دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1397 - 12:31
موسی‌خانی خبر داد؛

تولید ۱۰۰ خودروی برقی کوادرو/ با ۲ساعت شارژ، صدکیلومتر را طی کنید

رییس دانشگاه آزاد قزوین از آغاز تولید ۱۰۰ خودروی برقی کوادرو خبر داد و گفت: این خودرو بدون هیچ آلایندگی و تنها با ۲ تا ۳ ساعت شارژ می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر را طی کند.
کد خبر : 275354

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مرتضی موسی‌خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره طراحی و تولید خودروی کوادرو توسط دانشجویان این دانشگاه گفت: در راستای نیاز کشور به خودرو‌هایی با آلایندگی پایین تصمیم گرفتیم خودرویی را برای داخل شهر طراحی کنیم.


وی ادامه داد: البته در این تصمیم‌گیری توجه به بحث تردد خودرو‌های تک سرنشین (میانگین سرنشینان خودرو‌ها یک و نیم نفر است) و فضای پارک خودرو در خیابان‌ها و ... نقش مهمی داشت.
موسی‌خانی با بیان اینکه طراحی این خودرو تقریبا برگرفته از خودرو‌های شهری در فرانسه، ژاپن و هند بود، اظهار داشت: طول خودروی کوادرو به اندازه عرض یک خودروی عادی است و به شکل افقی پارک می‌شود، از طرف دیگر با توجه به آنکه درب‌های خودرو به سمت شمال باز می‌شوند، دو خودرو با حداقل فاصله می‌توانند کنار هم پارک شوند و سرنشین به راحتی از آن خارج گردد.
به گفته وی، با توجه به اندازه خودروی طراحی شده، در یک فضای پارک به ازای هر خودروی عادی، سه خودروی کوادرو می‌توانند پارک کنند و به همین نسبت تردد این خودرو در خیابان‌های شهر باعث کاهش حجم ترافیک می‌شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره شارژ برقی خودروی کوادرو ادامه داد: این ماشین توسط برق شهری معمولی شارژ می‌شود و به شارژر مخصوصی نیاز ندارد. با توجه به میانگین مصرف خودرو در تهران (۶۰ کیلومتر روزانه)، کوادرو با یک شارژ شبانه دو تا سه ساعت، برای ۱۰۰ کیلومتر مصرف در روز طراحی شده است. البته دستگاهی به نام "شارژ سریع" همراه ماشین است که در موارد لزوم می‌تواند تا ۴۵ دقیقه ماشین را شارژ کند.



وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این خودرو به تولید انبوه می‌رسد، از آغاز تولید ۱۰۰ دستگاه از این محصول خبر داد و گفت: تولید این ماشین به چند قطعه وارداتی نیاز دارد که مشغول وارد کردن این قطعات هستیم و اولین محموله وارداتی ما چند روز گذشته ترخیص شده است، لذا امیدواریم تکمیل تولید ۱۰۰ دستگاه کوادرو و آغاز شماره‌گذاری آن‌ها را به زودی شاهد باشیم.
وی ادامه داد: بعضی از مسئولان دولتی در سازمان‌های مختلف از جمله منطقه آزاد کیش برای خرید این نوع خودرو اعلام آمادگی کردند و امیدواریم این ماشین در آینده بتواند در کمپ‌های تفریحی، سازمان‌های گوناگون استفاده شود و حتی شهروندان ما به جای استفاده از موتورسیکلت با خطرات فراوان، آن‌ها را خریداری کنند.
موسی‌خانی تصریح کرد: استفاده از این خودرو می‌تواند به بحث مبارزه با آلودگی هوا بعنوان مقوله‌ای بسیار جدی برای پایتخت و کلان شهر‌ها کمک کند.


وی با اشاره به حمایت‌ها و کمک‌های دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری و دولت برای این پروژه اظهار داشت: تاکنون برای ۱۰۰ دستگاه اولیه، بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه شده که با توجه به تولید دستی، قیمت تمام شده بالا است، اما در تولید انبوه سرمایه‌گذاران بیشتری حضور خواهند داشت و قیمت تمام شده به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. با ورود به مرحله شماره‌گذاری امیدواریم بتوانیم از سرمایه‌گذاران بزرگی استفاده کنیم تا قیمت تمام شده محصول را تا حدامکان کاهش دهیم.


منبع: دانشجو


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته