استقبال از ایدههای عملیاتی استادان دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ محمدمهدی طهرانچی در کارگاه هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به فرهنگ رایج دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی باید بازسازی شود و این فرهنگ اصلاح نمیشود مگر اینکه استادان ما در کلاسهای درس حضور موثر فرهنگی داشته باشند.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه محل علم است و علم قداست دارد، گفت: «دانشجو شهریه پرداخت میکند تا علم بیاموزد و باید از هرگونه رفتار غیرعلمی و غیرآکادمیک پرهیز کند و همه تلاش ما بر این است تا شأن و مقام استادان در دانشگاه آزاد اسلامی در جایگاه حقیقی خود باشد.»
طهرانچی درباره نشر دانش گفت: «اصل موضوع «جنبش علم» است که پس از آن جریان ملی دانش باید حادث شود. در سراسر دنیا ابتدا جریان ملی دانش راهاندازی میشود سپس مقالات، کتب و حتی کنفرانس جریان ملی دانش را شکل میدهند. به دنبال آن در عرصه به اشتراکگذاری با استفاده از زبان رایج علمی که برای آنها زبان انتقال است به نشر دانش در سطح جهان روی میآورند.»
وی تاکید کرد استادان برای ارتقا باید ایدههای عملیاتی ارائه دهند و صاحب سبک و کارهای موثر باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی تفاوت ماهوی با دانشگاه دولتی در ایران دارد و از 80 سال پیش در ایران دولت دانشگاهدار شده است. علم تا قبل از 80 سال پیش روی دوش دولتها نبود، بلکه دانش یک خیر عمومی بود و عموم حمایتش میکردند. از زمان راهاندازی دانشگاه تهران، بهصراحت چیزی به نام دانشگاه دولتی راهاندازی شد و دانشگاه ملی با عنوان دانشگاه خصوصی هم راهاندازی شد که با کودتای سال 44 در دانشگاه ملی، آن هم دولتی شد.»
وی با بیان اینکه نظام علمی ایران بعضی جاها رشد نکرده است، گفت: «دولت خودش را متصدی دانشگاههای دولتی میداند و تنظیمگر فردا در حکمرانی؛ در نتیجه مدل اداره دانشگاه ما دچار نقص شده است.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر دانشجومحوری و کارآمدسازی آموزش، اظهار کرد: «توقع مردم از دانشگاه تامین آینده اقتصادی اجتماعی فرزندانشان است. ما باید از لحاظ اقتصادی و معیشتی مهارت لازم را به دانشجویان آموزش دهیم تا بتوانیم اعتماد حداکثری مردم را جلب کنیم.»
این چهره علمی آموزش عالی کشور درباره چگونگی شکلگیری دانشگاه و اقتباس مفاهیم دانشگاه از خارج به داخل کشور اظهار کرد: «صورتگرایی و کمیگرایی از ویژگیهای دانشگاه نیمه دوم قرن بیستم است. از خصوصیات دانشگاه نیمه دوم قرن بیستم این بود که در راستای هدف مدرکگرایی، علم را کمی کرد و برای اینکه این هدف را در دنیا گسترش دهد در درون خود سلسله مراتب را به وجود آورد؛ یعنی مفاهیم مربی، دانشیاری و استادی. اینها مفاهیمی بود که ما از آنها اقتباس کردیم. به این ترتیب صورتگرایی و کمیگرایی را در کل جامعه علمی دنیا گسترش دادند. ما هم در این واقعه همراه شدیم تا آنجا که وضیعت فعلی علمی ما ماحصل رفتار صورتگرانه آنها شد. این بیماری و آفت حادث نظام علمی ما شده است و به جای مقام اثباتی به مقام علمی اعطایی و مدرکگرایی رو آوردیم. غافل از اینکه خصوصیات علم چیزهای دیگری است.»
طهرانچی در این جلسه کارآمدسازی، مدیریت کارآمد، آموزش کارآمد، مدیریت برهزینه و رفع اشکالات موجود، پیگیری مفهوم استانی، عملیاتی کردن برنامههای علمی، انضباط رفتاری و نهادینهسازی فرهنگ اسلامی در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی را از عمدهترین اهداف پیش رو مدیران امروز دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.
انتهای پیام/