فضای مجازی چه بر سر مدلینگ آورده است؟
به گزارش گروه رسانههای ودیگر آنا، «مدلینگ» دیگر چیز پیچیدهای نیست. دیگر نیازی به اندام مناسب یا حداقل معقول ندارد. رشد شبکههای اجتماعی همانطور که معیارها را در همه چیز جابهجا کردهاست و شاهد ظهور سلبریتیهای عجیب وغریب هستیم که توانستهاند با شهرتهای آنی پول زیادی به جیب بزنند؛ در مدلینگ نیز اتفاقات عجیبی افتادهاست تا هر روز شاهد مدلینگهای تازه وارد و پر فالوور در اینستاگرام باشیم. آدمهایی که با تگهایشان زندهاند. تگهایی که به کیف و کفش و لباس و روسریشان میچسبد و قرار است به مخاطب بفهماند که از کجا خریدهشدند و یا اینکه آنها را دعوت به خرید کنند. در سالهای اخیر دیگر مدل شدن استاندارد خاصی نمیخواهد کافیست یک دوربین عکاسی با کیفیت و یک صفحه مجازی در اینستاگرام داشته باشید. اما این دنیای پر زرق و برق این روزها در فضای مجازی به چه شکلی درآمدهاست؟
من دوربین دارم؛ من مدلینگ هستم
تجربه سالهای اخیر فضای مجازی به خوبی نشان میدهد صفحات مدلینگ و تبلیغاتی به سرعت مورد توجه قرار میگیرند و در کمتر زمانی پرمخاطب میشود و باعث شهرت صاحب صفحه میشود. صاحب صفحهای که تا چند روز قبلش فردی ناشناخته بود حالا با راه انداختن یک صفحه مدلینگ تبدیل به شهروندی پرمخاطب و حتی محبوب در فضای مجازی شدهاست. احترام زیادی پیدا میکند و مخاطبان حتی برایش سرودست میشکنند و خواهان ارتباط با وی هستند و میخواهند در همه موارد از او مشاوره بگیرند.
ارتباطی که فراتر از یک مدلینگ رفته و حتی پای عاطفه و احساسات هم پیش میاید. در یکی از نمونههای اخیر مدلینگ گمنامی که انتهای پایان صفحه اینستاگرامش را راه انداخت توانست در کمتر از 3 ماه صفحهای حدود 140 هزارهوادار پیدا کرد. صفحهای به نام یک خانم طراح لباس که بیشتر از طراحی شاهد عکسهای پرتره و شخصی هستیم.
من دوست شما هستم؛ پس به شما پیشنهاد میدهم
مدلینگهای مجازی همیشه با مخاطب روراست نیستند که دارند تبلیغ یک برند را در پوشش و لباس انجام میدهند. گاهی این موضوع آنقدر آرام و غیرقابل محسوس رخ میدهد که مخاطب متوجه آن نمیشود فقط میداند به سبک زندگی آن شخص علاقمند شدهاست و در سطح بیشتر حسرتش را میخورد و در تلاش است که این سبک زندگی را وارد زندگی خودش نیز بکند. سبک زندگی اغلب خوشحال و خندان و مرتبی که فریم به فریم عکسهایش برای مخاطبان دلچسب است و هیچ بعید نیست خودشان را ساعتهای زیادی در آن خانه تصور کنند. بله درباره سلبریتیهای مجازی صحبت میکنیم. سلبریتیهایی که توانستهاند فالوورهای زیادی با عکسهایشان جمع کنند و از جایی به بعد متوجه میشویم پست به پست در حال تبلیغ مد و لباس و سایر وسیلههای مختلف خانه و زندگیشان هستند و از مخاطبانی که دوست دارند شبیه آنها زندگی کنند دعوت میکنند دست توی جیبشان کنند و کالای موردنظر را بخرند.
کالایی که سلبریتیها به گونهای دربارهاش حرف میزنند که گویی با انتخاب خودشان خریدهاند و بعد از راضی بودن از آن قرار است آن را از روی مهربانی و سخاوت به مخاطبشان معرفی کنند اما این پستها هرکدام برای خودشان قیمت دارند! اینستاگرامرهای مبلغ در زمانهایی مختلفی مانند زلزله درخواست کمک از کاربران داشته باشد. کاربران این درخواست کمک را اجابت میکنند. چون بین او و مخاطب ارتباط احساسی زیادی شکل گرفته است.
من نماینده این برند هستم
چهرههای مشهور نیز مدتهاست در مدلینگ فعالیت میکنند. چهرههایی که آنها را به اسم بازیگر، خواننده و یا ورزشکار میشناسیم و در بیلبوردهای شهر و یا صفحات مجازی شاهد تبلیغاتشان در این زمینه هستیم. تبلیغات چهرهها در همهجای دنیا امری طبیعی ست و ممکن است یک چهره هنری با یک برند خاص قرارداد کاری ببندد تا در مراسمهای مختلف هنری و سینمایی با پوشش ساخت آن کمپانی حاضر شود.
درآمد مدلینگ آنقدر بالا هست که چهرهها را وسوسه کند که بخواهند در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند و این موضوع علاوه بردرآمد بالا خوشپوشی آقا و خانم بازیگر یا چهره را نیز به همراه دارد و از طرفی دیگر کمپانی نیز سود زیادی از این بابت خواهد کرد.
من دوباره برگشتم!
مدلینگ تنها برای چهرههای هنری مشهور و محبوب نیست. رشد شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام توانسته برگشت خوبی برای برخی چهرههای فراموش شده باشد. چهرههایی که توانستهاند مدلینگ و انتشار آن در اینستاگرام را دوربرگردانی برای برگشت به دنیای حرفهای گذشته کنند. تعداد زیادی از بازیگرانی که در سالهای گذشته بسیار کمکار و یا حتی بیکار شده بودند توانستند با مدل شدن در آرایشگاهها و به دست میکاپ آرتیستها یا مزونهای کیف و کفش لباس دوباره در معرض دید همگان قرار بگیرند و به محافل سینمایی دعوت شوند تا مدلینگ برای آنها پلی برای برگشت به گذشته حرفهای آنها باشد. تجربه سالهای اخیر به خوبی نشان داده که این کار توسط چهرههای دور افتاده به خوبی جواب دادهاست.
چهرههایی که با حضور در افتتاحیهها و رونماییها خودشان را دورباره در تیررس مخاطب و سینماییها قرار میدهند. پرستو صالحی بازیگری سالها قبل با سریال زیر آسمان شهر شناخته شد در یکی از مصاحبههای اینترنتی خود اعلام کرد بخش اعظم درآمدش بابت حضور در برنامههای افتتاحیهها و اختتامیههاست.
منبع: مهر
انتهای پیام/