مارک زاکربرگ چگونه اطلاعات شخصی کاربران را به پول تبدیل میکند؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اخیراٌ سندی منتشر شده که همکاری فیسبوک با شرکتهای تبلیغاتی را افشا میکند.
پایگاه «اینترسپت» نوشته به سندی از شرکت فیسبوک دستیافته که نشان میدهد این شرکت از اطلاعات مجازی کاربران برای پیشبینی رفتار آنها استفاده میکند و این پیشبینیها را به شرکتهای تبلیغاتی میفروشد.
این سند که عنوان «محرمانه» بر خود دارد تشریح میکند که چگونه شبکه اجتماعی فیسبوک دسترسی به کاربران و زندگی شخصی آنها را به شرکتهای تبلیغاتی میفروشد؛ فیسبوک به جای اینکه صرفاً توانایی هدف قراردادن کاربران خود از طریق سلایق کاربران را به شرکتهای تبلیغاتی بفروشد، توانایی پیشبینی رفتار، خرید و تفکر کاربران را به این شرکتهای پیشنهاد میکند.
به نوشته «اینترسپت»، توانایی پیشبینی رفتار کاربران محصول موتور پیشبینیکننده مجهز به اطلاعات مجازی کاربران است که فیسبوک در سال 2016 رونمایی کرد.
در بخشی از این سند توانایی پیشبینی فیسبوک تشریح شده که به شرکتها امکان میدهد تا افراد را بر پایه تصمیمهایی که تاکنون اتخاذ نکردهاند، هدف حملات تبلیغاتی خود قرار دهند.
این توانایی فیسبوک شرکتهای تبلیغاتی را قادر میکند تا روند پیشبینیشده رفتار کاربر را تغییر دهند، چیزی که فیسبوک آن را «بهبود بهرهوری بازاریابی» خود مینامند.
تبلیغات در فیسبوک این گونه نیست که به عنوان مثال تبلیغات نوع خاصی از ماشین به شما نشان دهد بلکه از دادههای زندگی کاربران برای پیشبنی رفتار آنها در آیندهای نزدیک استفاده میکند، مثلا چه موقع از خودروی کنونیاش دلزده میشود و در پی خرید خودروی جدید است، فیسبوک اما نام این عمل خود را «پیشبینی صادقانه» نامیده است.
البته رسوایی «فیسبوک» و نقض حریم خصوصی کاربران تنها به این مورد خلاصه نمیشود، در هفتههای گذشته نیز فاش شد که فیسبوک اطلاعات شخصی کاربران را که از طرق مختلف بهدست آورده به شرکت «کمبریج آنالیتیکا» فروخته و این شرکت نیز از این اطلاعات در راستای تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری 2016 استفاده کرده است.
«اینترسپت» در ادامه میافزاید: سند تازه افشا شده اگرچه تشریح نکرده که موتور پیشبینی فیسبوک چه اطلاعاتی از کاربران را در اختیار قرار دارد، اما به مکان و اطلاعات سیستم کاربر، جزئیات شبکه وایفای، علایق، جزئیات دوستان از قبیل اینکه چه شباهتی بین کاربر و دوستانش وجود دارد، اشاره شده است.
بنابراین تمام اطلاعات فوق درباره کاربر در اختیار موتور پیشبنی فیسبوک قرار گرفته که قادر خواهد بود بر پایه این اطلاعات زندگی واقعی کاربر را شبیهسازی رایانهای کند و آن را به مشتریهای خود از جمله شرکتهای تبلیغاتی بفروشند.
تصویر بالا تحوه دادوستد مالی فیسبوک با شرکتهای تبلیغاتی را نشان میدهد؛ به این صورت که فیسبوک با ترفندهای خاص خود اطلاعات شخصی کاربران را دریافت میکند و با توجه به ابزارها و قابلیتهای خود «نمودار تصمیمگیری» کاربر را شبیهسازی و رفتار او را پیشبینی و آنگاه کاربران را بر اساس رفتارهای مشابه دستهبندی میکند و این دادهها را در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار میدهد تا بر پایه این اطلاعات و پیشبینیها نوع تبلیغات خود را برای افراد طراحی میکنند.
کارشناسانی در گفتگو با «اینترسپ» میگویند این قابلیتهای فیسبوک و نحوه استفاده از آنها نقض مسائل اخلاق حرفهای است، از جمله اینکه فناوری چگونه در راستای دستکاری کاربران، تأثیر بر انتخابات، یا اهرم تجاری قدرتمند به کار گرفته شود.
به گفته «تیام هونگ» مدیر بخش اخلاق «MIT» هاروارد، میگوید فیسبوک «الزام اخلاقی» دارد که توضیح دهد چگونه اطلاعات مجازی کاربرانش را به پول تبدیل میکند، الزامی که به نوشته «اینترسپ»، فیسبوک به آن تن ندادهاست و عدم تمایل این شرکت به تشریح نحوه استفاده از اطلات شخصی کاربران در زمینههای تجاری نشانه «تنش ذاتی» بین فیسبوک و اصل «پاسخگویی» و مسئولیتپذیری است.
منبع: میزان
انتهای پیام/