دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1396 - 16:54
برای اولین بار بعد از جنگ ویتنام؛

ناو آمریکایی وارد آب‌های ویتنام شد

چهار دهه پس از پایان جنگ ویتنام یک ناو هواپیمابر آمریکایی امروز در این کشور جنوب شرقی آسیایی لنگر می اندازد.
کد خبر : 265726

به کزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از آناتولی، اتفاقی بی‌سابقه بعد از جنگ ویتنام در حال وقوع است و ناو کارل وینسون آمریکا قرار است وارد آب‌های ویتنام شود.


با گذشت چهل سال از پایان جنگ ویتنام، ناو هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» به همراه یک ناوشکن و ناو موشک انداز با 6000 ملوان و خلبان با هدف مقابله با سیاست‌های پکن در دریای چین جنوبی وارد آبهای ویتنام می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام ماموریت این ناو را انجام یک «سفر دوستی» خوانده و گفت: «در دیدارهایی که در چارچوب همکاری جامع دو کشور صورت خواهد گرفت بهبود روابط دو جانبه، توسعه منطقه ای، همکاری، امنیت و صلح و ثبات مورد بررسی قرارمی گیرد.»


از سال 1975 و پایان جنگ میان دو کشور هیچ کشتی آمریکایی وارد این منطقه نشده بود. آمریکا از سال 1995 عادی سازی روابط خود با ویتنام را آغاز و در سال 2016 نیز تحریم فروش سلاح به این کشور را لغو کرد.


انجام این سفر در زمانی که تنش‌ها میان ویتنام و چین در دریای چین جنوبی از زمان ساخت هفت جزیره مصنوعی از سوی پکن در نزدیکی اسپراتلی افزایش یافته است، قابل تامل است.


دریای چین جنوبی به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم دریایی و برخورداری از جزایر غنی از هیدروکربن، به مناقشه ای میان کشورهای مختلف از جمله چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان تبدیل شده که هریک مدعی مالکیت بر بخشی از آن هستند. چین ادعای مالیکت 80 درصدی از این دریا را دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته