصر امروز روی سایت رصدخانه بارگذاری خواهد شد.

** در سال ۲۰۲۰ رتبه مهاجرفرستی و مهاجرپذیری ایرانیان در میان کشورهای دنیا به ترتیب ۵۴ و ۲۳ بوده است

به گفته مدیر رصد خانه مهاجرت ایران، بر اساس آمارهای این سالنامه، در سال ۲۰۲۰ رتبه مهاجرفرستی و مهاجرپذیری ایرانیان در میان کشورهای دنیا به ترتیب ۵۴ و ۲۳ بوده است. در حالی که رتبه ایران در پذیرش و ارسال مهاجر به جهان در چارک اول قرار دارد و رتبه دانشجوپذیری و دانشجوفرستی کشور تقریبا برابر است ولی در شاخص هایی همچون رقابت پذیری برای استعدادها و فرار مغزها در رتبه های پایین قرار گرفته است.

وی افزود: بدون اکتفا صرف به نگاه آماری و عددی به پدیده فراگیر مهاجرت که هم اکنون با سرعتی روز افزون در حال گسترش است، ضروری است که مجموعه نکات کلیدی در خصوص روند مهاجرت‌ها، در سالنامه مهاجرتی درج شود.

صلواتی افزود: رصدخانه مهاجرت ایران در دانشگاه صنعتی شریف در راستای ماموریت‌های خود در حوزه ارائه آمارهای مهاجرت‌ها، اقدام به جدیدترین نسخه روند مهاجرت در ایران در ساب ۱۴۰۱ کرده که امروز از آن رونمایی می‌شود.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: این مسئله به نوعی بیانگر کیفیت مهاجران ورودی و خروجی کشور است که نشان می‌دهد به دلیل عدم امکان رقابت بر سر استعدادها مهاجران خروجی ورودی به کشور دارند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران درمورد پویایی مهاجرت در کشور‌های مختلف اظهار کرد: فصل اول این سالنامه به این موضوع تمرکز دارد که هر کشوری از چه راهکاری برای نگهداشت و بازگشت نخبگان و جمعیت کلی استفاده می‌کند.

صلواتی با بیان اینکه متخصصان بازگشته به ایران از کشور‌های امریکا، استرالیا، کانادا، انگلستان و مالزی بوده اند، گفت: به طور کلی نرخ بازگشت نسبت به نرخ خروج پایین‌تر است.

وی ادامه داد: تعداد متخصصان بازگشته به کشور چشم نواز نیست، ولی نسبت به کاری که شده؛ قابل توجه است.

**خسارت مهاجرت متخصصان از کشور

رییس رصدخانه مهاجرت ایران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد برای هر فردی حدود ۲ میلیارد دلار در بخش آموزش، سلامت و تحصیل هزینه می‌شود.

صلواتی ادامه داد: در بخش ویزا‌های استارت‌آپ‌ها، در سال ۲۰۲۱ از سوی کانادا تعداد ۸۰ ویزا و از سوی انلگستان ۳۰ ویزا برای استارت آپ‌های ایرانی صادر شد و ابین تعداد در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰ و ۱۴ ویزا بوده است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در این بخش و پس از سخنان بهزادی توضیح داد: باید توجه داشته باشیم وقتی جمعیت تجاری از یک کشور در کشوری دیگری شکل بگیرد، موجب افزایش سرمایه گذاری در آن کشور توسط اتباع کشور مبدا می‌شود مگر اینکه برنامه ریزی خاصی برای تغییر این روند داشته باشیم.

رئیس رصدخانه مهاجرتی ایران با بیان اینکه تا مرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد دو هزار و ۴۸۷ نفر از متخصصان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشت قطعی داشتند، ولی نمی‌دانیم از این تعداد چند نفر از کشور خارج شده‌اند، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۳ میلیون نفر رسیده و ایران نیز از این روند افزایشی بی نصیب نبوده، چرا که در تراز مهاجرت دانشجویان از ۱۷ هزار نفر به تراز ۶۶ هزار نفر رسیده‌ایم.

** افزایش جمعیت ایرانیان در ترکیه

دبیر گروه مهاجرت‌های اقتصادی و کاری رصدخانه مهاجرت هم در این نشست در توضیح آمار ایرانیان خارج از کشور در سالنامه مهاجرتی ایران اظهار کرد: فصل دوم سالنامه به تعداد و توزیع مهاجران ایرانی خارج از کشور می‌پردازد. بر اساس آمار مستند کشور‌های مقصد در سال ۲۰۲۱، تراز ۲ ملیون نفر ایرانی خارج از کشور را رد کردیم و ۲ میلیون و ۸۶ هزار نفر ایرانی در کشور‌های مختلف زندگی می‌کنند.

بهزادی ادامه داد: وضعیت جمعیتی ایرانیان در خارج از کشور به دلیل آمار مختلف دقیق نیست، در حالی که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه، آمار ایرانیان را بیشتر از چهار میلیون نفر بر اساس آمار‌های کنسولی اعلام می‌کنئ، آمار‌های سازمان ملل متحد، بانک جهانی و داده‌های کشور‌های مقصد اصلی حدود ۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر است.

وی به سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه پرداخت و توضیح داد: ایرانیان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به دلیل خرید خانه در ترکیه رتبه اول را کسب کردند، در حالی که در سال ۲۰۱۹ و حتی قبل از آن، رتبه هشتم یا دهم را داشتند البته روس‌ها هم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ جای ایرانیان در رتبه اول سرمایه گذاری را در ترکیه داشتند که بعد ایرانی‌ها جایگزین شدند.

دبیر گروه مهاجرت‌های اقتصادی و کاری رصدخانه مهاجرت خاطرنشان کرد: ایرانیان در سال ۲۰۲۲، حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید خانه و ۲۲ میلیون دلار برای ثبت شرکت در ترکیه سرمایه گذاری کردند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته