دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1397 - 16:55
در دیدار وزیر آموزش‌و‌پرورش با اساتید دانشگاه‌های علوم تربیتی مطرح شد؛

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها توانایی کار در مدارس را ندارند

وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها داده می‌شود با واقعیت‌هایی که در مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت ندارد، بیان کرد: برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از ورود به مدارس عملا نمی‌توانند از آموزش‌های داده‌ شده استفاده کنند.
کد خبر : 272268

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی در جلسه‌ای که با حضور اساتید دانشگاه‌های علوم تربیتی برگزار شد، با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام آموزش‌وپرورش، گسست بین این وزارت به‌ عنوان حوزه اجرا و دانشگاه‌های کشور به‌ عنوان سیستم نظری و آکادمیک است و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که عموما راه‌حل‌های آن در دانشکده‌های علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب عدم بهره‌مندی از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزش‌وپرورش شده است.


وزیر آموزش‌وپرورش به مشکلات وزارتخانه در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: بسیاری از مشکلات آموزش‌وپرورش از 30 یا 40 سال گذشته ثابت مانده و هنوز حل‌ نشده است و دانش و علم آن برای حل بخش زیادی از این مشکلات در دانشگاه‌ها وجود دارد که از این پتانسیل استفاده نشده است و باید مشکلات را واضح بیان کنیم و از دانشگاه‌ها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آن‌ها باید از علم دانشگاه‌ها استفاده کرد.


بطحایی در ادامه افزود: فاصله‌ای که بین این دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها داده می‌شود با واقعیت‌هایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از ورود به مدارس که بخشی از حوزه اجرا هستند عملا نمی‌توانند از آموزش‌های داده‌ شده استفاده و آن را عملیاتی کنند.


عضو کابینه تدبیر و امید با توجه به شرایط فعلی آموزش‌وپرورش کشور، گفت: مهم‌ترین مشکل آموزش‌وپرورش در همه حوزه‌ها بی‌تفاوتی جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط می‌شود که مسئولان و سیاست‌گذاران ارشد کشور نسبت به آموزش‌وپرورش کم‌توجه شده‌اند به علت عدم اقبال و توجه جامعه به آموزش‌وپرورش است. این مساله نتایج متعددی را به وجود آورده است ازجمله عدم اهمیت خانواده‌ها نسبت به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل می‌کنند و یا عدم توجه به توانایی‌ها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند و برای آن‌ها موضوعاتی از این قبیل اهمیت ندارد.


بطحایی در مورد برنامه‌های سال 97 وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها کم کردن فاصله آموزش‌وپرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم انطباق بیشتری با نیازمندی‌هایی که جامعه و خانواده‌ها دارند، ‌داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندی‌ها منطبق شود.


وی در ادامه افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانواده‌ها و دانش‌آموزان به مدرسه رفتن می‌شود و در مدرسه‌های ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانش‌آموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب می‌شوند.


وزیر آموزش‌وپرورش دیگر برنامه‌های سال 97 را تشریح کرد و گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم؛ سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب