دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/ روی خط جشنواره موسیقی فجر/

علیرضا مشایخی با «در جست و جوی زمان از دست رفته» به جشنواره می‌آید

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، جشنواره موسیقی فجر را محلی برای عرضه اجراهای خوب، نوآورانه و محل بروز آثار بزرگ موسیقی دانست.
کد خبر : 2615

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از ستاد خبری سی امین جشنواره موسیقی فجر،علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ستاد برگزاری این دوره از جشنواره ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: «امیدوارم جشنواره موسیقی فجر در سال آینده در حوزه بین الملل بخش ملل مسلمان را به صورت جدی پیگیری کند».


وی در باره روند سی ساله جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: «بهتر است که با اتمام جشنواره گروه کارشناسی نقاط قوت و ضعف جشنواره موسیقی فجر را چه در سی امین دوره و چه دوره های قبل را بررسی کنند. نتیجه این کارشناسی برای ما مهم است، چرا که در این بررسی ممکن است که به این نتیجه برسیم که بخش رقابتی جشنواره تغییراتی را داشته باشد».


معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «توجه به جشنواره های تخصصی موسیقی باید بیشتر شود به طوری که بخش رقابتی گروههای موسیقی به این جشنواره‌ها منتقل شود و جشنواره موسیقی فجر محلی برای عرضه اجراهای خوب، نوآورانه و محل بروز آثار بزرگ موسیقی باشد».


حضور گروه‌های موسیقی در بخش کلاسیک ایرانی


بهداد بابایی در کنار داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار و مظفر شفیعی انتخاب و داوری انتخاب آثار شرکت کننده در بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را برعهده دارد. بهداد بابایی درباره معیارهای انتخاب گروه ها در جشنواره امسال گفت: «برای انتخاب گروه‌ها چند نکته اساسی را باید در نظر گرفت، کوک بودن گروه و ژوست بودن از مهم‌ترین نکات است. سازهای کششی که در یک گروه نواخته می‌شود هم اهمیت بسیاری دارند و عامل مهمی برای قضاوت کار یک گروه هستند.نکته مهم دیگری که در نوازندگی یک گروه اهمیت دارد دینامیک و حفظ ریتم است. کنترل و حفظ سرعت نوازنده به هنگام اجرا از جمله مواردیست که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت تا اجرای گروه کیفیت لازم را حفظ کند. در واقع به هنگام اجرای یک گروه شنونده باید صدای سلامتی از جانب گروه دریافت کند.»


بابایی درباره گروه‌های شرکت کننده در جشنواره امسال گفت: «گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره از توانایی بالایی برخوردارند. علاوه بر گروه‌هایی که در تهران فعالیت می‌کنند گروه‌هایی که از شهرستان‌های مختلف کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند هم با توجه به همه محدویتها سطح خوبی دارند.»


اجرای قطعه‌هایی از دو آهنگساز روس


کسری فریدی در جشنواره موسیقی فجر قطعه‌هایی از راخ مانینف و االکساندر نیکولایوویچ اسکریابین را می‌نوازد. فریدی در این باره گفت: «امسال در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردم و در تکنوازی پیانو مقام آوردم. برای حضور در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر هم اقدام کردم که خوشبختانه برای اجرا در بخش استعدادهای درخشان پذیرفته شدم.»


وی درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده کرده توضیح داد: «آنچه در این جشنواره ‌می‌نوازم قطعه‌هایی از دو آهنگساز روس هستند؛ راخ مانینف و الکساندر نیکولایوویچ اسکریابین. در این میان 2 پرلود از اسکریابین و 2 پرلود و 1 اتود از مانینف را نیز می نوازم. این دو هنرمند از آهنگسازان اواخر دوره کلاسیک هستند. آنچه آنها آهنگسازی کرده‌اند نسبت به آثار کسانی مانند شوپن و باخ، آزادترند و نوازنده در اجرای آثارشان دستش بازتر است.آثار اسکریابین بیان عمیقی دارند و چندان تکنیکی نیستند. در مقابل آثار مانینف سرشار از تکنیک هستند.


این نوازنده با اشاره به حضور در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر گفت: «جشنواره موسیقی فجر در مقایسه با جشنواره جوان، جشنواره بزرگتری است. هم مناسبت این جشنواره مهمتر است و هم این که در ابعاد بزرگتری در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها برگزار میشود. به طور حتم اجرا در این جشنواره انعکاسهای بیشتری دارد.»


تکنوازی پیانو کسری فریدی در بخش استعدادهای درخشان، 30 بهمن ساعت 15 در تالار رودکی برگزار می شود.


ویلون نوازی ایرانی به شیوه استاد میرزاده


گروه خنیاگران امروز با بازآفرینی قطعات محلی ایرانی و فوکلور شهری با محور ویلن نوازی ایرانی درجشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. پاکباز موسس و سرپرست این گروه درباره شرکت در جشنواره فجر گفت: از جمله ویژگی‌های جشنواره موسیقی فجر اجرای انواع موسیقی به صورت متمرکز است. در این جشنواره بسیاری از سبک‌های موسیقی از کلاسیک و سنتی تا پاپ و موسیقی‌های متفاوت اجرا می‌شود. این امر جذابیت را هم برای مخاطبین بالا می‌برد و هم برای هنرمندان .


وی در ادامه گفت: «در این شرایط انگیزه و رقابت بین هنرمندان بالاتر می‌‌رود چرا که مخاطبان به صورت متمرکز کارهای دیگر هنرمندان را در یک بازه زمانی مشخص می‌بیند و قدرت مقایسه بالایی دارد. این موضوع برای هنرمندان دلیلی خواهد بود تا سعی کنند بهترین اجرا را در جشنواره ارائه دهند». گروه خنیاگران چهارشنبه 29 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار رودکی به روی صحنه می رود.


اجرای «در جست و جوی زمان از دست رفته»


ارکستر موسیقی نو به سرپرستی علیرضا مشایخی و رهبری سعید علیجانی در بخش جنبی‌ جشنواره، به صحنه می‌رود.


سعید علیجانی رهبر ارکستر موسیقی نو در این باره گفت: «اجرا در جشنواره تجربه خوبی است که خوشبختانه تاکنون بارها انجامش داده‌ایم البته هر اجرایی شرایط خاص خودش را دارد و اجرا در جشنواره هم تحت تاثیر شرایط جشنواره با مسایل و محدودیت‌هایی روبرو است».


وی در ادامه درباره حضور در جشنواره اظهار کرد: «همیشه از اجرای موسیقی استقبال می‌کنم و هر اجرا فرصت متفاوتی است که می‌تواند در عملکرد گروه نقش داشته باشد و بر اجرای آن تاثیر مثبت بگذارد».


به گفته علیجانی، ارکستر موسیقی نو در جشنواره قطعاتی چون در جست و جوی زمان از دست رفته و نامه‌ها برای ویلنسل سولو، همایون برای ارکستر (از ساخته های علیجانی)، مرکوری برای پیانو و ارکستر (از ساخته های علیرضا مشایخی، سونات شماره 2 برای پیانو و ارکستر، کنسرتو شماره 4 برای ویلنسل و ارکستر را اجرا می‌کند..


ارکستر موسیقی نو پنج شنبه 30 همن ساعت 21:30 در تالار رودکی روی صحنه می رود. این ارکستر را علیرضا مشایخی آهنگساز بزرگ ایرانی در سال 1374 پایه گذاری کرده است.


اجرای موسیقی فرهنگ های مختلف به وسیله آنسامبل نوبوردرز


آنسامبل «نو بوردرز» در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. در این اجرا که 29 بهمن ماه ساعت 18:15 در تالار وحدت برگزار می‌شود ، آنسامبل «نو بوردرز» متشکل از نوازندگان تونسی و سوئیسی به روی صحنه می‌روند و قطعاتی از موسیقی‌های خود را اجرا می‌کنند.این آنسامبل تا کنون هفت آلبوم منتشر کرده‌ و بر روى مشهورترین صحنه‌هاى دنیا برنامه داشته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب