دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1396 - 11:52

زیست گاه پنج قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از خانواده گربه‌سانان تاکنون10 گونه در ایران شناسایی شده که دو گونه آن (ببر مازندران و شیر ایرانی) منقرض شده و خوشبختانه در استان خراسان جنوبی ٨ گونه گربه سان وحشی شامل یوزپلنگ ، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و سیاه گوش مشاهده شده است.
کد خبر : 264538

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پرویز آرامنش افزود: با توجه به وضعیت نگران کننده گربه سانان، شعار سال جاری روز جهانی حیات وحش با محوریت همین موضوع و با عنوان «گربه‌های بزرگ جثه: صیادن طبیعی در معرض تهدید - امروز کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات باشکوه انجام دهیم» تعیین شده تا با ایجاد حساسیت در افکار عمومی و علاقه‌مندان به حیات وحش و محیط زیست بتوان گام موثری در حفاظت و حراست از این گونه‌های منحصربه فرد و زیبا برداشت.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور اظهار کرد: منطقه نایبندان طبس یکی از زیستگاه‌های اصلی گونه منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی است که در سال ٩٦ ماموران یگان حفاظت محیط زیست در پنج مرتبه پوزپلنگ را با چشم غیر مسلح مشاهده کردند.


وی تصریح کرد : با توجه به نصب ٥٢ دوربین تله‌ای در منطقه و کنترل و پایش آنها کارشناسان این اداره کل به این باور رسیدند که بطور قطع ٥ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس زیست می‌کنند.


آرامنش با اشاره به اقدامات حفاظتی که برای حفاظت و حراست از این گونه‌ها در استان انجام می‌شود، تصریح کرد: در همین راستا دو طرح پژوهشی شامل بررسی و تعیین شبکه پایش یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان و مطالعه مقدماتی در شناسایی زیستگاه‌های گربه شنی در سطح استان خراسان جنوبی انجام شده است.


وی همچنین از پایش مستمر زیستگاه‌ها و عرصه‌های طبیعی استان توسط ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست در این زمینه خبر داد و گفت:در راستای حفاظت از گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی و پلنگ این اداره کل اقدام به نصب تعدادی دوربین در کریدورهای حرکتی آنها کرده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: یوزپلنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته