بسیاری از آمریکاییها به دنبال شناخت "عاشورا" هستند/ لزوم تبلیغ درست فرهنگ عاشورا در جوامع غیرمسلمان
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا - سارا امیری؛ سالهاست وقتی کلمه «عاشورا» یا «Ashura» را در موتورهای جستجوگر اینترنتی سرچ میکنیم، تصاویری از قمهزنی، زنجیرزنی با تیغ، قمهزنی برای کودکان و تصاویر حاوی خونریزی به چشم میخورد که نه تنها نگرش جهانیان به موضوع عزاداری برای امام حسین(ع) را مخدوش میکند، بلکه اجازه معرفی درست قیام امام حسین(ع) و درسهای که از فرهنگ عاشورا گرفته میشود را نمیدهد. این در حالی است که سالهاست شیعیان علاقمند به امام حسین(ع) در حال تولید متون، عکسها و روایتهایی از واقعه عاشورا هستند تا این فرهنگ به درستی به غیرمسلمانان منتقل شود اما متاسفانه به دلیل عدم ترجمه درست متون، عدم استفاده از الگوریتمهای انتشار متن در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل فنی اینترنتی، باعث شده تا در جستجوها و موتورهای جستجوگر این پیامها در رتبه بالایی قرار نگیرد و مخاطبان همچنان همان تصاویر قمهزنی را مشاهده کنند.
نتایج یک تحقیق نشان میدهد که میزان سرچ کلمه «Ashura» در میان آمریکاییها و اروپاییهایی غیرمسلمان بسیار بیشتر از مسلمانان است و علاقه برای شناخت امام حسین(ع) در آمریکا بسیار بیشتر کشورهای اطراف ایران است. این در حالیست که اگر فرهنگ درست عاشورا به این غیرمسلمانان معرفی شود، تمایل به اسلام نیز به طور فزایندهای در آنها رشد خواهد کرد.
حالا یک تیم دانشجویی از ایران به همراه بخشی از دانشجویان ایالت کالیفرنیای آمریکا، تصمیم گرفتن تا با رفع مشکلاتی که تاکنون وجود داشته، به معرفی درست فرهنگ عاشورا بپردازند. این عده تصمیم گرفتند هم در فضای مجازی برای نشر اخبار و تصاویر عرف و مناسب و آشنایی افراد با واقعه عاشورا سایتی را راهاندازی کنند و هم در فضای واقعی، به تبلیغ درست امام حسین(ع) بپردازند.
برای آشنایی با چگونگی فعالیت این تیم با محسن باقری، سرتیم این فعالیت و دانشجوی کارشناسی مهندسی نرمافزار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب تهران که ایدهپرداز این طرح هم بوده است به گفتوگو پرداختیم.
-تاکنون چه اقداماتی انجام شده و آیا برای گسترش فعالیتهای خود برنامهریزی انجام دادهاید؟
فعالیتهای ما در دو بخش فضای مجازی و حضوری (چهره به چهره) تقسیمبندی میشود. ایده اولیه این فعالیت زمانی در بنده ایجاد شد که وقتی کلمه «عاشورا» را در گوگل جستوجو کردم، متوجه شدم تصاویر نامناسب و مقالاتی با محتوای اشتباه در این خصوص بسیار منتشر شده است. برای مثال به جای تصاویر سینهزنی، بیشتر تصاویری در خصوص قمهزنی منتشر شده است.
البته این تصور اشتباه در برخی افراد وجود دارد که گوگل به دلیل ترویج اسلامهراسی و مقابله با شیعیان این تصاویر را در ردههای بالا قرار میدهد اما در واقع چنین مسالهای صحت ندارد؛ موتور جستوجوگر گوگل دارای الگوریتمی است که بر اساس آن تصاویر و وبسایتها را لیست میکند. بررسیهای من نشان داد که هیچ وبسایت انگلیسی زبانی وجود ندارد که ضمن پیروی از قانون سئو (seo) در خصوص عاشورا متن و تصویر منتشر کند بر همین اساس تصمیم گرفتم چنین مجموعهای را تشکیل دهم تا بتوانم به زبان انگلیسی تصاویر و متنهای را برای آشنایی افراد با عاشورا منتشر کنم.
-آیا برای راهاندازی چنین وب سایتی با افراد با تجربه مشورت کردید؟
بله، با افراد بسیاری مشورت کردم اما اکثرا معتقد بودند این کار انجام نشدنی است اما اکنون پس از گذشت ماهها توانستیم از نظر لینکی در صفحه اول گوگل دیده شویم که امیدوارم طی ماههای آینده تصاویر و مطالب مناسبی را در سایت عاشورا به نشانی www.ashura.info منتشر کنیم.
تیم فعالیتی متشکل از چه افراد و تخصصهایی است؟
ایده اصلی راهاندازی چنین سایتی بر اساس بررسیهای شخصیام بود اما در ادامه راه متوجه شدم این ایده به تنهایی به ثمر نمیرسد و باید از همکاری متخصصان در حوزه زبان انگلیسی، فقه، کامپیوتر و فنی و .... بهرهمند شوم. وقتی گروه تشکیل شد ابتدا ما بررسی کردیم که آیا مردم کلمه «عاشورا» را جستوجو میکنند یا خیر، که متوجه شدیم مردم در قاره آمریکا بیشتر جستوجو را داشتهاند. سپس از همکارانمان در آمریکا درخواست کردیم که به صورت حضوری از مردم سوال کنند که آیا تاکنون چنین کلمهای را جستوجو کردهاند، در نهایت نتایج بررسیهای ما نشان داد اکثریت افراد کلمه «Ashura» را در گوگل جستوجو کردهاند. همچنین نتایج تحقیقات ما نشان داد بیشتر افرادی که جستوجو انجام دادهاند افرادی هستند که تمایل داشتند در مورد اسلام و مسلمان شدن اطلاعات کسب کنند و از آنحایی که مهمترین شخصیت اسلام امام حسین (ع) هستند و مهمترین واقع مربوط به این شخصیت والاست مردم ابتدا به سراغ کسی اطلاعات در خصوص عاشورا رفتهاند.
در نهایت پس از بررسیها و نتایج حاصل شده تصمیم گرفتیم برای دستیابی افراد به تصاویر مناسب و اطلاعات صحیح چنین وب سایتی را راهاندازی کنیم البته میدانیم که نقدهایی بر فعالیت ما وجود دارد و نقایصی داشتهایم اما تلاش میکنم طی گذر زمان و ماههای آینده این نواقص را برطرف کنیم.
-تصاویر و عکسها مورد نیاز برای وبسایت چگونه انتخاب میشوند تا در صفحه اول گوگل نمایش داده شود؟
عتبة امام حسین(ع) عکسهای با کیفیتی را در خصوص مراسم عاشورا منتشر کرده است که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم، علاوه بر آن همکاران ما در ایران و خارج کشور تصاویر مناسبی را تهیه میکنند و ما آن را انتشار میدهیم. البته ما سعی داریم با کدنویسی و انتخاب محتوای مناسب باعث افزایش بازدیدهای آن شویم.
-محتوای تصاویر بر چه اساسی انتخاب میشود؟
ما باید به تولید محتوا بپردازیم اما اکنون از نظر محتوا ضعیف عمل کردهایم اما با تعداد اندک محتوایی که تولید داشتهایم توانستهایم از نظر کلید واژه بازدیدهای آن را افزایش دهیم. با توجه به اینکه در ابتدای کار افراد متخصص و صاحب نظر معتقد بودند با شکست مواجه میشویم اما در حال حاضر در صفحه اول گوگل دیده شدهایم اما براینکه میزان بازدیدها را افزایش دهیم نیازمند تصاویر و محتوای بیشتری هستیم.
-چرا تاکنون در حوزه تولید محتوا که بسیار حائز اهمیت فعالیتهای محدودی داشتهاید؟
تولید محتوای دینی برای افرادی که ذهنیتی در خصوص اسلام ندارند و در آنها مسلمان هراسی وجود دارد دارای حساسیت و دقت بالایی است؛ زیرا باید به گونهای محتوا تولید شود که تصورات اشتباهی در آنها ایجاد نشود، بنابراین ضروری است از افراد انگلیسی زبان که آگاهی مناسبی در حوزه دینی دارند در این زمینه بهرهمند شویم. افراد ایرانی مسلط به زبان انگلیسی نیز نمیتوانند در این زمینه کمک مناسبی به ما داشته باشند زیرا باید حتما از فردی بهرهمند شد که در میان همان جمعیت رشد کرده باشد و بر اساس ذهنیت آنها و مسلط به اصطلاحات مطلب منتشر کند.
-چه تعداد نیرو در گروه شما فعالیت میکنند و آیا این افراد از نظر تخصصی و آگاهی به فقه و دین در جایگاه مناسبی قرار دارند؟
حدود 15 نفر در ایران و 10 نفر در آمریکا با ما همکاری دارند. از نظر تخصصی افراد زیادی در گروه وجود دارند اما از نظر دینی با افراد بسیاری در ایران صحبت کردیم اما نتوانستیم جذب مناسبی داشته باشیم . اما افراید که با ما فعالیت میکنند عمدتا مطالعات خوبی داشتهاند یا افرادی هستند که به تازگی مسلمان شدهاند و آگاهی خوبی دارند.
-آیا برای ایام اربعین برنامهریزیهایی انجام دادهاید؟
سال گذشته به دلیل اینکه به تازگی فعالیتهای خود را آغاز کرده بودیم نتوانستیم در اربعین فعالیت مناسبی داشته باشیم اما بریا اربعین امسال برنامههای مناسبی خواهیم داشت.
-آیا برای فعالیتهای خود حامی مالی نیز دارید؟
خیر، تمام هزینهها به صورت شخصی تامین میشود. قصد ما از تبلیغ در کشورهای خارجی این نیست که بخواهیم فردی را مسلمان کنیم بلکه تنها هدف ما این است که افراد با امام حسین آشنا شوند. ما به دو دلیل میخواهیم امام حسین را معرفی کنیم دلیل اول این است که ما معتقدیم اگر مردم جهان امام حسین را بشناسند باعث میشود که زندگی آنها بهتر شود بحث دوم نیز بحث دینی است زیرا ما معتقدیم که وقتی امام زمان ظهور کند نخستین صحبتهایش در خصوص امام حسین (ع) خواهد بود. بنابراین مردم جهان باید امام حسین (ع) را بشناسند.
-تاکنون در چه فعالیتهایی برای ترویج شناخت امام حسین (ع) و واقع کربلا انجادم دادهاید؟
ما برای ترویج این هدف کمپینی به نام « say ya hosein بگو یاحسین» را تشکیل دادیم و جملاتی را به زبان انگلیسی در خصوص امام حسین (ع) از جمله « اگر ظلم را دید و سکوت نکردی بگو یاحسین» را تهیه کردیم که خوشبختانه بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. پس از آن تصمیم گرفتیم در یکی از دانشگاههای آمریکا در مرکز کالیفرنیا میزی را قرار دهیم و از طریق آن آبهای بطری شده که به جملاتی در خصوص امام حسین (ع) مزین شده را بین دانشجویان توزیع کنیم که این مساله فرصتی شد تا بتوانیم برای افرادی که در این خصوص کنجکاو میشوند بیشتر در مورد امام حسین (ع) صحبت کنیم. در فضایی که دراختیار ما قرار داده شده بود دو بنر نصب کردیک که یک بنر به توضیح در خصوص کمپین میپرداخت و بنر دیگر در خصوص شخصیت امام حسین (ع) توضیحاتی ارائه شده بود.
-استقبال از این کمپین بین دانشجویان چگونه بود؟
برخی افراد بدون هیچ گونه صحبتی بطری آب را دریافت میکردند و میرفتند اما برخی تمایل داشتند در خصوص امام حسین (ع) توضیحات بیشتری دریافت کنند زیرا مجذوب جملات درج شده روی بطری شده بودند. البته 80 درصد افرادی که بیتفاوت عبور میکردند پس از مطالعه جمله روی بطری مجدد بازمیگشتند و به صحبت با ما میپرداختند به گونةای که ما متوجه شدیم برخی افراد از جمله یک خانم مسیحی به دلیل جملهای که روی بطری درج شده بود تا مدتها از آن استفاده میکرده و توضیحات ما را به دوستانش ارائه کرده است.ما روی بطری آب هشتک say ya hosein را قرار داده بودیم که متوجه شدیم بسیاری از افراد پس از آشنایی با امام حسین (ع) به تبلیغ پرداخته بودند.
دانشگاه Berkeley جزو 10 دانشگاه برتر جهان است که ما فعالیتهای خود را در این دانشگاه ادامه دادیم و به صورت چهره به چهره با دانشجویان به صحبت پرداختیم که پس از آن بسیاری اذعان کردند امام حسین (ع) انسان آزادهای است و ایشان را الگوی زندگی خود قرار دادهاند که این فعالیت ما در رسانةهای بسیار نشر پیدا کرد و بازتابهای خوبی دریافت کردیم.
-فعالیتهای شما تنها مختص دانشجویان است؟
خیر، برای مثال ما به مناسبت روز تولد امام حسین (ع) تصمیم گرفتیم شاخه گلهایی را مزین به جملاتی در خصوص نظر اسلام درباره جایگاه معلم یا فرد آموزنده تهیه و به اساتید دانشگاه Berkeley هدیه دهیم که خوشبختانه از این فعالیت نیز استقبال خوبی شد و ما قصد داریم برای ماه رمضان برنامههای ویژهای را اجرا کنیم. ما قصد داریم فعالیتهای خود را در ماه رمضان در حوزه کارتن خوابها انجام دهیم زیرا اقدامات خیریهای که در این خصوص انجام میشود پوشش رسانهای مناسبی دارد.
-آیا قصد دارید که در ایام عاشورا کمپینی را تشکیل و تجمعی را ترتیب دهید؟
بله ما قصد داریم در ماه اربعین در سانفرانسیسکو در تجمع مردم که از ایالت مختلف حضور مییابند شرکت کنیم.
-اگر یک حامی مالی از شما حمایت کند میتوانید فعالیتهای خود را افزایش دهید؟
بله، زیرا بسیاری از کارها نیازمند هزینه است اما ما به دلیل نداشتن منابع مالی به دنبال افرادی هستیم که به صورت داوطلبانه با ما همکاری کنند که کمتر چنین افراید پیدا میشوند.
انتهای پیام/