دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1396 - 15:06
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات:

پژوهش مبنای هر حرکت عاقلانه، عالمانه و متعهدانه است

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه پژوهش مبنای هر حرکت عاقلانه، عالمانه، متعهدانه و مسئولانه است، گفت: اگر به دنبال عملکردی عاقلانه و متعهدانه در هر فعالیتی هستیم، باید بنای آن فعالیت را بر اساس تحقیق و پژوهش قرار داد. پژوهش را نباید کالایی تشریفاتی و لوکس تصور کرد.
کد خبر : 259613

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی در نخستین نشست تخصصی «جایگاه پژوهش در سینمای بعد از انقلاب» که با حضور جمعی از صاحبنظران، مسئولان، تهیه‌کنندگان و منتقدین سینما به همت معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات برگزار شد با توجه به تأکید امام خمینی بر اهمیت حوزه هنر و بخصوص سینما، گفت: «ایشان مخالف هنر نبودند، بلکه بر هنر به‌دور از ابتذال تأکید داشتند. این امر نشان از اهمیت حوزه هنر و بویژه سینما در دوران پس از انقلاب اسلامی دارد. بنابراین باید در حوزه هنر به شکلی بسیار جدی و تأثیرگذار ورود داشت تا بتوان به شکل‌گیری فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلابی در ملت ایران بیش از پیش کمک کرد.»


معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: «نباید به سینما به عنوان یک سرگرمی نگاه کرد. چراکه سینما به عنوان یک نهاد تأثیرگذار، معرف هویت، نیازها و مبلغ آرمان‌هایمان است.»


وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون پیوندی که بتواند مبنایی برای حل مسائل اساسی و چالش‌های کشور باشد، بین دانشگاه و صنعت سینما رخ نداده است، افزود: «دانشگاه و سینما به عنوان دو نهاد عمومی و درعین حال علمی و تخصصی که جزئی از جامعه هستند، می‌توانند با هم‌افزایی در عرصه فرهنگ‌سازی در راستای اهداف کلان نظام و کشور و حل مشکلات و پیشرفت ایران اسلامی بیش از پیش گام‌های موثری بردارند.»


معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات نیز با توجه به شاخصه‌های سینمای تراز انقلاب اسلامی گفت: «نخستین شاخصه، «معنامحور بودن» است که معتقدم این امر حتی در تولیدات طنزمحور هم باید رعایت شود. شاخصه دوم «جریان‌سازی» است. باید دید که سینمای ما تا چه میزان توانسته مظلومیت ایران را در جنگ تحمیلی و دربرابر تروریست‌ها به جهان مخابره کند.»


حجت‌الاسلام حجت‌اله ذاکر افزود: «دغدغه‌گری»، «دوراندیشی» و «چندبعدی‌نگری» نیز شاخصه‌های دیگری هستند که باید در تولیدات سینمایی به آنها توجه ویژه‌ای شود. معتقدم یک فیلم باید به گونه‌ای تولید شود که نه تنها برای زمان حال بلکه برای آینده نیز تأثیرگذار بوده و ابعاد و زوایای مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.


ذاکر ادامه داد: از دیگر شاخصه‌های سینمای تراز انقلاب اسلامی می‌توان «انقلابی بودن»، «مردمی بودن»، «نقدپذیری» و «فاخر بودن» را نام برد. به اعتقاد من یک فیلم زمانی موفق عمل خواهد کرد که این شاخصه‌ها در آن رعایت شده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته