دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1396 - 10:14
در همایش ملی «خانه ایرانی» تاکید شد؛

لزوم توجه به نیاز و فرهنگ روز در طراحی معمارانه و اصیل ایرانی

همایش ملی خانه ایرانی با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران برجسته استانی و کشوری در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد.
کد خبر : 264626

به گزارش خبرنگار آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در این همایش با قدردانی از برگزاری این همایش و توجه به حوزه مسکن با نگاهی بومی و ایرانی، افزود: در گذشته رشته معماری مهم‌ترین و به نوعی رشته دانشگاهیاعلی در کشور به شمار می آمد و عموم نخبگان علاقه مند بودند در این رشته علمی تحصیل کرده و به فعالیت بپردازند.


رضا رضایی شیرازی با بیان اینکه امروز این علاقه و البته اهمیت کاشته شده است، خاطرنشان کرد: محققان، پژوهشگران و فعالان رشته معماری باید به طور دقیق در این حوزه مطالعه کنند و در این حوزه چاره اندیشی کنند تا بتوانند این رشته علمی و البته هنری را به سطح گذشته بازگردانند.


وی با بیان این که در معماری هنر و علم با یکدیگر تلفیق می شوند و یک اثر بدیع پدید می آید گفت: در بعضی هنرها افراد با رنگ و در بعضی با کلمات زیبایی می آفرینند اما در معماری سخت افزارها و نرم افزارها به کمک هم می آیند و زیبایی خلق می کنند.



دبیر علمی همایش خانه ایرانی نیز با بیان اینکه در کشور ما بسیاری از ساختارها نیازمند بازتعریف و بازطراحی عملکردی هستند، اظهار کرد: امروز ادارات مرتبط با حوزه ساخت و ساز و معماری بدون حضور نیروهای تخصصی و اندیشه ها و سیاست های مرتبط مشغول به فعالیت هستند که خروجی کار آنها دقیقا چیزی می شود که با خروجی مد نظر ما تفاوت چشمگیری دارد.


علی امامی افزود: امروزه نمای شهر از آثار مدرنیته آکنده شده است و باید با ارادۀ جمعی امکان نمود هویت ایرانی- اسلامی را در ساختمان های کوچه و خیابان شهر خود فراهم کنیم.


دبیر علمی همایش ملی معماری و توسعۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در آیین افتتاحیۀ این همایش گفت: ابعاد اجتماعی خانه ایرانی؛ جایگاه اقلیم و جغرافیا در شکل گیری خانه ایرانی؛ خانه ایرانی در گذر زمان؛ شیوه های ساخت و مسائل فنی در خانه ایرانی؛ ساختار فضایی خانه ایرانی، محورهای همایش ملی خانه ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس می باشد.


سخنران ویژه این همایش نیز با تاکید بر اینکه معماری امروز فقط رشته مهندسی و یا هنری صرف نیست، تصریح کرد: امروز در همه دنیا معماری در کنار رشته های میان رشته ای از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و حتی بهداشت و پزشکی توانسته موفقیت های بسیاری را کسب کند.


علیرضا مشهدی میرزا با اشاره به اینکه برای طراحی معمارانه و اصیل ایرانی باید انطباق آن با نیاز و فرهنگ روز ایرانی را نیز مد نظر قرار دهیم، اضافه کرد: امروزه موضوع همسایگی، محرمیت و آسایش در خانه ایرانی چالش های بزرگی است که فراروی ما قرار گرفته و برای حل آن باید با توجه به مقالات و علم روز دنیا اما نگاهی بومی و درون گرایانه عمل کنیم.


به گزارش آنا، در این همایش که برای نخستین بار در این سطح در استان گلستان اجرا می‌شود، علیرضا مشهدی میرزا منتخب جایزه معماری آقاخان، برنده جایزه جهانی شیکاگو، فینالسیت مسابقات سازه‌های معماری جهان و برنده جایزه ویژه موسسه جهانی آجر در انگلستان به عنوان مهمان و سخنران اصلی همایش، سخنرانی کرد.


در ادامه چند تن از پژوهشگران برتر، مقالات خود را به صورت سخنرانی ارائه کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته