دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 13:49

احداث مرکز آموزش مدیریت بحران و موزه زلزله در شمال غرب تهران

نخستین مرکز بین المللی آموزش مدیریت بحران و نخستین موزه زلزله با هدف تقویت زیرساخت‌های آموزشی و ترویج فرهنگ مدیریت بحران در شمال غرب تهران احداث می‌شود.
کد خبر : 277007

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نوذرپور شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 22 در نخستین برنامه دوره‌ای آشنایی شهرداران مناطق با وظایف روسای ستادهای مدیریت بحران مناطق ضمن بازدید از مجموعه مرکز مدیریت بحران تهران از آمادگی این منطقه برای مشارکت در احداث و راه اندازی دو مجموعه موزه زلزله و مرکز بین المللی آموزش مدیریت بحران خبر داد و گفت: زمین مورد نیاز برای این مجموعه‌ها پیش بینی شده و باید برای مراحل اجرایی برنامه ریزی کرد.


براساس این گزارش، طی دوره آشنایی شهرداران با وظایف روسای ستادهای مدیریت بحران، شهرداران مناطق به همراه مدیران دارای سمت در ساختار مدیریت بحران با شرح وظایف و تشکیلات پیش بینی شده مدیریت بحران و همچنین مفاهیم کلیدی این حوزه آشنا می‌شوند و به این ترتیب جایگاه مدیریت بحران و زمینه‌های پیشبرد اهداف ترسیم شده در مراحل چهارگانه مدیریت بحران در سطح مناطق و محلات تقویت می‌شود.


احمد صادقی جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران در سخنانی به فلسفه وجودی تشکیل ستادهای مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی اشاره کرد و گفت: ستادهای مدیریت بحران مناطق مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌های حوزه خدمات اضطراری و مدیریت شهری را شامل می‌شوند که ریاست آن برعهده شهردار منطقه به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران منطقه و مصوبات این ستاد برای تمامی اعضاء و نهادهای عضو الزامی است.


همچنین این ستاد در شرایط عادی باید براساس چرخه مدیریت بحران نسبت به شناسایی مخاطرات موجود و برنامه ریزی براساس چرخه مدیریت بحران و مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی اقدام کند.


وی گفت: نقشه خطرپذیری تمامی محلات شهر تهران تهیه شده است و پیشبرد اهداف ترسیم شده در حوزه کاهش مخاطرات محلات نیازمند همکاری و مشارکت شهرداران و شهروندان مناطق است.


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به 54 مخاطره شناسایی شده شهر تهران اعم از طبیعی و حوادث انسان ساز گفت: زلزله، سیل، آتش سوزی و فرونشست از اهمیت بیشتری برخوردار است و تلاش برای کاهش و به حداقل رساندن خسارات در بحران‌های طبیعی و حوادث انسان ساز در گرو مشارکت و همکاری مدیران محلی و شهروندان ساکن هر منطقه و محله در قالب مدیریت بحران جامعه محور امکان پذیر است.


وی گفت: منطقه 22 از زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز اسکان اضطراری برخوردار است و تقویت زیرساخت‌های پیش بینی شده به ویژه مرکز اسکان اضطراری پارک چیتگر ضروری است.


در این نشست همچنین اعلام شد که شناسنامه ایمنی ساختمان های بلند مرتبه تهیه شده و برای اجرا دراختیار منطقه 22 قرار می‌گیرد.


شهردار منطقه 22 نیز از آمادگی منطقه برای اجرای مستمر برنامه های آموزشی، اجرای مانورهای محلی و تقویت خانه های دوام و ایمنی سراهای محلات این منطقه خبر داد.


وی گفت: تامین تجهیزات و نیازهای پایگاه‌های مدیریت بحران مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی پایگاه‌های مدیریت بحران باید در خدمت ماموریت اصلی شان قرار گیرند.


همچنین اجرای مانورهای آمادگی باید تا سطوح مدارس، مساجد و مجتمع های مسکونی و تجاری گسترش یابد.


در این برنامه مجموعه قوانین بالادستی، نقشه پهنه بندی خطرپذیری شهر تهران و میزان آسیب پذیری شریان‌های حیاتی در برابر مخاطرات طبیعی با نگاه به مختصات منطقه 22 و سامانه تخمین خسارات برای هیات بلندپایه شهرداری این منطقه از سوی صمیم مرادی روزبهانی مدیر مرکز فرماندهی و کنترل و سرپرست معاونت آمادگی تشریح شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: احمد صادقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته