دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1394 - 17:35

مصرف ویتامین ث برای جلوگیری از مرگ زودهنگام

تحقیقی که اخیراً در دانمارک صورت گرفته، نشان داده است که میزان بیشتر ویتامین ث در خون، با خطر کمتر بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس همراه است.
کد خبر : 27653

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ از میزان پایین خطر مرگ زودرس در افرادی که ویتامین ث بیشتری در بدن آنها وجود دارد، خبر دادند.


دکتر کامیلا کوبیلسکی از دپارتمان بیوشیمی بیمارستان هارلِو و گنتوفت وابسته به دانشگاه کپنهاگ در این مورد می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم افرادی که بیشترین میزان مصرف میوه و سبزیجات را دارند، 15 درصد کمتر مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به افرادی هستند که به ندرت میوه و سبزی می‌خورند و احتمال مرگ زودهنگام آنها 20 درصد کمتر است.


در عین حال ما دریافتیم که پایین آمدن خطر مرتبط با میزان بالای تجمع ویتامین ث در خون است که از مصرف میوه و سبزیجات ناشی می شود.»


بر اساس این گزارش که در خبرنامه health sciences دانشگاه کپنهاگ منتشر شده است، ویتامین ث به ایجاد بافت‌های ارتباط دهنده‌ای که بخش‌های مختلف بافت‌ها و اندام بدن را مرتبط و تقویت می‌‌کنند، کمک می‌کند. ویتامین ث همچنین یک آنتی‌اکسیدن قوی است که سلول‌ها و مولکول‌های بیولوژیک را از آسیب‌هایی در امان نگه می‌دارند که بیماری‌های مختلف از جمله ناراحتی‌های قلبی و عروقی را به وجود می‌آورند.


بدن انسان قادر به تولید ویتامین ث نیست و از این رو باید ویتامین ث را صرفاً از طریق تغذیه کسب کرد.


این پژوهش با استفاده از داده‌های آماری گرفته شده در جریان یک تحقیق فراگیر در سطح شهر کپنهاگ مربوط به حدود یکصد هزار دانمارکی و آمار مصرف میوه و سبزیجات آنها و اطلاعات مربوط به DNA تک تک این افراد انجام شده است.


بورگه نوستردگارد، استاد دانشکده علوم بهداشتی و طبی دانشگاه کپنهاگ و مشاور بیمارستان هارلِو و گنتوفت می‌گوید: «این را می‌دانیم که میوه و سبزیجات برای بهداشت و سلامت خوب هستند، اما این پژوهش به دقت نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد. خوردن میوه و سبزیجات زیاد راهی طبیعی برای افزایش سطح ویتامین ث خون است که در بلند مدت سبب کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی و جلوگیری از مرگ زودهنگام می‌شود.»


به گفته این پژوهشگر اگرچه می‌توان ویتامین ث را از داروهای مکمل کسب کرد، اما جذب آن از راه طبیعی و تغذیه درست در بلند مدت بسیار مفیدتر است و «یک سبک زندگی سالم‌تر» اپدید می آورد.


نتایج این پژوهش همچنین در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته