دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1397 - 11:55
نصرت الله تاجیک در گفت‌و‌گو با آنا؛

اطلاعات نتانیاهو اگر ارزش داشت ترامپ برای خروج از برجام استفاده می کرد

یک کارشناس امور بین الملل گفت: شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی آنقدر بی ارزش بود که رئیس جمهوری آمریکا گذاشت نتانیاهو آن را بازی کند.
کد خبر : 277318

گروه بین الملل خبرگزاری آنا؛ شوی تبلیغاتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بی نتیجه ماند و حتی متحدانش در اروپا و آمریکا به آن وقعی ننهادند، به گونه ای که در یکی از موضع گیری ها، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این ادعاها را قدیمی خواند.


نصرت الله تاجیک، کارشناس امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا درباره خیمه شب بازی ای که نتانیاهو به راه انداخته بود، گفت: «شوی نتانیاهو آنقدر بی ارزش بود که دنیا هم آن را جدی نگرفت. درواقع پیشنهاد می شود به جای استفاده از عنوان پاورپوینت، نام نتانیاهو به کار رود.»


وی افزود: «واقعا این مرد دنیا را به سخره گرفته است. نخست، اینکه ادعاهای نتانیاهو چیز جدیدی نداشت و بعد اینکه ادعاهای او ارتباطی به برجام نداشت . سوم اینکه مشخص نیست نخست وزیر اسرائیل از کجا چنین اطلاعاتی را به دست آورده است . خود او متهم است که این اطلاعات را از هک یک سایت به دست آورده است که اگر این صحت داشته باشد، نوعی مجرم است و بهتر است که این موضوع از لحاظ حقوقی دنبال شود.»


این کارشناس امور بین الملل تصریح کرد: «از جنبه دیگر اگر این ادعاها صحت داشته باشد جای خوشوقتی دارد و ما به این نتیجه می‌رسیم که دستمان مقابل زرادخانه اتمی صهیونیست‌ها خالی نیست. علی ای حال، این ادعاها ارتباطی به برجام ندارد و اروپا و حتی متحدانش و رسانه‌ها آن را جدی نگرفته‌اند.»


تاجیک با بی ارزش خواندن اطلاعات ارائه شده از سوی نتانیاهو گفت: «اگر اطلاعات نخست وزیر اسرائیل درست بود دونالد ترامپ از آن استفاده می‌کرد و آن را دستاویزی برای خروج از برجام قرار می‌داد، ولی ترامپ که دید این اطلاعات ارزشی ندارند، گذاشت تا این خیمه شب بازی را خود نتانیاهو انجام دهد.»


این کارشناس امور بین الملل در پاسخ به این سوال که «چرا نتانیاهو در ادعاهای خود موضوع موشکی را پیش کشید?» گفت: «مجموعه تحرکات رژیم صهیونیستی و آمریکا و در سطح دیگری عربستان نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌خواهند ما از منافع و سیاست‌گذاری خود در دوران پساداعش و جنگ‌های نیابتی بهره‌برداری کنیم.»


وی تاکید کرد: «من اینها را پس‌لرزه‌های دوران پساداعش می‌دانم. همانگونه که آمریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند تمایل ندارند شکست داعش پیروزی ایران قلمداد شود. واقعیت این است اقداماتی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدانشان در منطقه و سوریه از سال 2011 تاکنون انجام داده‌اند و قصدشان سرنگونی حکومت قانونی این کشور بود که ایران در مقابلشان ایستاد و اکنون آن‌ها به قدرت ایران پی برده‌اند و طبعا نمی‌خواهند اجازه دهند ایران از منافع سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و سوریه استفاده کند.»


تاجیک تصریح کرد: «آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدانشان از یک موضوع غفلت کرده‌اند و آن این است که در شش هفت سال گذشته یک نیرویی در سوریه خلق شده و به صحنه آمده است که معادلات منطقه به دوران حضور داعش بازنمی‌گردد و باید با واقع‌گرایی و البته با حلم و بردباری و صبوری و از راه سیاسی تلاش کرد تا مشکلات منطقه را آرام کرد، زیرا اگر اوضاع بحرانی‌تر شود و اقدامات نظامی افزایش یابد، شعله این آتش دامن همه این کشورها را خواهد گرفت که این موضوع به نفع کشورهای ضعیف‌تر منطقه نیست.»


به گزارش آنا، در آستانه اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در 22 اردیبهشت قرار داریم و در این روزها شاهد بودیم سران آلمان و فرانسه موضعی در راستای مواضع آمریکا اتخاذ کرده‌اند و می‌گویند باید بر سر موارد دیگری خارج از برجام نیز مذاکره شود.


تاجیک درباره این رویکرد اروپایی ها نسبت به برجام می گوید: «اروپایی‌ها تغییر موضع خاصی نداده‌اند و نظرشان بر این است که برجام را حفظ کنند. هدف اروپایی‌ها به‌طور صریح این است که می‌خواهند در کنار حفظ برجام یک روندی را راجع به موضوعات دیگر ازجمله موضوع موشکی دنبال کنند. من کاملا بدبینانه نسبت به این روند نگاه می‌کنم و احساس می‌کنم ممکن است اروپا نیز با آمریکا به یک نوع زد و بند یا تفاهمی دست زده باشد که هر یک به نوعی ایران را زیر فشار قرار دهند تا امتیاز بیشتری کسب کنند.»


وی افزود: «اروپا از سویی سعی می کند با حفظ برجام نظر ایران را تامین کند و از سوی دیگر در تلاش هستند تا به آمریکا بگویند از این طریق ما می‌توانیم ایران را پای میز مذاکره برای موضوعات موشکی بکشانیم.»


تاجیک در پاسخ به این سوال که «آیا ترامپ قصد دارد از بعد اقتصادی، خلا خروج ایران از برجام را برای اروپایی‌ها با وارد کردن طرف دیگری همچون عربستان پر کند؟» گفت: «این موضوع احتمال عملی شدن ندارد. موضوعات ایران تنها از بعد اقتصادی نیست، ایران یک عنصر موثر در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس است و بحث اقتصادی با مباحث ژئوپلوتیکی متفاوت است. بنابراین، عربستان با اروپا و بالعکس آمریکا و اروپا با عربستان مبادلات خاص خود را دارند.»


این کارشناس امور بین الملل تاکید کرد: «مشکل ترامپ با ایران موضوعات خاورمیانه است. آمریکا به دنبال این است که ایران نتواند از منافع سرمایه‌گذاری‌هایش در خاورمیانه استفاده کند و به صراحت نیز گفته است که نمی‌خواهد این سیاست را با جنگ دنبال کند. او اینگونه گفته، همانگونه که کره‌شمالی را به سر عقل آورده است، ایران را نیز به سر عقل می‌آورد.»


وی افزود: «قصد ترامپ این است که با فشار اقتصادی ایران را به پای میز مذاکره بیاورد به همین دلیل من نسبت به خروج ترامپ از برجام خوشبین نیستم و تحلیلم این است که ترامپ همین وضعیت بلاتکلیفی را در اقتصاد ما اصلح می‌داند تا اینکه بخواهد از برجام خارج شود و تبعات حقوقی داخلی و بین‌المللی و تنش با اروپا روسیه و چین را به جان بخرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته