دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پروژه‌های نیمه‌تمام باید برای ورود بخش خصوصی جذاب شود

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: جذابیت طرح‌های نیمه‌تمام از مهم‌ترین فاکتورهای ورود بخش‌خصوصی به هر پروژه‌ای بوده و این جذابیت در عواملی همچون تامین مالی، نقدینگی و قیمت‌گذاری آتی آن طرح‌ها خلاصه می‌شود.
کد خبر : 263973

قدیر قیافه عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با ارزیابی واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمامی که امروز به بخش‌خصوصی پیشکش می‌شود باید صرفه اقتصادی داشته باشد وگرنه هیچ‌یک از فعالان بخش‌خصوصی کشور تمایلی برای ورود به طرح‌های دیربازده یا کم‌بازده را ندارند.


وی ادامه داد: جذابیت طرح‌های نیمه‌تمام از مهم‌ترین فاکتورهای ورود بخش‌خصوصی به هر پروژه‌ای بوده و این جذابیت در عواملی همچون تامین مالی، نقدینگی و قیمت‌گذاری آتی آن طرح‌ها خلاصه می‌شود.


قدیر قیافه‌ همچنین درخصوص حجم مالی این پروژه‌ها تاکید کرد: دولت خواهان فعال‌سازی ظرفیت 32هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور است اما این پروژه‌ها باید طبق کارشناسی‌های اقتصادی قیمت‌گذاری شود و سپس با احراز توجیه اقتصادی، به بخش خصوصی پیشنهاد شود.


وی درباره فعال‌سازی 32هزار میلیارد تومان پروژه جدید و نیمه‌تمام در دولت قبل اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام اعلامی از سوی دولت بوده اما برای پذیرش این طرح‌ها ضمن توجیه‌پذیری طرح‌ها باید آمادگی بخش‌خصوصی نیز برای ورود به این پروژه‌ها وجود داشته باشد.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره پروژه‌های غیرموجه نیز تاکید کرد: طی دولت نهم و دهم، کلنگ پروژه‌های فراوانی از جمله طرح‌های معدنی در کشور زده شد که بخش‌خصوصی به‌دلایلی همچون پیش‌بینی این طرح‌ها در مقیاس بسیار کوچک، جانمایی غیر کارشناسی و غیره مخالفت‌های فراوانی را ابراز کرد چراکه این طرح‌های فولادی با ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون تن بوده که چنین پروژه‌هایی امری منسوخ شده در دنیای امروز بوده و دیگر طرحی توجیه‌پذیر در اقتصاد به شمار نمی‌آید.


وی اضافه کرد: طرح‌های فولادی با ظرفیت زیر 5میلیون تن تولید، پروژه‌ای غیرقابل توجیه بوده ضمن آنکه بسیاری از این پروژه‌های نیمه‌تمام بر اساس لابی‌گری مسئولان وقت و نمایندگان مجلس رقم خورده و این طرح‌ها پشتوانه مطالعات آمایش سرزمینی را ندارند و به هیچ عنوان به بحث استعداد‌ها و شرایط جغرافیایی، نیروی انسانی، فنی، لجستیکی، نزدیکی به منابع تامین مواد اولیه و بازارهای فروش توجهی نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته