دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا ورزش هوازی باعث بزرگتر شدن مغز می شود؟

برای دهه های متمادی دانشمندان و محققان بر این تصور بودند که ورزشهای هوازی با افزایش عصب زایی (به وجود آمدن عصب های جدید در مغز) باعث بهبود عملکردهای شناختی و حفظ سلامت مغز انسان می شود.
کد خبر : 264470

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، حتی بسیاری از عصب شناسان روز دنیا از ورزش با عنوان معجزه ای برای مغز یاد می کنند. اما آیا این ادعاها حقیقت دارد و ورزش علی الخصوص ورزشهای هوزای باعث عصب زایی و افزایش قشر خاکستری مغز و در نتیجه بزرگتر شدن قسمتی از مغز می شود؟! بحث های ضد و نقیض زیادی در این مورد وجود دارد.


تا انتها با سایت فیتامین همراه باشید تا شما را از نتیجه تحقیقات صورت گرفته در این مورد و صحت افزایش سایز مغز با ورزش مطلع کنیم.


همانطور که میدانید با بالاتر رفتن سن سلامت مغز کاهش یافته و بافت مغزی آرام آرام شروع به کوچک شدن و جمع تر شدن می کند و بعد از سن ۴۰ سالگی، به صورت تقریبی هر ۱۰ سال ۵ درصد مغزتان کوچک تر خواهد شد.


در یک همکاری و تحقیق بین المللی که در این مورد که از سوی موسسه ملی استرالیا در دانشگاه سیدنی صورت گرفت، تأثیر ورزشهای هوازی بر روی بخشی از مغز با نام هیپوکالاموس که وظیفه مهمی در عملکردهای مغزی و حافظه انسان دارد مورد بررسی قرار گرفت تا تأثیر ورزشهای هوازی بر روی این بخش از مغز ارزیابی شود.


در این تحقیق، محققان ابتدا این فرضیه را بر روی موش ها انجام دادند، طبق نتیجه به دست آمده سایز هیپوکامپوس مغز موشها بعد از فعالیت های بدنی (ورزش) افزایش یافته بود. اما تا بدان لحظه هیچ تحقیقی در مورد تأثیر ورزشهای هوازی بر روی انسان ها صورت نگرفته بود.


بعد از گذشت سالها مجدداً محققان تصمیم گرفتند تا همین موضوع را بر روی موارد و نمونه های انسانی نیز تکرار کرده و تأثیر ورزشهای هوازی بر روی مغز این افراد را نیز بررسی کنند. به همین منظور ۷۳۷ نفر قبل و بعد از انجام تمرینات هوازی در شرایط تحت کنترل و خاصی تحت اسکن مغزی قرار گرفتند.


این نمونه آماری ۷۳۷ نفر علاوه بر اینکه شامل افراد سالم می شد، دارای نمونه های آماری ای از بین افراد مبتلا به آلزایمر ، نقص شناختی، افسردگی و بیماری های روانی و شیزوفرنی نیز می شد. میانگین سنی این افراد نیز ۲۴ تا ۷۶ سال بود که می توان گفت به صورت میانگین افراد شرکت کننده ۶۶ سال سن داشتند.


در این تحقیق تأثیر ورزشهای هوازی مثل دوچرخه ثابت، قدم زدن و دویدن روی تردمیل مورد بررسی قرار گرفت. مدت زمان انجام ورزش های هوازی نیز ۲۴ ماهه و با میانگین دو جلسه ورزش در هفته تنظیم شده بود. سپس نتایج این مطالعات که همگی در مجله NeuroImage نیز به چاپ رسید نشان می داد که ورزش کردن تأثیر خاصی بر روی حجم کلی هیپوکامپال نداشته اما با دیدن تصاویر MRI متوجه شدند که به صورت قابل توجهی سایز ناحیه چپ هیپوکامپوس مغز انسان را بزرگتر کرده است. این تحقیق و نتایج به دست آمده موجب باز شدن دریچه های جدیدی بر روی علم و تحقیقات در حوزه سلامت مغزی و فواید ورزش تا به امروز شده است.


به طور کلی زمانی که شما شروع به ورزش کردن می کنید، بدنتان ماده شیمیای با نام فاکتور نوروتروفیک (BDNF) می کند که از زوال عقل مرتباط با افزایش سن جلوگیری می کند و می توان به ورزشهای مختلف علی الخصوص تمرینات هوازی به عنوان برنامه ای برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از آلزامیر در سنین بالا اشاره کرد.


البته این تحقیق صورت گرفته دارای محدودیت های خاص خودش بود، زیرا در این مورد مطالعاتی تنها تغییرات بخش هیپوکامپال مغز مورد بررسی قرار گرفته بود و برای بررسی اثرات ورزشهای هوازی روی قسمت های دیگر باید تحقیقات بیشتری صورت می گرفت.


در یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ توسط مالکو و همکارانش صورت گرفت، حجم مغز در نواحی مختلف مانند چین یا شکنج گیجگاهی (Temporal gyrus) نیز در بیماران مبتلا به شیزوفرنی افزایش یافته بود، که این افزایش حجم کاملاً مستقل از افزایش حجم اتفاق افتاده در بخش هیپوکامپال مغز بود.


نکات پایانی


نتایج تمامی مطالعات و تحقیقات نشان دهنده این بود که ورزش بر روی سلامت مغزی اثرات بسیاری داشته و حتی می تواند مغز شما را در برابر ابتلا به آلزایمر نیز حفاظت کند.


منبع:‌فیتامین


انتهای پیام/

برچسب ها: مغز ورزش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته