دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1397 - 15:59

مقتل «تحفه‌المصائب» در نراق رونمایی می‌شود

مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: هم‌زمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت امام مهدی (عج) مقتل ارزشمند «تحفه المصایب» در دانشگاه آزاد اسلامی نراق رونمایی می‌شود.
کد خبر : 275448

جواد دهقانی آرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا از این کتاب به عنوان نخستین انتشار از نسخه خطی منحصر به فرد کتاب تحفه المصائب یاد کرد و افزود: این مراسم روز پنج شنبه ششم اردیبهشت 97 ساعت 10صبح با حضور مسئولان در تالار علامه نراقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق برگزار خواهد شد.


مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق خاطر‌نشان کرد: این کتاب، تاریخ نگاری ماجرای قیام عاشورایی سید الشهداء امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران ایشان (صلوات الله علیهم) است و بر پایه مصیبت نگاری و برای مخاطبان مسلمان اعم از پیروان مذهب‌های اسلامی به هدف بیان مظلومیت اهل بیت (علیها سلام) نوشته شده است.


دهقانی افزود: نگارنده کتاب «تحفه المصایب» از علمای قرن سیزدهم هجری (1256) آقا سید فتحعلی التقوی الموسوی ابن سید اسد الله لاریجانی است. درباره زندگی نامه ایشان مطلبی یافته نشده است جز اینکه وی از معاصران و دوستان عالم فاضل، محمد حسین بن ملا عبدالله شهرابی درجستانی نگارنده کتاب (طریق البکاء) و میرزا ابراهیم بن باقر محروزی نگارنده کتاب «طوفان البکاء» بوده که از مقتل نویسان بوده اند و با آنان مراوده داشته است.


وی افزود: این کتاب در قطع وزیری توسط نشر آفاق غدیر منتشر شده و به همت محمدرضا شریفی تصحیح و به اهتمام سید ابوالفضل مفتی الشیعه جمع آوری شده است.


مسئول ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق خاطر‌نشان کرد: این کتاب مشتمل بر دو تحفه و هفتاد دو مصیبت است و اهتمام نسبت به مطالب، مطابق با روایت‌های معتبر از منبع‌های موثق همچون سید ابن طاووس (ره)، بهره گیری از شعار مرثیه شاعران مقتل گو بر اساس منابع معتبر و شاعران برجسته آن دوران با ویژگی رعایت صنایع ادبی بیشتر، آراستگی نوشتاری به جمله‌های دارای سجع ادبی درنثر، بهره گیری از برخی داستان‌های نقل ناشده در دیگر مقتل نگاری از جمله ویژگی‌های این کتاب است.


دهقانی افزود: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد، این اثر می‌تواند به عنوان یکی از مقاتل ارزشمند برای جامعه مداحان و شاعران آیینی و واعظان مورد استفاده قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: دهقانی واحد نراق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته