دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1397 - 12:39
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

واحد ورامین؛ پیشرو در تولید، مسؤلیت‌پذیر در تربیت دانشجوی کارآفرین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه حمایت از تولیدات داخلی، واحد متبوعش را پیشرو در تولید و مسؤلیت‌پذیر در تربیت دانشجوی کارآفرین دانست.
کد خبر : 275891

به گزارش آنا با تأمل در کارنامه چند سال اخیر واحد ورامین- پیشوا و قرچک به نظر می‌رسد که شعار خودباوری و تکیه بر ظرفیت‌های درونی موجود در این مجتمع دانشگاهی مورد توجه جدی بوده است و در بسیاری از اقدامات و طرح‌های اجرایی، منویات مقام معظم رهبری در حمایت از کالا و تولیدات داخلی محقق شده است. به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با حسینعلی شیبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا انجام داده که متن آن در ادامه می‌آید.


* با توسعه مزارع تولیدی چه اهدافی را دنبال می‌کنید.


-مسلماً ایجاد بستر‌های مناسب برای کاهش هزینه‌های تولیدات کشاورزی و افزایش تولید و بهره‌وری مناسب یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در این حوزه بوده و آمادگی کامل این واحد دانشگاهی را مبنی بر کاربردی کردن طرح‌های تحقیقاتی، ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و برطرف کردن مشکلات منطقه اعلام می‌کنیم. قطعاً این واحد دانشگاهی در بخش کشاورزی با وجود ظرفیت‌های موجود از قبیل استادان مجرب و دانشجویان پژوهش محور آمادگی پوشش طرح‌های پژوهشی کلان کشور را دارد.



یکی دیگر از اهداف ما تربیت دانشجوی کارآفرین است؛ به این صورت که اگر دانشگاه بتواند برای رشته‌‌‌های خود مراکز کار و فعالیت تعریف کند، هم برای دانشجو کارآفرینی می‌‌شود و هم در خلال فعالیت‌‌‌های دانشجویان، دانشگاه به درآمدزایی می‌‌رسد و ثمره این تفکر این می‌شود که نه تنها از دانشجویان شهریه‌‌‌ای اخذ نمی‌‌‌شود، بلکه مبلغی نیز به عنوان کمک‌‌هزینه به آنان پرداخت می‌‌شود.


*درباره بخش‌های تولیدی که راه‌اندازی کرده‌اید و اکنون فعال هستند، توضیح دهید.


-واحد ورامین برنامه‌های مختلفی را در شورای اقتصادی واحد مدون و از سوی سازمان مرکزی پیگیری کرده و تا امروز قدم‌های سازنده‌ای در این بخش برداشته شده که یکی از این طرح‌ها تولید گوشت قرمز و راه‌اندازی گاوداری به ظرفیت یک هزار رأسی است. این واحد گوشتی در فضای ۳۰ هزار مترمربع و کاملاً مجهز به امکانات روز بوده و همه امور به شکل مکانیزه صورت می‌پذیرد که علاوه بر تأمین نیاز‌های آموزشی و تحقیقاتی واحد، صرفه اقتصادی نیز داشته است.


با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته و در راستای حمایت از کالای ایرانی همه دانشگاه‌های آزاد استان تهران دیگر گوشت برزیلی نمی‌خرند بلکه گوشت تازه از دانشگاه ورامین خریداری می‌کنند؛ علاوه بر این مواد اولیه رستوران و سلف‌های دانشجویان، استادان و کارکنان ما در این واحد دانشگاهی از مزارع تولیدی دانشگاه خودمان است.



*به غیر از تولید گوشت قرمز چطور؟


-واحد ورامین یکی از دانشگاه‌های پیشرو علمی بویژه در بخش امور دامی و کشاورزی محسوب شده و به عنوان قطب علمی تأثیرگذار در سطح استان تهران شناخته می‌شود. اکنون تولید خیار درختی در این مجموعه فعال و پس از عملیاتی شدن طرح پیش بینی شده به ۳۰۰ تن در هر دوره ارتقا پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های این کشت کاهش مصرف آب و کنترل مطلوب آفات و بیماری‌ها است.


با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته و در راستای حمایت از کالای ایرانی همه دانشگاه‌های آزاد استان تهران دیگر گوشت برزیلی نمی‌خرند بلکه گوشت تازه از دانشگاه ورامین خریداری می‌کنند

واحد مرغداری دانشگاه نیز اکنون با 10 هزار قطعه، سالیانه صد تن مرغ تولید می‌کند و توسعه این مجموعه برای افزایش سه برابری تولید آن در حال پیگیری است؛ علاوه بر اینکه تولید مرغ این واحد به صورت ارگانیک بوده و نیازهای پژوهشی واحد را رفع می‌کند در سلف دانشجویی نیز با قیمت تمام شده میان استادان و کارکنان به منظور رفاه حال آنها توزیع می‌شود.


یکی دیگر از مراکز فعال ما مرکز تکثیر و پرورش ماهی است که در هر دوره صد تن ماهی تولید خواهد شد و در کنار این موارد 10 هکتار از اراضی واحد به کشت غلات و تولید علوفه اختصاص پیدا کرده است که محصول برداشتی به منظور تأمین خوراک موردنیاز دام‌های موجود مصرف می‌شود و همچنین تولید پسته در فضایی به متراژ یک هکتار و تولید سالیانه ۵/۳ تن از دیگر تولیدات کشاورزی واحد محسوب می‌شود.


*به نظر شما اولویت اصلی در مقوله حمایت از کالای ایرانی چیست؟


-امروز یکی از نیازهای اصلی و ضروری ما توجه به ظرفیت‌های درونی و استفاده و بهره‌برداری مناسب از آنهاست؛ حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و تجاری سازی علم همیشه مورد تأکید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و یکی از شاخصه‌های مهم مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود. هدف ما این است که بتوانیم دانشگاهی کارآمد داشته باشیم، دانشجویان تولید کنند تا سربار جامعه نشوند و بعد از اینکه از دانشگاه خارج شدند، خودشان بتواند ایجاد شغل کنند. دانشجویان ما در این پروژه‌ها و کارگاه‌ها کار می‌کنند و دانشگاه نیز برای دانشجویان حقوقی در‌نظر گرفته است که از این حقوق، شهریه‌اش را پرداخت کند یعنی دانشجو علاوه‌ بر تحصیل در دانشگاه کار عملی نیز می‌آموزد.


*و سخن پایانی...


-امیدوارم با استمداد از خداوند متعال و عملیاتی شدن نقشه راه تدوین شده و استفاده از ظرفیت‌های عظیم و پتانسیل‌های موجود واحد ورامین – پیشوا و قرچک، بتوانیم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره حمایت از تولید قدم مؤثری برداشته و موجبات سربلندی دانشگاه آزاد اسلامی که همچون نگینی درخشان و ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی می‌درخشد را فراهم آوریم.


گفت‌وگو از سیدحسین طالبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته