دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1397 - 15:59

تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر انجام تحقیقات بی‌طرفانه درباره دوما

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود این سازمان در موقعیتی نیست که گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در دومای سوریه را تایید کند.
کد خبر : 271974

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، آنتونیو گوترش در بیانیه تازه خود، تحقیق مستقل درباره گزارش‌های منتشر شده درباره حمله شیمیایی در دومای سوریه را خواستار شد.


این در حالی است که روز یکشنبه و در بحبوحه اتهام‌زنی‌ها به دمشق، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده بود این سازمان نمی‌تواند صحت گزارش‌های خبری درباره حمله شیمیایی را در دوما تایید کند.


گوترش اعلام کرد: «من درباره تداوم گزارش‌ها نسبت به استفاده از تسلیحات شیمیایی در جمهوری عربی سوریه به شدت عصبانی هستم. من بار دیگر محکومیت شدیدم درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان را تکرار می‌کنم. اگر استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی هر طرفی از جنگ و در هر وضعیتی تایید شود، شنیع و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.»


وی افزود: «جدی بودن اتهام‌های اخیر حکم می‌کند که یک تحقیق بی‌طرفانه، مستقل و حرفه‌ای انجام شود. بر همین اساس، من بار دیگر حمایت کامل خودم را از سازمان منع تسلیحات شیمیایی و ماموریت حقیقت‌یاب آن در ارتباط با این اتهام‌ها اعلام می‌کنم. باید برای ماموریت این تیم حقیقت‌یاب دسترسی کامل و بدون هرگونه محدودیتی با هدف اجرای فعالیت‌هایشان اعطا شود.»


دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد:‌ «هنجارهای مرتبط با ممنوعیت تسلیحات شیمیایی باید حفظ شوند. من از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا می‌کنم مسئولیت خودش را ایفا و درباره این موضوع یکپارچگی و وحدت خود را پیدا کند و همچنین شورا را به تشدید تلاش‌ها با هدف توافق بر سر یک مکانیسم برای پاسخگویی در این زمینه تشویق می‌کنم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته