کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» در واحد اردبیل برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا رجب نژاد در این کارگاه گفت: « چهار روش طبی داریم که یکی طب رایج، طب سنتی، طب مکمل و یکی هم طب اصیل اسلامی است که در هر کدام نوع نگرش به بیماری و درمان متفاوت و تشخیص و درمان هم، فرق دارند چون نگاه آنها به انسان متفاوت است.»
مدرس کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» اضافه کرد: روش های سنتی انرژی های بدن را جوری نگاه می کند که طب رایج قبول نمی کند و اگر انسان عالم باشد رد نمی کند چون غلط نیستند بلکه نوع نگاهشان به انسان متفاوت است.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به اهمیت اصول و فلسفه طب اشاره کرد و گفت: «چیزی که امروز در علوم پزشکی به آن اهمیت نداده اند، غفلت از فلسفه طب است.»
این استاد دانشگاه اهمیت نوآوری را بیان کرد و افزود: «اگر بخواهید نوآوری داشته باشید باید علم حفظ الصحه بدانید.»
وی به سخن امام رضا(ع) که گفت: «اگر کسی بمیرد و آن را با ماساژ زنده بکنند، تعجب نمی کنم.» اشاره کرد و تاریخ پزشکی در ایران را بسیار قدیمی دانست.
رجب نژاد ادامه داد: «ایرانی ها خدمت بی نظیری به دنیا و جهان در رشته پزشکی انجام داده اند چه در دوره باستان و چه در دوره تمدن اسلامی و پدر طب اطفال ذکریای رازی است و اولین کسی است که طب اطفال را جدا کرد و رشته جدیدی ابداع کرد.»
وی گفت: «سبک زندگی، طراحی منازل و منطقه ای که زندگی می کنیم همه با سلامتی انسان ارتباط دارند.»
رجب نژاد به دوره صفویه اشاره کرد و گفت: «در دوره صفویه بسیاری از بیماری های جدید از جمله آتشک و سفلیس شناسایی شدند و در آن دوره پیشرفت های زیادی در طب حاصل شد.»
وی افزود: «حتی یک طبیب برای تولید علم در دوران صفویه عمدا خود را معتاد کرد و سپس خودش را درمان کرد تا بتواند تجربیات خودش را بصورت کتاب درآورد.»
این مسئول ادامه داد: « یک دوره ما از کتب خارجی ترجمه کردیم که بیشتر یونانی بود و برای اروپائیان راه ورود به علم بقراط، کتاب های ترجمه شده ایرانی بود که ما ادب به خرج دادیم و به اسم صاحبانشان ثبت کردیم ولی وقتی آنها بیدار شدند ما به خواب رفتیم و کتاب های ما را به اسم خودشان ثبت کردند و حتی یک نوع آوری بنام ایرانیان نیست.»
وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند دانشگاه ها باید تولید علم کنند، افزود: «شما دانشجویان باید مطالبه گر باشید و دانشگاه را بیدار کنید و اگر خواستیم به تولید علم برسیم باید علم را بومی سازی بکنیم.»
رجب نژاد افزود: « اگر علوم تجربی را جدا از علوم انسانی بدانیم این کپی برداری از غرب است و پایه علوم تجربی، علوم انسانی است و تفاوت علوم به تفاوت موضوعات است و موضوعات هستند که علوم را از هم جدا می کنند.»
وی ادامه داد: « علوم انسانی در ارتباط تنگاتنگ با علوم تجربی است و جهان بینی علوم طبیعی را باید از علوم انسانی بگیریم و موضوع طب انسان است و تعریف انسان تنها با علم تجربی انجام نمی شود بلکه برای تعریف انسان از علوم انسانی هم استفاده می شود.»
این استاد زیربنای علم الطب را علم النفس معرف کرد و به دانشگاه ها پیشنهاد داد که 2 واحد درسی را به واحد های دانشگاهی اضافه کنند.
انتهای پیام/