دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1397 - 08:44
بسکتبال بانوان نیازمند نگاه ویژه؛

برنامه‌ریزی منسجم برای جبران عقب ماندگی 38 ساله

نایب رئیس بانوان  فدراسیون بسکتبال معتقد است جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به یک وضعیت مطلوب در بسکتبال بانوان امری زمان‌بر است از همین رو فدراسیون برای رسیدن به یک سطح قابل قبول در حال برنامه ریزی برای رشد بسکتبال بانوان است.
کد خبر : 272650

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پس از رایزنی های طولانی مدت و البته با ورود سلطانی فر وزیر ورزش، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) به بانوان محجبه بسکتبال این اجازه را داد تا با پوشش اسلامی در میادین رسمی شرکت کنند.


از زمان اجازه رسمی فیبا به دختران ایران زمین قریب یک سال می‌گذرد و در این مدت دختران بسکتبال کشورمان در سه رویداد بین المللی حاضر شدند؛ مسابقات زیر 16 سال آسیا ‌در آبان ماه سال 96 اولین رویدادی بود که بعد از 38 سال ایران نماینده‌ای در این مسابقه داشت که در پایان آن بسکتبالیست‌های کشورمان بر سکوی چهارمی آسیا ایستادند. مسابقات بازی‌های داخل سالن آسیا دومین حضور دختران بسکتبالیست ایران بود که کار تیم سه نفره بسکتبال بانوان در نهایت با پنجمی به پایان رسید.


سومین آزمون بین المللی دختران هم مسابقات ‌غرب آسیا بود که دو تیم کوشاسپهر سبلان و نفت آبادان دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند هر چند که در ابتدا اعزام تیم نفت آبادان با حواشی زیادی روبه رو شد و دختران بسکتبال پس از چندین ساعت سرگردانی و عدم همکاری وزارت نفت از این مسابقات بازمانند اما در نهایت فدراسیون بکستبال با مذاکره با دبیرکل غرب‌آسیا شرایط حضور تیم نفت آبادان را در این مسابقات فراهم کردند و این تیم راهی اردن شد تا در این مسابقات شرکت کنند هر چند که در نهایت تیم کوشاسپهر سبلان با دو شکست و یک پیروزی و تیم نفت آبادان هم با دو شکست مقابل حریفان سرسختش از دور این مسابقات حذف شدند.


نگاه اجمالی به حضور بانوان در این سه رقابت بین‌المللی به خوبی نشان می دهد که بانوان بسکتبال ایران برای رسیدن به یک سطح قابل قبول راه طولانی در پیش دارند و تنها با چند رویداد بین المللی نمی توان عقب ماندگی همه این سال ها را جبران کرد.


فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره شرایط بسکتبال بانوان در این یک سالی که مجوز رسمی حجاب آن صادر شده است، گفت: «‌مهمترین موضوعی که هر فدراسیون باید در بخش بانوان داشته باشد بحث حمایت است که خدا را شکر این موضوع در فدراسیون بسکتبال وجود دارد و رئیس فدراسیون از ما به خوبی حمایت می کند تا بسکتبال بانوان به یک رشد قابل قبولی برسد هر چند که رسیدن به یک سطح قابل قبول به یک پروسه زمانی زیادی نیاز دارد چرا که بانوان بسکتبال ایران سال هاست در میادین بین المللی حضور نداشتند و جبران همه این عقب ماندگی ها و رسیدن به یک وضعیت مطلوب کار زمان‌بری است اما خدا را شکر ما این حمایت را از فدراسیون داریم و از همین روی برای رسیدن به یک سطح قابل قبول در حال برنامه ریزی هستیم.»


وی ادامه داد: «‌باتوجه به اینکه من دو ماه است که به این حوزه وارد شدم و مسئولیت گرفتم از همان ابتدا هم تصمیم گرفتم برای رویدادهای مهمی که امسال پیش رو داریم برنامه ریزی کنیم. امسال ما در حوزه بسکتبال بانوان سال شلوغی پیش رو داریم و همه این مسابقات نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و منسجم است تا بازیکنان با داشتن اردوهای تدارکاتی به یک آمادگی قابل قبولی برسند.ما در وهله اول تصمیم داریم که اسپانسر به این رشته تزریق کنیم و در حال رایزنی هستیم و امیدوارم این اتفاق بیافتد چون همانطور که گفتم سال شلوغی پیش رو داریم و باید از نظر مالی مشکلی نداشته باشیم.»


نایب رئیس فدراسیون بانوان در ادامه عنوان کرد: «امسال ما مسابقات سه نفره آسیا، جهانی و بازی های آسیایی را پیش رو داریم که تیم زیر 23 سال باید در این مسابقات شرکت کند و از همین روی باید کار موازی با تیم بزرگسالان انجام دهیم که هم تیم زیر 23 سال و هم بزرگسالان در آمادگی کامل باشند. ضمن اینکه سال گذشته مسابقات زیر 16 سال آسیا برگزار شد که البته امسال زیر 18 سال است و ما باید در این مسابقه نتیجه بگیریم.در هر حال برنامه ریزی های اصولی در حال انجام است و امیدواریم با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین شرایط را فراهم کنیم.»


شجاعی ادامه داد: «‌در کنار برنامه‌ریزی برای مسابقات برون مرزی باید فعالیت‌های داخلی هم ادامه دهیم و از آنها غافل نشویم. امسال لیگ باید مرتب برگزار شود و مسابقات مینی و نونهالان هم به صورت مرتب برگزار شود. همچنین ما امسال تصمیم داریم که تیم سه نفره را هم در بخش داوری و هم مربیان و بازیکنان جدا کنیم و به این وضعیت سر و سامان بدهیم.»


نایب رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: «با برنامه‌ریزی‌های که ما انجام دادیم من به موفقیت بسکتبال خوشبین هستیم. اگر امسال نمایندگان ما در غرب آسیا نتیجه نگرفتند سال آینده به طور حتم یک پای فینال خواهند بود، متاسفانه امسال کارها با برنامه پیش نرفت و این انتظار می‌رفت که ما نتیجه نگیریم. تیم‌هایی که به فینال غرب آسیا رسیدند هر کدام چندین بازیکن خارجی داشتند و حالا که ما شرایط جذب بازیکن خارجی را نداریم باید از بازیکنان داخلی استفاده کنیم و چه اشکالی دارد که برای اعزام به این مسابقات ما از بازیکنان تیم ملی استفاده کنیم. امسال این شرایط پیش نیامد اما به طور حتم سال آینده این اتفاق خواهد افتاد و ما نتیجه خواهیم گرفت.»


شجاعی در پایان به جذب مربی خارجی اشاره کرد و گفت: «ما مربیان داخلی خوب در سطح کشور زیاد داریم اما متاسفانه هیچ کدام تجربه بین المللی ندارند.من خودم دنبال این هستم که یک مربی تمام عیار و طراز اول برای رده‌های پایه جذب کنیم اما واقعا از نظر مالی در مضیقه هستیم چرا که دستمزد آنها خیلی بالاست.البته من تصمیم دارم از دانش مربیان آقا استفاده کنم و مربیان ما از آنها مشاوره بگیرند چرا که اعتقاد دارم آنها به رشد بسکتبال بانوان می‌توانند کمک کنند. ضمن اینکه اگر قرار باشد مربی خارجی معمولی جذب کنیم تفاوتی با مربیان خودمان ندارند به همین دلیل باید طبق بودجه خودمان برنامه ریزی کنیم. به طور حتم حضور یک مربی خارجی طراز اول یک تیر و دو نشان است و هم برای مربیان و هم برای بازیکنان شرایط خوبی فراهم می شود امیدوارم با جذب اسپانسر بتوانیم مربی خوب و قابل قبولی جذب کنیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته