دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1397 - 16:11

کمبود جدی مدرسه در منطقه 22 تهران/ مشکلات حمل و نقل عمومی در این منطقه پررنگ است

شهردار منطقه 22 با بیان اینکه 14 هزار دانش‌آموز از این منطقه برای ادامه تحصیل به مناطق دیگر شهر تهران می‌روند، گفت‌: حمل و نقل عمومی در این منطقه با مشکل روبرو است.
کد خبر : 271696

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی نوذرپور شهردار منطقه 22 در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به چالش‌های اساسی این منطقه اظهار کرد: انضباط در حوزه ساخت و ساز از گذشته در این منطقه مطرح بوده است و قرار بود کارکردهای این منطقه بر اساس طرح جامع به ایجاد فضای تفرج‌گاهی و تفریحی برای تهرانی‌ها منجر شود اما این موضوع به مرور کمتر مورد توجه قرار گرفت و بارگذاری‌ها خارج از توان اکولوژیکی منطقه بود.


وی با بیان اینکه قرار بر آن بود تا در طرح جامع تهران در منطقه 22، 350 هزار نفر ساکن شوند، اضافه کرد: اما در طرح تفصیلی این موضوع مورد تجدید نظر قرار گرفت و 500 هزار نفر برای سکونت در این منطقه ظرفیت در نظر گرفته شد.


شهردار منطقه 22 درباره صدور پروانه‌ها در این منطقه توضیح داد: شورای شهرسازی در سال 93 اعلام کرد که برخی از مصوبات طرح تفصیلی اجازه می‌داده که مدیریت منطقه به صدور پروانه بپردازد اما این شورا اجازه صدور پروانه برای ساختمان‌های بلند مرتبه را لغو کرد و شهرداری منطقه تنها به اجازه ساخت و ساز ساختمان‌های 11 طبقه مشغول شد. طرح تفصیلی منطقه 22 قرار بود در آن تاریخ ظرف سه ماه تصویب و به تایید برسد اما امروز در سال 97 هستیم و این موضوع نهایی نشده است البته جلسات متعددی با مشاور در حال برگزای است و قرار است امسال طرح تفصیلی در نیمه اول سال مصوب شود.


نوذرپور با اشاره به نحوه ساخت و ساز و احداث در منطقه 22 گفت: شیوه ساخت و ساز به گونه‌ای بوده که تمهیدی برای نیاز ساکنان دیده نشده و فضای عمومی شهری دارای نظم و انضباط کافی نیست. در واقع سرانه‌ها متناسب با بارگذاری جمعیتی سرانه شهری محقق نشده است که مهم‌ترین آن سرانه آموزشی است.


70 مدرسه باید در منطقه 22 ساخته شود


شهردار منطقه 22 با اشاره به آمار اداره آموزش و پرورش منطقه 5 و 22 تصریح کرد: 14 هزار دانش‌آموز از منطقه 22 برای تحصیل به سایر مناطق تهران می‌روند که این موضوع باعث یک بار بزرگ حمل و نقلی و نگرانی مردم می‌شود در واقع در این منطقه باید 70 مدرسه ساخته شود.


وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95، 176 هزار و 400 نفر در منطقه 22 سکونت می‌کنند، گفت: بارگذاری این منطقه برای 520 هزار نفر در نظر گرفته شده که بالتبع این موضوع مسائل اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد به همین منظور جلساتی را با آموزش و پرورش برگزار کردیم و قرار شد زمین‌هایی که کاربردی هستند را در اختیار آنها قرار دهیم تا با همکاری دولت یا بخش خصوصی به مدرسه تبدیل شود.


به گفته شهردار منطقه 22 برای شروع یک قطعه زمین دو هزار متری رایگان برای احداث مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته که قرار شده آن را ظرف 6 ماه ساخته و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.


وی با بیان اینکه منطقه 22 در سایر سرانه‌ها نیز با کمبود و کسری مواجه است، گفت: مجتمع‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه و مجموعه‌های انبوهی در حال شکلگیری است که اگر سرانه مورد نیاز را تامین نکنند اخذ گواهی پایان ساختمان برای آنها صادر نمی‌شود مخصوصا اگر بیش از 200 واحد مسکونی و تحت عنوان شهرک قرار به ساخت و ساز باشد. بنابر قانون آموزش و پرورش باید در این مناطق مدرسه ساخته و تحویل دهد.


مشکل حمل و نقل در منطقه 22


نوذرپور با بیان اینکه در منطقه 22سایر بخش‌ها هم دچار تاخر و کندی هستند به مساله حمل و نقل عمومی اشاره و اضافه کرد: 6 هزار هکتار مساحت منطقه 22 است که این موضوع رفت و آمد را برای ساکنین از منطقه تا مرکز شهر دشوار می‌کند آنها نمی‌توانند به صورت مرتب با وسایل شخصی خود جابجا شوند و باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما در منطقه 22 سیستم ریلی وجود دارد و نه اتوبوس‌رانی پاسخگو است به همین منظور در حال تدوین طرح ساماندهی ریلی برای این منطقه هستیم تا مترو نیز به این منطقه بیاید.


بیمه منزل در مقابل تفکیک زباله


شهردار منطقه 22 یکی دیگر از معضلات این منطقه را پسماند اعلام کرد و گفت: در حوزه پسماند نیز مثل بقیه مناطق تهران با مشکلات جدی روبرو هستیم در کلان شهرها 16 درصد زباله‌ها به صورت تفکیکی از مبدا تحویل ماموران می‌شود این در حالی است که بر اساس آمار در تهران سه درصد به صورت پاک تحویل داده می‌شود به همین منظور تمهیداتی در منطقه 22 اندیشیده شد و بنابر آن گذاشته شد که طرح تفکیک از مبدا به صورت پایلوت در منطقه 22 آغاز شود و در مقابل آن شهرداری نیز خانه شهروندانی که این اقدام را انجام می‌دهند در مقابل زلزله و حریق بیمه کند.


نوذرپور با اشاره به حوزه ایمنی در منطقه 22 اضافه کرد: این منطقه دارای یک فضای گسترده است و این قابلیت را دارد تا طرح‌های مدیریت بحران را در آن اجرا کنیم به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا اولین پارک آموزش زلزله در منطقه 22 احداث شود. در سال جاری این پارک احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و سایر شهروندان تهرانی می‌توانند از آن استفاده کنند.


وی ادامه داد: همچنین در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌ها تدوین شناسنامه ایمنی در دستور کار قرار گرفت که پس از تهیه شناسنامه اقدام به رفع عیوب ساختمان‌ها خواهیم کرد تا مشکلی همانند ساختمان پلاسکو به وجود نیاید.


انرژی نو و مسائل زیست محیطی موضوع دیگری بود که نوذرپور به آن اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مصوب شد تا پارکی تحت عنوان اکوپارک در دستور کار ساخت قرار گیرد و در بودجه سال 97 نیز برای آن بودجه در نظر گرفته شده است و با همه ظرفیت‌های علمی و تکنولوژیکی شکل بگیرد.


وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی نیز طرح خیابان محلی برای زندگی را اجرا کردیم و قرار بر آن شد تا هر هفته یک خیابان و محله بسته شود و آن را به بازی خانواده‌ها به همراه والدین اختصاص دهیم تا در واقع مردم بدانند خیابان‌ها صرفا محلی برای تردد نیستند و می‌توانند محلی برای شکل‌گیری روابط اجتماعی نیز باشند.


صدور پروانه در منطقه 22 متوقف نمی‌شود


نوذرپور با بیان اینکه رشد جمعیت در منطقه 22، 6/3 درصد تخمین زده شده است، گفت: اینکه چه مدت طول می‌کشد تا جمعیت جذب منطقه 22 شود نیازمند تحلیل و بررسی است اما این به این معنی نیست که صدور پروانه‌ها در منطقه 22 متوقف خواهد شد. البته ما باید برای تعهداتی که ایجاد کرده‌ایم پاسخگو باشیم تهران به صورت کلان 52 هزار میلیارد بدهی دارد که 500 میلیارد تومان آن متعلق به منطقه 22 است که برخی از آنها مربوط به سال 89 و 92 می‌شود و بالتبع این موضوع در اولویت است اما نباید از مشارکت‌ها و بخش خصوصی صرف نظر کنیم ما تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی را دنبال و جذب کنیم. ظرفیت خوبی برای احداث پروژه‌های عمرانی وجود دارد اما این به این معنی نیست که باید حتما از منابع دولتی و یا شهرداری استفاده کنیم.


وی در پاسخ به سوالی درباره وجود ساختمان‌های بلند مرتبه در منطقه 22 که منجربه آلودگی هوا می‌شود، گفت: منطقه 22 در مسیر باد غرب به شرق است و بالتبع هر مانعی می‌تواند در مسیر باد تاثیرگذار باشد اما تا به امروز هیچ کس به صورت علمی این مساله را ثابت نکرده که ساختمان‌های بلند مرتبه باعث آلودگی هوا می‌شوند در واقع این موضوع قابل بررسی است. این نکته حائز اهمیت است که برخی از ساختمان‌های منطقه 22 بلندی‌شان خارج از ظرفیت است و به 40 طبقه می‌رسند که برخی از آنها متعلق به سازمان‌های متفاوت است ما با آنها وارد مذاکره شدیم و قرار شد به جای ساختمان‌های 40 طبقه به آنها پهنه و امکانات دیگری بدهیم.


نوذرپور درباره آلودگی دریاچه‌ای که در منطقه 22 واقع است، گفت: سیستم تصفیه و پالایش آب بر روی دریاچه وجود دارد و نشان می‌دهد که دریاچه فاقد هر گونه آلودگی است قبل‌تر بحث بو مطرح بود که بررسی‌ها نشان می‌داد این بو ربطی به دریاچه ندارد و به فاضلاب مربوط می‌شود زیرا فاضلاب برخی از برج‌ها به معابر هدایت می‌شدند این موضوع در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت و از سال گذشته بهسازی آن آغاز شد.


شهردار منطقه 22 در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه پروژه تات‌مال در منطقه 22 در حال ساخت و ساز است و گفته می‌شود آقایان قالیباف و طلایی در آن سهم دارند این موضوع تا چه اندازه در صدور مجوزها نقش داشته است، گفت:‌ از اینکه چه کسانی در این پروژه سهم مالکیت دارند یا سرمایه‌گذاری کردند مطلع نیستم این پروژه مربوط به بانک آینده است و صاحب اصلی آن آقای انصاری است. برخی از مدیران بازنشسته شهرداری تهران در آنجا مشغول به کار اجرایی هستند اما اینکه چه کسانی در این پروژه ذی‌سهم هستند را خبر ندارم اما به هر ترتیب این موضوع باعث نمی‌شود که ضوابط و مقررات شهری رعایت نشود. در این پروژه‌ نیز مانند سایر پروژه‌ها بررسی‌های لازم انجام شده و در حال مذاکره برای رفع برخی از مغایرت‌های ساخت و ساز هستیم. در دوره جدید مدیریت شهری با کسی مماشات نمی‌کنیم حال اینکه آن فرد صاحب قدرت یا ثروت باشد مصوبات به نحوه صحیح اعمال می‌شود اما نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد و ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی به وجود آید البته مبنی‌بر اینکه همه چیز بر اساس مرّ قانون باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته