دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1396 - 09:30
رئیس واحد یادگار امام از دانشگاه‌های پیش از انقلاب می گوید:

نخبگان خود را در دوره‌های گذشته به سایر کشور‌ها می‌فرستادیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) عنوان کرد: همیشه در دوره‌های گذشته نخبگان خود را به سایر کشور‌ها می‌فرستادیم تا علم کسب کنند، ولی بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی بروید آمار بگیرید که چقدر از کشورهای مختلف دانشجو در ایران هست که در حال تحصیل طبق مقررات اسلامی و ایرانی هستند.
کد خبر : 259888

سعید قاضی مغربی، استاد مخابرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری است. او که مقطع لیسانس مهندسی الکترونیک را در دانشگاه شهید باهنر، کارشناسی‌ارشد را در مهندسی مخابرات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دکتری را در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسانده، مسئولیت‌های اجرایی نیز داشته است. مدیرکل مهندسی و ارتباطات خبرگزاری جمهوری اسلامی از سال 79 تا 81، عضو هیات امنای منطقه سه فناوری وزارت علوم، عضو کارگروه نظام پژوهشی سند دانشگاه اسلامی از مسئولیت‌های اوست. از تالیفات او می‌توان به فیزیک الکتریسیته، ترجمه مبانی دیجیتال و امنیت در شبکه‌های کامپیوتری اشاره کرد. قاضی مغربی درخصوص پیشرفت‌های علمی کشور بعد از انقلاب اسلامی دانش‌بنیان بودن آن را مطرح می‌کند و عدم دستیابی به علوم مختلف را حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه‌ها و کشور می‌داند.


سعید قاضی مغربی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد: «در دهه چهارم انقلاب اسلامی وقتی که بخواهید تفاوت حکومت اسلامی با سایر حکومت‌ها را بسنجید، باید کشور را با همسایگان خود یا کشورهایی که در یک رده تعریف می‌شوند مقایسه کنید، آن‌موقع متوجه خواهید شد که چقدر برکات و رشد علمی در مراکز دانشگاهی از قبل حضور انقلاب اسلامی ایجاد شده است، مثلا همین افغانستان، ترکیه، عراق، پاکستان، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا حتی کشورهای جنوب شرقی آسیا آیا در مدت 40 سال می‌توانستند این تعداد مرکز دانشگاهی و دانشجو داشته باشند؟»


او افزود: «آرزوی مردم کشور در دهه 50 داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن بود و اصلا سطح دانشگاهی آنقدر مطرح نبود. حتی بنده به‌عنوان کسی که در آن دوران دبیرستان بودم، تحصیلات دانشگاهی را جزء یک پیشرفت به حساب می‌آوردند؛ یعنی اگر از خانواده‌ای، شخصی وارد دانشگاه می‌شد، فارغ از اینکه چه رشته‌ای بخواند یا کدام دانشگاه باشد، او را مهندس یا دکتر می‌نامیدند.»


قاضی مغربی بیان کرد: «عده‌ای این شبهه را وارد می‌کنند که اگر هر دولتی سرکار می‌بود، این تعداد پیشرفت به دست می‌آمد، ولی باید دقت کنند که این شرایط به چه قیمتی به دست می‌آمد و چقدر از این پیشرفت‌ها تولید داخل بود، اصلا مگر آمریکایی‌ها می‌گذاشتند ما پیشرفت کنیم؟»



رئیس واحد یادگار امام‌خمینی (ره) ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در کشور مرکز آغازین تحولات علمی هستند، گفت: «اگر دولت یا حکومتی روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرد و قرار شد از این مسیر برای پیشرفت در دنیا حرکت کند، باید به میزان بهایی که به آن می‌دهد، توجه کند. انقلاب اسلامی در ابتدا دانشگاه‌ها را تعطیل کرد، چون به فرموده امام راحل (ره) دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است، پس ما در آن مقطع باید می‌فهمیدیم که دانشگاه‌ها فقط برای علم و پیشرفت نباید دستمایه شود، بلکه قرار است تعدادی عالم و متفکر وجود داشته باشد که با موازین اسلامی جلو بروند، یعنی اگر علمی قرار بود ایجاد شود، باید برای منافع اسلامی و مستضعفان در آن گنجانده می‌شد.»


رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ادامه داد: «در دوره پهلوی اصلا چیزی به اسم دانش‌بنیان وجود نداشت، ولی الان ایران جزء کشورهایی است که در مساله دانش‌بنیان با کشورهای مطرح اروپایی رقابت می‌کند، یعنی اگر مولفه‌های قدرت را برای یک نظام و کشور در نظر بگیریم، دانش‌بنیان بودن علم، حتما یکی از مولفه‌هایی خواهد بود که به برکت انقلاب اسلامی در ایران به وجود آمده و با رشدی چشمگیر در حال گسترش است.»


او با اشاره به دستگیری تفنگداران توسط نیروهای سپاه پاسداران افزود: «اگر ما مجهز به علم دانش‌بنیان تولید داخل نبودیم، چطور می‌شد پهپاد آمریکایی که در حال جاسوسی از کشور بود را شناسایی کنیم و به آن دستور فرود دهیم؟ یا ورود سربازان آمریکایی از خلیج‌فارس به آب‌های کشور را متوجه می‌شدیم؟ بنده به‌عنوان یک استاد مخابرات می‌گویم که دستور فرود به پهپاد علم بسیار خاصی است.


شما در نظر بگیرید روسیه چند سال گذشته نتوانست به پهپاد جاسوسی دستور فرود دهد و مجبور به منهدم کردن آن شد. رژیم صهیونیستی بر خودش می‌بالد که گنبد آهنین دارد، ولی در جنگ با حزب‌ا... چند بار توسط همین موشک‌های جهموری اسلامی ایران نقاط حساس این رژیم مورد حمله قرار گرفت، بدون آنکه نیروهای اسرائیلی متوجه آن شوند، پس علم دانش‌بنیان و تولید داخل بسیار ارزشمند است.» قاضی مغربی ضمن تاکید بر افزایش شبکه تلویزیون بعد از انقلاب اسلامی افزود: «در همان دوره که ما فقط دو شبکه داخلی داشتیم، چندین کشور جنوب شرق آسیا شبکه‌های متنوع و تخصصی داشتند که ما بعد از انقلاب اسلامی به آن رسیدیم.»



او ادامه داد: «البته ما مشکلاتی هم داریم که نباید از آن غافل شویم. مشکلات اقتصادی بسیار بر مردم فشار می‌آورد و دشمن هم از این راه می‌خواهد به انقلاب اسلامی لطمه بزند. در اینجا باید مسئولان نگذارند مردم بیش از این تحت فشار قرار بگیرند. ما به‌عنوان مسئولانی که در فضای دانشگاهی فعالیت داریم، باید مشکلات اقتصادی، بیکاری، ازدواج و مسکن آنان را با راه‌حل‌های مناسب مورد بحث قرار دهیم. اگر در دهه 60 و 70 فقط دانشجو پذیرش می‌کردیم، بدون آنکه بدانیم این فرد بعد از چندسال فارغ‌التحصیل خواهد شد، باید برای او کار هم مطابق آنچه آموزش دیده است، ایجاد می‌کردیم که انجام نگرفت، ولی الان این معضل را بنا به دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی باید چاره‌اندیشی کنند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه شهرری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته