دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 10:55

امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با موسسه امام موسی صدر

مؤسسه امام موسی صدر و دانشگاه مذاهب اسلامی برای بسط و گسترش هرچه بیشتر آرا و برنامه‌های امام صدر در زمینه تقریب مذاهب و ترویج فرهنگ گفت‌وگو در جامعه، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر : 274295

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه مذاهب اسلامی، این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و بین‌المللی و همچنین بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های هر دو نهاد امضا شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری، مدیرکل همکاری‎های علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی درباره این قرارداد همکاری گفت: با امضای این تفاهم‌نامه امیدوارم از ظرفیت‌های مؤسسه امام موسی صدر و دانشگاه مذاهب اسلامی برای رسیدن به یک هم‌افزایی استفاده شود. با این هم‌افزایی می‌توان به اهداف بزرگ مدنظر امام موسی صدر رسید. چرا که جهان امروز به آراء و نظرات امام موسی صدر نیاز جدی دارد.


وی افزود: امام موسی صدر هم در بسط تئوریک وحدت و هم در عرصه عملی تحقق وحدت پیشگام است. او توانست از حیث نظری تبیینی متعالی در حوزه وحدت داشته باشد. اکنون خوانش‌های مختلفی از مقوله وحدت وجود دارد، عمل امام موسی صدر نشان دهنده آن است که نظریه‌های تئوریک او به صورت بالقوه توانایی موفقیت دارد. بنابراین فعالیت‌های عملی امام صدر در مسئله وحدت که با توجه به پشتوانه تئوریک انجام شد، در جهان اسلام نمونه است. امام صدر در واقع توانست عرصه نظر را به عرصه عمل و عرصه جامع را به عرصه جامعه پیوند دهد.


مدیرکل همکاری‎های علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی درباره فعالیت‌های مؤسسه امام موسی صدر گفت: تولیدات مؤسسه امام موسی صدر، تولیدات فاخری است و دانشگاه مذاهب اسلامی برای امضای این قرارداد همکاری در کنار شخصیت امام موسی صدر به تلاش‌های مؤسسه در حوزه‌های گفت‌وگوی الهیاتی و الهیات گفت‌وگو نیز نظر داشته است. موضوعی که جای کار بیشتر در جامعه ما دارد.


وی همچنین به نیازمندی جهان اسلام و عرصه تقریب مذاهب اسلامی به گفت‌وگو اشاره کرد و ادامه داد: گفت‌وگو قالب و پارادایم تحقق وحدت و تقریب است. ما باید به مدل‌های مختلف گفت‌وگو، آداب گفت‌وگو، شیوه‌های گفت‌وگو و نتایجی که از گفت‌وگو برمی‌آید برسیم. در سنت دیرین ما، گفت‌وگو در شکل مناظره و مشاجره شکل می‌گرفت، اما امروز ما به قالب‌های جدید گفت‌وگو نیاز داریم تا بتوانیم به اهداف اسلامی و انسانی خود دست پیدا کنیم.


جهانگیری در پایان گفت: مؤسسه امام موسی صدر و دانشگاه مذاهب اسلامی می‌توانند در رسیدن به فرمت‌های قالب‌های جدید گفت‌وگو و ترویج آن در جامعه و جهان اسلام گام‌های موثری بردارند. من اساسا دو نکته برجسته در دانشگاه مذاهب اسلامی و امام موسی صدر می‌بینم. هر دو هم از حیث نظری تقریبی هستند و هم از حیث عملی به وحدت دست یافته‌اند. بنابراین همگامی این دو می‌تواند توفیقات و برکات خوب و مناسبی را به ارمغان بیاورد.


مطالعات و پژوهش‌‏های مشترک در زمینه‌ها و موضوعات مورد علاقه طرفین، راهنمایی و جهت‌دهی به دانشجویان برای انتخاب موضوع رساله و پایان‌نامه با موضوع‌های مرتبط با اندیشه‌های امام موسی صدر، همکاری در زمینه تبیین و ترویج مفهوم گفت‌و‌گو در زمینه‌ها و محیط‌های مختلف، مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی و برگزاری همایش‌ها و میزبانی گروه‌ها و هیأت‌های علمی داخلی و خارجی در مؤسسه و آشناکردن آنها با اندیشه‌های امام موسی صدر با مساعدت دانشگاه مذاهب اسلامی از محورهای تفاهم‌نامه امضا شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته