دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1396 - 09:29
معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

اختصاص 200میلیارد تومان برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اختصاص بودجه 200 میلیارد تومانی وزارت علوم برای سال اول برنامه بین‌المللی‌سازی 10 دانشگاه و پژوهشگاه کشور، تاکید کرد: بودجه بین‌المللی‌سازی هر چقدر هم باشد کم است.
کد خبر : 261481

دکتر فرهاد یزدان‌دوست درباره برنامه چهارساله دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای بین‌المللی‌سازی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: براساس برنامه معاون آموزشی وزارت علوم قرار شده است که با تلاش دانشگاه‌ها در بازه زمانی مشخصی تعدادی دانشگاه‌ و پژوهشگاه در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. هدف‌گذاری‌ها در این راستا ارائه شده و ما هم پیشنهاداتی داشتیم. طبیعی است که چنین برنامه بزرگی در طول یکسال به نتیجه نمی‌رسد ولی باید در سال اول سنگ بنای خوبی گذاشته شود تا این روند ادامه پیدا کند.


معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ما بعد از انعقاد قرارداد با معاونت آموزشی وزارت علوم، جلسات متعددی با همه مسئولان و اعضای هیات علمی برگزار و برنامه‌ریزی کردیم. امیدواریم تا پایان سال‌جاری برنامه مدون عملیاتی برای سال اول در دستور کار داشته باشیم. انتظاری هم نداریم در این مقطع نتیجه‌ای به دست آوریم ولی می‌خواهیم با امکانات موجود از برنامه‌ریزی‌ها عقب نمانیم.


یزدان‌دوست ادامه داد: در خدمات‌رسانی، کشورهای همسایه در اولویت هستند، براین اساس اکنون بیشترین سهم دانشجویان غیرایرانی ما از اتباع کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن است. طبیعتا کشورهایی که توانمندی‌هایی دارند مانند هند و پاکستان و کشورهای سی‌آی‌اس و آسیای میانه که در زبان با ما مشترکند مانند تاجیکستان در دستور کار ما نیز هستند، در ادامه با آنها نیز ارتباط خواهیم داست.


وی اضافه کرد: در این حرکت طیف وسیعی از کشورها مورد توجه است و با آنها ارتباط برقرار خواهیم کرد. فقط سال 95 تعداد قابل توجهی دوره مشترک با مدرک دوگانه یعنی مدرک از دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه خارجی ارائه دادیم. بخشی از کلاس‌ها در ایران و بخشی در کشور طرف مقابل برگزار شد. با هلند و روسیه دوره مشترک در رشته‌های بین‌رشته‌ای داریم. با کره جنوبی که در رتبه‌بندی آسیا در رتبه 10 قرار دارد، رشته فناوری فرهنگ دایر کرده‌ایم.


معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: تقریبا بین 16 دانشگاه توافق شده است که هر دانشگاهی مسئول ارتباط با کشورهایی باشد و این تمرکزها در حال شکل‌گیری است. از این رو دانشگاه خواجه نصیر که یک دانشگاه صنعتی است برای تربیت مهندسان متبحر و مدیران روزآمد و کارآمد دنبال این است که دانشجویان را با بسیاری از مفاهیم روز دنیا آشناتر کند. تعامل بین ما و کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، ما از طریق کشورهایی که مایل به همکاری با ما هستند مانند کشورهای حوزه اروپا نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند همه کارهای اولیه را انجام داده‌ایم. با برخی از کشورها همکاری در حد اعزام دانشجوی دکتری برای دوره‌های کوتاه‌مدت، هماهنگی استاد با استاد نیز انجام شده است. همچنین در آمریکای شمالی بر روی کشوری نظیر کانادا با جدیت کار می‌کنیم.


وی گفت: آنچه مهم است نوع کار ماست که کمی متفاوت‌تر باشد تا حرفی نو برای گفتن داشته باشیم. ما در دانشگاه خواجه نصیر به این موضوع رسیده‌ایم و نمی‌خواهیم در رشته‌های مرسوم و جاافتاده قدیمی دوباره با کشورهای خارجی قرارداد منعقد کنیم. بلکه رشته‌ها و گرایش‌های چندرشته‌ای را در نظر داریم، در بحث‌های جهانی مانند تغییر اقلیم، آلودگی و جمعیت را مورد توجه قرار داده‌ایم که چالش‌هایی کشور ما هستند.


برای جذب دانشجوی غیرایرانی باید زیرساخت‌ها فراهم شود


یزدان‌دوست درباره جذب دانشجوی خارجی اضافه کرد: دقیقا این موضوعی است که مدنظر داریم. البته این موضوع به زیرساخت‌ها مربوط است و اگر این زیرساخت‌ها ایجاد شود بسیاری از دانشگاه‌ها در جذب دانشجوی خارجی توفیقات زیادی خواهند داشت. دسترسی به سیستم بانکی ارزی، خوابگاه مناسب، ارتباط برقرار کردن موضوعاتی است که بسیاری از دانشگاه‌ها با آن مشکل دارند.


معاون امور بین الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره همکاری مشترک بین‌المللی گفت: تعداد قابل توجهی از این حرکت‌ها را آغاز کرده‌ایم. در بیوتکنولوژی و زیست فناوری، نفت و گاز در میدان‌های بالادستی در بحث شتابگرها فعال هستیم. در بحث کشاورزی، آب و انرژی با بسیاری از ایرانیان خارج از کشور یا غیر‌ایرانی‌ها همکاری داریم. چندین طرح پژوهشی بین دانشگاهی را شروع کرده‌ایم.


بودجه 200 میلیاردی وزارت علوم برای بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها


وی درباره بودجه بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: بودجه بین‌المللی‌سازی هر چه باشد کم است چراکه کاری است که کار می‌آفریند. باید برای اعزام افراد و برگزاری جلسات و نشست‌ها هزینه کنیم تا به مجموعه همکاری‌ها برسیم و اعتبارات بیشتری کسب کنیم، اعتباراتی که طرفین هم می‌توانند بگذارند کم است. ما اعتقاد نداریم باید میلیاردها میلیارد تومان بگیریم. اگر کاری کردیم که در آینده تاثیرگذار است باید بتوانیم بودجه بگیریم. دولت برای سال اول 200 میلیارد تومان از ردیف اقتصاد مقاومتی به 16 دانشگاه اختصاص داده است. اگر جوابگو باشد می‌تواند رشد پیدا کند.


معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: 150 میلیارد تومان بودجه دانشگاه در سال است. 10 تا 15 میلیارد برای پژوهش و بین‌الملل هزینه می‌شود. اگر وزارت علوم همینقدر هم به ما کمک کند شاید بتوانیم تحولی ایجاد کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته