دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1397 - 07:31
بیگی در گفت و گو با آنا مطرح کرد؛

چند سناریوی آمریکایی برای خروج از برجام

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با شانتاژ، ایران را به خروج از برجام تهدید کنند و در این راه سناریوهای متفاوتی دارند.
کد خبر : 277636

ابوالفضل حسن‌ بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره رفتار آمریکایی‌ها نسبت به توافقنامه برجام اظهارکرد: علی‌رغم بهانه‌تراشی‌های ترامپ مبنی بر متضرر شدن آمریکا در برجام و عمل نکردن به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود در برجام وفادار بوده و همه را مو به مو اجرایی کرده است و هیچ گزارشی مبنی بر پایبند نبودن ایران به تعهداتش مشاهده نشده است.


وی با بیان اینکه ترامپ فکر می‌کند می‌تواند جهان را تک قطبی کند و آقای جهان باشد، تصریح کرد: ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید همواره به دنبال پول‌سازی است تا بتواند اقتصاد ورشکسته آمریکا را نجات دهد. آمریکا بالغ بر یک دهه برای ایجاد چالش در غرب آسیا هزینه کرده است و اکنون بیش از 7 تریلیون دلار بدهی دارد و این بدهی سال به سال بیشتر هم می‌شود به طوری که تا سال آینده این بدهی به 21 تریلیون دلار خواهد رسید. بنابراین او با سفسطه و جنگ‌های روانی می‌خواهد جلوی این خسارت‌ها را بگیرد.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه گفت: سربازان آمریکایی در این پایگاه‌ها روز به روز با معضلات روحی روانی بیشتری مواجه‌اند و جالب اینجاست که اینها می‌خواهند با این سربازان جمهوری اسلامی را دچار هراس کنند.


بیگی با بیان اینکه نظام اسلامی ایران در حال معرفی ایدئولوژی خود به دنیاست و این ایدئولوژی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با شانتاژ، ایران را به خروج از برجام تهدید کنند و به نظر می‌رسد سه چهار معادله را پیش‌بینی کرده‌اند؛ یکی اینکه خودشان از برجام کنار بروند و اروپایی‌ها بمانند و از طریق اروپا منافع خود را جذب کنند. در سناریوی بعدی هم پیش بینی می‌شود آمریکا و اروپا هر دو از برجام کنار بروند.


وی در تشریح سناریوی سوم آمریکایی‌ها برای مقابله با برجام، افزود: شاید هم در این فشارها به دنبال این هستند که آمریکا پلیس بد معرفی شود، و اروپایی‌ها هم نقش پلیس خوب را بازی کنند تا با ایران مذاکره و را وادار به پذیرش خواست آمریکایی‌ها کند.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سال گذشته همه تلاششان را برای اختلال در نظم داخلی ایران انجام دادند تا مردم را خسته کنند؛ اما در 22 بهمن مشاهده کردند که ملت ایران چگونه پاسخ آنان را دادند و سربازان گمنام امام زمان هم مجال هرگوه اختلال افکنی را از آنان گرفتند.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام متضرر می‌شود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها باخروج از برجام تنها می‌مانند. آنان باید بپذیرند دنیای امروز جهان چند قطبی است و جمهوری اسلامی هم قدرت برتر و بلامنازع منطقه است و می‌تواند اقداماتی انجام دهد که آمریکایی‌ها را پشیمان کند.


وی با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی گمان می‌کنند ایران را با تشر وادار به عقب نشینی می‌کنند، گفت: موضوع اصلی آنان این است که ایران به مقاومت کمک نکند و بنیه دفاعی ما هم تضعیف شود و موشک‌های دوربردمان را هم از بین ببریم؛ یعنی همان بلایی که سر عراق و لیبی آورند.


بیگی خاطرنشان کرد: ملت ایران تحت هیچ شرایطی حاضر نیست بر سر مصالح خود با دیگران مذاکره کند و بر اساس معادلات بین المللی خود را مجاز به توسعه موشکی می‌داند و در این توسعه هم تقویت بنیه بازدارندگی را پیگیری می‌کند؛ بنابراین هر موشکی آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای داشته باشند، داشتنش حق ما نیز هست.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: درد آنها این است که برای یک موشک 100میلیاردی، 150 میلیارد از عربستان سعودی دلار می‌گیرند در حالی که جوانان دانشمند ایرانی این موشک‌ها را با قیمت بسیار کم‌تر می‌سازند و ما نیاز نداریم پول‌هایمان را بدهیم تا موشک بگیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته