دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1397 - 16:55
نهاوندیان:

کاهش مستمر تورم و ثبات در بازارها نتیجه نگاه استراتژیک دولت است

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: عملیاتی کردن بودجه، یعنی حرکت از یک بودجه به رسم سنواتی و اداری، به یک بودجه محصول گرا، با تاکید بر نظام پرداخت نتیجه گرا که امیدواریم آثارش را در دستگاههای که امسال به عنوان آغازگر این اصلاح روش انتخاب شدند، شاهد باشیم.
کد خبر : 275139

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد نهاوندیان روز دوشنبه در نشست سالانه شورای بین المللی موسسات مشاوره مدیریت آسیا – اقیانوسیه با اشاره به اینکه ایران مرحله جدیدی از جهش در مسیر توسعه را آغاز کرده است، اظهارداشت: بررسی های بین المللی فراوانی خصوصا در دو سال اخیر درباره ظرفیتهای ایران و افق پیش روی آن انجام گرفته است که در یکی از معروف ترین این مطالعات، ایران به عنوان یک فرصت رشد یک تریلیون دلاری، با ظرفیت سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری تا افق ۲۰۳۵ و زمینه برای ایجاد اشتغال حداقل ۹ میلیون شغل جدید و با ظرفیت اضافه کردن یک درصد به تولید ناخالص جهانی معرفی شده است.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران برای هیچ کس ناشناخته نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران در اسناد بالادستی و در اجماع ملی خود به این نکته رسیده است که به رشد بر پایه منابع، سرمایه انسانی و سرمایه طبیعی خداداد داخلی اتکا کند ولی در عین حال بیشترین تعامل و به تعبیر مقام معظم رهبری، تعامل گسترده با جهان را در دستور کار خود قرار دهد.


وی با اشاره به اینکه این تعریفی است که از اقتصاد مقاومتی شده، خاطرنشان کرد: در ۴ سال گذشته، دولت در سیاست اقتصادی خود تلاش فراوانی کرد تا اولویت اول را برخورداری اقتصاد کشور از ثبات، پیش بینی و برنامه پذیر بودن قرار دهد و شاخص های کلان اقتصادی را به نحوی سامان دهد که مدیران در بنگاهها و کسانی که در تعامل با اقتصاد ایران هستند، از قدرت پیش بینی و برنامه ریزی برخوردار شوند.


معاون اقتصادی رئیس جمهور کاهش مستمر تورم و ثبات در بازارها را نتیجه این نگاه استراتژیک دانست و با بیان اینکه در بودجه سال ۱۳۹۷، یکی از محورهای توجه دولت عملیاتی کردن بودجه بود، گفت: عملیاتی کردن بودجه، یعنی حرکت از یک بودجه به رسم سنواتی و اداری، به یک بودجه محصول گرا، با تاکید بر نظام پرداخت نتیجه گرا که امیدواریم آثارش را در دستگاههای که امسال به عنوان آغازگر این اصلاح روش انتخاب شدند، شاهد باشیم.


نهاوندیان اضافه کرد: معنی این جهت گیری، در تجربه ۴ سال گذشته در سیاستهای کلان اقتصادی و در بودجه گذاری که امسال در برنامه و بودجه در نظر گرفته شده، این است که ما می خواهیم تاکید بیشتری در رشد، بر مدیریت منابع و ارتقای بهره وری داشته باشیم؛ هم در سطح مدیریت استراتژیک و کلان و هم در سطح مدیریت عملیاتی و هم در سطح بازخورد و اصلاح روشهای مدیریت.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با طرح این سوال که این کار بزرگ را چه کسی قرار است انجام دهد؟ اظهار داشت: ما در سه برنامه گذشته همیشه قسمتی از هدف گذاری برای رشد اقتصادی را مبتنی بر رشد بهره وری قرار دادیم، ولی این هدف کمتر تحقق یافته است. این نتیجه باید همه ما را بیدار و متوجه این نکته کند که سخن گفتن از بهره وری و اصلاح روشهای مدیریتی کفایت نمی کند. علم مدیریت باید به کار گرفته شود و مشاوره مدیریت به عنوان یک نیاز حیاتی برای رشد اقتصادی کشور باید به رسمیت شناخته شود.


نهاوندیان با بیان یک سلسله ضعف ها در بخش های آب ، انرژی و حتی آموزش و تربیت نیروی انسانی و طرح این پرسش که متخصصان بهره‌وری در این زمینه ها کجا‌یند؟ وآیا متخصصان بهره‌وری‌ در تصمیمات مدیریتی در سطوح مختلف کشور در بخشهای عمومی و خصوصی بکار گرفته می‌شوند؟، گفت:ما در برنامه پنجم روی بحث بهره‌وری انرژی، در اسناد بالادستی، در قانون و در آیین‌نامه‌های اجرایی تأکید زیادی داشتیم اما اینها چقدر عملی شد؟تأکید امروز من روی نحوه اجرا است. به فرض اینکه انگیزه بود و تصمیم هم گرفته شد؛ تخصص مدیریت بهره‌وری یک علم، مهارت و تجربه‌‌ای است که باید آموخت و بکار گرفت.


وی با اشاره به اینکه ایران به دلایل تاریخی و سیاسی، یک دستگاه عریض و طویل دولتی و اداری دارد، اظهار داشت: در طول سال‌ها، بنگاه‌هایی به دولت اضافه شد و دولت در حوزه‌هایی تصدی کرد که دلیل اقتصادی نداشت. به هر حال دولت بسیار بزرگ شد. تصمیم برای اصلاح این وضعیت از سال‌ها پیش گرفته شده، اما میزان توفیق ما در تحقق این امر چقدر بوده است؟


معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه به عنوان واگذاری بنگاه‌های دولتی انجام گرفته، چقدر ما را به هدف خصوصی‌سازی و ارتقای بهره‌وری از این طریق رسانده است. این نشان می‌دهد که ما به آن چیزی نیاز داریم که اکنون در ادبیات مدیریت، با عنوان بازمهندسی و بازآفرینی دولت، یعنی بازآفرینی ساختار دولتی و دستگاه خدمت‌رسان دولتی از آن تعبیر می شود.


نهاوندیان با تاکید بر اینکه این کار به تخصص و استفاده از تجارب بین‌المللی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: مدل مدیریت عمومی نوین که در بعضی از کشورهای دیگر بکار گرفته شده، باید با توجه به الزامات بومی مورد استفاده قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه بخش عمومی را به دلیل ملاحظات اجتماعی و توقعات سیاسی و هم به دلیل الزام مشارکت مردم در تصمیمات خودشان ،صرفاً با الگوگیری از مدل بنگاه‌داری بخش خصوصی نمی‌شود، ساماندهی کرد، افزود: مثلث دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید ساماندهی و سازماندهی شود. چه کسی باید این کار علم و تجربه را بکند؟ کسانی که سال‌ها تجربه‌های دیگران را مطالعه کرده باشند، موانع توسعه مدیریتی را در ایران دیده و تجربه کرده باشند و سعی و خطاها را مورد ملاحظه قرار داده باشند؛ این یعنی کار علمی در مدیریت.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر پشت سر ما تجربه‌ای از فرآیند خصوصی‌سازی وجود دارد، افزود: باید مطالعه کنیم که آن روند و نتیجه آن چه شد؟ چه مورد نظر بود و چه تحقق یافت؟ این کار مدیریتی می‌خواهد. همین امروز هم تصمیم نظام این است که این بنگاه‌هایی که به نهادهای عمومی غیردولتی واگذار شد، اینها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.


نهاوندیان اظهار داشت: مدیریت این فرآیند و اساسا طراحی فرآیندی که این بار حداقل ما خطاهای گذشته را دوباره مرتکب نشویم و بتوانیم به هدف برسیم، کار عالمان مدیریت است. عالمان مدیریت که البته با استفاده از تجربیات علمی، تجربه داخلی هم داشته باشند.


وی تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی از مسایل و چالش‌های بسیار جدی امروز ما است. پس از تحریم‌ها، یکی از چالش‌های جدی ما این بود که نظام بانکی کشور در تراز بین‌المللی قرار گرفته و بتواند در تعامل فنی و فرآیندی با بانک‌های جهان باشد.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه "در طول این سال‌ها غیر از قطع ارتباط با سیستم بین‌المللی، ناکارآمدی‌های ناشی از مشکلات مدیریتی و مالکیتی، سیستم بانکی کشور را بسیار کندتر از آنچه که بود، کرده است"، گفت: اصلاح این سیستم فقط با تغییر مدیر رخ نمی‌دهد. یکی از خطاهای بسیار بزرگ این است که وقتی یک کاستی‌ و ناکارآمدی در جایی می‌بینیم، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد، تغییر مدیر است که معمولاً به دلیل رقابت‌های سیاسی هم طرفدار زیاد دارد و هر کسی که یک جایی می‌نشیند، از همان روز دوم، یک عده‌ای وظیفه خودشان می‌دانند که او را از آنجا بردارند و دیگری را آنجا بنشانند، در حالی که همه مشکل افراد نیستند.


نهاوندیان با بیان اینکه باید شیوه‌ها، دانش، مهارت، حافظه سازمانی، روش‌های تجمیع آراء، روش‌های استفاده از پیشنهادات و مدیریت نوآوری، در سازمان تعبیه شود، گفت: در ایرانی که از آن به عنوان یک پتانسیل عظیم و امیدبخش‌ترین اقتصاد نوظهور دنیا یاد می‌کنند، بحث آینده‌پژوهی و انطباق سیاست‌ها با اقتضائات ۱۰ و ۲۰ و ۱۰۰ سال آینده باید جایگاه مهمی داشته باشد. صنعت خودرو یا فولاد و پتروشیمی ما نباید فقط نگاهش به بازار داخلی و امسال و سال آینده باشد. آن جایی که در اقتصادی به بزرگی اقتصاد ایران باید این آینده پژوهی را انجام داده و به دولت، مجلس و بخش خصوصی مشاوره بدهد، کجاست؟


وی اضافه کرد: ما در بخشهای محیط زیست، بهداشت و درمان، صادرات غیرنفتی و بازاریابی، مدیریت موضوع مبارزه با فساد و ایجاد ساختارهایی که زمینه ایجاد فساد را ندهد، در بخشهای دولتی و عمومی و خصوصی و از همه مهم تر کاری که در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به طور جدی آغاز شده، یعنی اصلاح فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اقتصاد، نیاز جدی به مشاوره مدیریت داریم.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه به نظرم لازمه جهشی که ما در مسیر توسعه پایدار کشور پیش‌رو داریم، جهش در توانمندسازی و تجمیع دانش و تجربه مدیریتی در کشورمان است، اظهار داشت: نیم قرن گذشته در مدیریت ایران، صحنه‌های فراوان و بسیار آموزنده‌ای را پیش چشم ما گسترده است. در چهلمین سال پس از انقلاب، یکی از بهترین خدمات به انقلاب و نظام در همه موضوعات ارزیابی نقادانه تجربه ۴۰ ساله‌مان است.


نهاوندیان تصریح کرد: هرکس به آینده این کشور و نظام علاقمند است، نباید از ارزیابی نقادانه آنچه بر ما رفته است، هراس داشته باشد یا ابا کند. آینده ما در گرو آموختن از گذشته است. البته تجربه مدیریت بنگاه‌های جدید در کشور، بیش از ۴۰ سال است. ۵۰ سال الی ۶۰ سال گذشته باید مورد مطالعه قرار بگیرد. به نظرم انجمن مشاوره مدیریت ایران در کنار سازمان‌های دیگری که در حوزه مدیریت هستند، یک ابتکار جدیدی را طراحی کنند تا این تجارب تبدیل به حافظه ملی شود که خطاهای گذشته را تکرار نکنیم و از خلاقیت‌های گذشته استفاده کنیم.


وی خاطرنشان کرد: لازم است یک بانک اطلاعاتی مدیریتی ایران ایجاد شود که محدود به یادداشت درسی این استاد و آن استاد نباشد. حرکت عظیم نخبگی در این رابطه می‌تواند انجام بگیرد. اگر ما به بومی سازی علم با استفاده از تجربه بین‌المللی و از علم بی‌مرز اعتقاد داریم لازم است آنچه را داریم، مستندسازی کنیم و در کنار این تکیه بر علم و تجربه بومی از تجربه بین‌المللی، بیشترین استفاده را باید بکنیم.


معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تجربه مدیریت شرکت‌های بزرگ دنیا چیزی است که نیاز داریم از آن بهره بگیریم. شاید یکی از بهترین کارها، کار مشترک است. همه چیز با مطالعه کتابخانه‌ای به دست نمی‌آید. مدیران ما، بنگاه‌های مدیریتی و مشاوره مدیریتی و نهادهای متخصص ما در این زمینه باید همکاری مدیران ما را با مدیران بین‌المللی تسهیل کنند.


نهاوندیان اضافه کرد: یکی از بزرگترین سرمایه‌های جامعه ما باید این باشد که در ایران مدیر در تراز بین‌المللی آموزش ببیند و توان مدیریت داشته باشد. خوشبختانه تعداد زیادی ایرانیان توانمند و دانشمند در صحنه بین‌المللی دارند کارها را پیش‌ می‌برند. با این هم‌افزایی می‌توانیم هم به اقتصاد ایران کمک کنیم و هم تجلی این استعداد و فرهنگ ایران را در صحنه مدیریت جهانی داشته باشیم. در کنار این بحث، آموزش و تربیت مدیران جوان بسیار مهم است. باید یک همکاری بین دانشکده‌های مدیریت در دانشگاه‌های مختلف کشور، با مؤسسات پژوهشی را شاهد باشیم.


وی با تاکید بر اینکه بسیار علاقمندم ببینم در رابطه با تربیت مدیران جوان، ساماندهی این جوان‌گرایی در مدیریت، فارغ از شعارهای سیاسی، یک جایی صورت بگیرد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جوان گرایی واقع شود، فقط شعار نباشد یا خدای ناکرده به اسم جوانگرایی بعضی جاها عدم استفاده از تجربیات گذشته رخ ندهد، خود این می‌باید جایی مدیریت و طراحی شود و البته در انجام همه این کارها کار تشکلی بسیار ضروری است.


معاون اقتصادی رئیس جمهور با تقدیر از دکتر جعفر مرعشی بنیانگذار انجمن مشاوره مدیریت در ایران خاطرنشان کرد: در نگاه دولت تدبیر و امید که از سویی تعامل سازنده با جهان را دنبال می‌کند و از سوی دیگر واگذاری کار مردم به مردم و توانمندسازی بخش خصوصی در سرلوحه سیاست اقتصادی آن قرار دارد، در این مسیر هرگونه حرکت تشکلی و در کنار هم قرار دادن و تجمیع نیروها و دانش‌ها و تخصص‌های مدیران و مشاوران مدیریت، مورد حمایت دولت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته