دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نبود اطلاعات و جزئیات پروژه‌های نیمه‌تمام دغدغه اصلی سرمایه‌گذران

سرمایه‌گذاران مهم‌ترین چالش و معضل در موضوع واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولت را در دسترس نبودن اطلاعات و جزئیات دقیق این پروژه‌ها می‌دانند.
کد خبر : 330909
69145.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد افصحی؛ موضوع پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور بعد از گذشت 40 سال به یکی از چالش‌ها و معضلات دولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل‌شده است.


پروژه‌هایی که زمان کلنگ زنی با نیت‌های مختلف شروع می‌شد، بعد از مدتی نیمه‌تمام رهاشده و سرمایه‌های عظیمی را نابود می‌کرد؛ برخی برای خودشیرینی و برخی برای جمع‌کردن رأی و برخی هم برای سوءاستفاده آن‌هم فقط به علت داشتن لابی و قدرت پروژه‌ها را شروع کردند و بعد از بهره‌برداری‌های خود از شروع این‌گونه پروژه‌ها آن‌ها را نیمه‌تمام رها کرده‌اند.


در حال حاضر بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف در سراسر کشور وجود دارد که از سال‌ها قبل این پروژه‌های شروع‌شده‌اند.


حال این سؤال مطرح است که چگونه می‌توان این هزینه سنگین که بر دوش اقتصاد و عمران کشور سنگینی می‌کند را با کمترین هزینه به سرانجام و این پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم.


بر اساس گفته‌های شاه‌نشین به علت بودجه ناچیز عمرانی دولت اگر با همین مبلغ بودجه عمرانی بخواهیم پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم، 50 سال طول خواهد کشید


پس با بودجه‌های مطرح‌شده از سوی دولت نمی‌توان این پروژه‌های نیمه‌تمام که سرمایه‌های عظیمی را در خود جای‌داده است را تکمیل کنیم؛ بنا بر آمارها پروژه‌های نیمه‌تمام از 5 درصد تا 80 درصد پیشرفت داشته‌اند.


بهترین راه‌کار برای استفاده از این منابع مالی راکد و بلااستفاده در کشور تزریق نقدینگی آن‌هم از سمت بخش خصوصی هم داخلی و هم خارجی است که امیدواریم دولت‌مردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن دغدغه‌های سرمایه‌گذاران آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در بخش پروژه‌های نیمه‌تمام تشویق نمایند.


فعالان اقتصادی مهم‌ترین چالش در موضوع واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولت را در دسترس نبودن اطلاعات و جزئیات دقیق پروژه‌ها می‌دانند که امید است با تلاش دولت و مجلس این مشکل سریع حل شود.


انتهای پیام/4092/خ


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته