دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1396 - 13:21
ولیعهد عربستان:

عربستان و بریتانیا ایران را خطری برای امنیت ملی خود می‌دانند

ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با یک روزنامه بریتانیایی گفت ریاض و لندن بر این موضوع توافق نظر دارند که ایران و چند طرف دیگر خطری برای امنیت ملی دو کشور محسوب می‌شوند.
کد خبر : 265954

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، محمد بن‌سلمان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دیلی تلگراف گفت: «امیدوارم شرکت‌های بریتانیایی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بتوانند از تغییرات عمیق به وجود آمده در عربستان در چارچوب چشم‌انداز اقتصادی 2030 استفاده کنند.»


وی افزود: «ما معتقدیم عربستان نیاز به این دارد که بخشی از اقتصاد جهانی باشد. سعودی‌ها نیاز دارند که از مسیر دریا سفر کنند کما اینکه ما به هماهنگی بر سر معیارهای دوگانه برای تعامل با سایر کشورهای جهان نیاز داریم.»


ولیعهد عربستان که معمولا به زبان عربی صحبت می‌کند، در این مصاحبه به زبان انگلیسی صحبت کرد و گفت: «روابط ویژه‌ای میان بریتانیا و پادشاهی بدوی عربستان وجود دارد که به بیش از یک قرن گذشته بازمی‌گردد. روابط دو کشور تاریخی است و ریشه در زمان تاسیس پادشاهی دارد. ما منافع مشترک و روابط گسترده‌ای داریم.»


محمد بن‌سلمان که به بریتانیا سفر کرده است، در سه روز نخست سفرش با ترزا می، نخست‌وزیر و چند نفر از مسئولان ارشد این کشور دیدار و گفت‌‌وگو می‌کند. او همچنین قرار است دیدارهای ویژه‌ای با رئیس دستگاه اطلاعات داخلی بریتانیا (ام‌آی 5) و رئیس دستگاه اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی 6) داشته باشد و در نشست امنیت ملی این کشور حضور یابد.


بن‌سلمان گفت: «مردم عربستان به کشورهایی همچون بریتانیا زیاد سفر می‌کنند و سبک‌های مختلفی برای زندگی کردن دارند. مردم بریتانیا و عربستان می‌توانند همچون دیگر مردم جهان امن زندگی کنند اگر روابط شما با ما مستحکم باشد.»


ولیعهد عربستان که کشورش منبع تامین مالی تروریسم در جهان و به‌ویژه منطقه غرب آسیا است در این مصاحبه گفت: «افراط‌گرایی و تروریسم ارتباط مستقیمی با استقرار تروریست‌ها و افراد مسلح دارد. ما نیازمند فعالیت در راستای ترویج اسلام معتدل هستیم.»


وی همچنین بر لزوم ادامه همکاری گسترده میان ریاض و دستگاه‌های اطلاعاتی غرب به‌ویژه دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دستگاه اطلاعات خارجی بریتانیا تاکید کرد و گفت سعودی‌ها می‌توانند دیتاهای خام مورد استفاده از سوی کارشناسان اطلاعاتی غرب را تامین کنند.


محمد بن‌سلمان مدعی شد «عربستان کلید موفقیت‌های اقتصادی منطقه است» و گفت: «ما نیازمند برقراری ثبات در خاورمیانه هستیم که به رشد اقتصادی کمک می‌کند.»


ولیعهد عربستان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «بریتانیا نگرانی‌های ما را در زمینه ایران و دیگر موضوعات امنیت ملی درک می‌کند. آن‌ها متحد همیشگی ما هستند.»


وی افزود: «ریاض و لندن بر این موضوع توافق نظر دارند که ایران و چند طرف دیگر خطری برای امنیت ملی دو کشور محسوب می‌شوند.»


ولیعهد عربستان و هیات همراه پس از بریتانیا راهی فرانسه و سپس آمریکا می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته