دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1394 - 14:12
یک متخصص اورولوژی در گفت‌وگو و گو با آنا مطرح کرد

بی‌اختیاری و تکرر ادرار، شایع‌ترین اختلالات ادراری در بیماران مبتلا به «ام اس» است

یک متخصص اورولوژی با بیان اینکه شایع‌ترین مشکلات ادراری در بیماران مبتلا به ام اس بی‌اختیاری و تکرر ادرار است، گفت: اختلالات ادراری در این بیماران با طی نمودن دوره درمان و دریافت داروهای مورد نیاز به صورت کامل درمان می‌شود.
کد خبر : 27125

دکتر سعید شاکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره مشکلات ادراری در بیماران مبتلا به ام اس، گفت: سیستم ادراری به دو قسمت مجاری ادراری فوقانی شامل کلیه و 2 لوله کلیه( حالب کلیه راست و چپ) و مجاری اداری تحتانی شامل اتصال حالب به مثانه، گردن مثانه، اسفنکتر‌ها و مجراری ادرار تقسیم بندی می‌شود.


این متخصص اورولوژی افزود: عملکرد مجاری ادراری فوقانی به صورت کامل تحت کنترل سیستم عصبی نیست، یعنی اگر سیستم عصبی دچار اختلال شود، این عضو به خوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما عملکرد مجاری ادراری تحتانی به صورت کامل تحت کنترل سیستم عصبی است و هر گونه اختلال در سیستم عصبی می‌تواند در عملکرد این قسمت تاثیرگذار باشد.


وی با بیان اینکه بیماری ام اس یک بیماری مزمن سیستم عصبی است که می‌تواند در عملکرد مجرای ادراری تحتانی تاثیر بگذارد، گفت: بر همین اساس افرادی که مبتلا به بیماری شناخته نشده عصبی و یا بیماری‌های عصبی شایع مانند ام اس هستند توصیه می‌شود اگر عملکرد مجرای ادرار آنها دچار تغییر شد و این موضوع بیش از یک ماه به طول انجامید به یک اورولوژیست مراجعه کنند.


شاکری درمان بیماری ام اس را شامل 2 بخش دانست و گفت: در ابتدا درمان بیماری بسیار مهم است که در این مرحله نیز می‌توان با کنترل بیماری از بروز عوارض جلوگیری کرد و در مرحله بعد اگر بیمار دچار عوارض بیماری از جمله مشکلات ادراری شد، باید علاوه بر درمان‌های بیماری، درمان‌های لازم جهت بهبود عوارض ثانویه را دریافت کند.


این متخصص اورولوژی گفت: شایع‌ترین مشکلات ادراری در بیماران مبتلا به ام اس بی‌اختیاری و تکرر ادرار است که باید به این علائم توجه بسیار داشت.


وی با بیان اینکه بسته به شدت بیماری ام اس عوارض و علائم اختلالات ادراری بسیار متفاوت است، گفت: اختلالات ادراری در این بیماران مبتلا به ام اس با طی نمودن دوره درمان و دریافت داروهای مورد نیاز به صورت کامل درمان می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ام اس سیستم عصبی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
امید زم زم زاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
۰
من مبتلا به ام اس هستم و مشکل تکرر ادرا کمی داشتم ولی هفته قبل سرماخودگی شدیدی داشتم الان سرماخوردگیم خوب شده ولی تکرر ادرارم خیلی خیلی زیاد شده
نمیدونم چه کار کنم
هلدینگ شایسته