دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 15:06
در قالب کارگاه آموزشی برگزار می‌شود؛

آشنایی پژوهشگران و محققان با روش میکروسکوپی نیروی اتمی در واحد علوم دارویی

سرپرست مرکز تحقیقات واحد علوم دارویی از برگزاری کارگاه AFM با هدف آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی و کاربرد آن در شناسایی نانو مواد در تاریخ 5 و 6 شهریور از سوی مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی خبر داد.
کد خبر : 25949

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مهناز قمی اظهار کرد:‌ مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی با حمایت معاونت پژوهش و فناوری واحد در روزهای 5 و 6 شهریور سال جاری اقدام به برگزاری کارگاه AFM با هدف آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی و کاربرد آن در شناسایی نانو مواد، کمک به پژوهشگران برای استفاده بهتر و کاربردی‌تر در پژوهش‌های مرتبط با فناوری نانو و توسعه جریان دانش کرده است.


به گفته سرپرست مرکز تحقیقات واحد علوم دارویی، میکروسکوپ نیروی اتمی دستگاهی است که برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتر به کار می‌رود.


وی درباره اهمیت این تکنیک گفت: انعطاف پذیری و سیگنال‌های بالقوه متعدد و امکان عملکرد دستگاه در وضعیت‌های مختلف، محققان را در بررسی سطوح گوناگون و تحت شرایط محیطی متفاوت توانمند می سازد.


قمی افزود: این دستگاه امکان عمل در محیط خلا، هوا و مایع را دارد برخلاف اکثر روش‌های بررسی خواص سطوح، غالباً محدودیت جدی بر روی نوع سطح و محیط آن نیز وجود ندارد بطوری‌که با این دستگاه امکان بررسی سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیر آلی وجود دارد.


وی گفت: خواص قابل اندازه‌گیری با این دستگاه شامل مورفولوژی هندسی، توزیع چسبندگی، اصطکاک، ناخالصی سطحی، جنس نقاط مختلف سطح است. در عمل از این قابلیت‌ها برای بررسی خوردگی، تمیزی، یکنواختی، زبری، چسبندگی، اصطکاک، اندازه و غیره استفاده می‌شود.


سرپرست مرکز تحقیقات واحد علوم دارویی یادآور شد: این دستگاه در حوزه‌های مختلف فناوری کاربردی اعم از الکترونیک، هوافضا، خودروسازی، علم مواد، بیولوژی، داروسازی و پتروشیمی دارای کاربرد است.


این مسئول خاطرنشان کرد: در این کارگاه علاوه بر آموزش اصول تئوری و عملی کار با این دستگاه، کاربردهای AFM ، آشنایی با میکروسکوپ‌های پیشرفته در زمینه نانو، تشریح نحوه عملکرد این میکروسکوپ و آشنایی با مدهای مختلف دستگاه برای آنالیز مواد گوناگون نیز داده می‌شود.


وی گفت: از همه استادان و اعضای هیئت علمی، کارشناسان آزمایشگاه‌ها، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی، نانو تکنولوژی و پلیمر که علاقه‌مند به شرکت در این کارگاه هستند دعوت می‌شود تا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02122006221 تماس حاصل کنند.


به گزارش آنا، کارگاه AFM در دو روز 5 و 6 شهریور ماه 1394 به مدت 16 ساعت در واحد علوم دارویی در بخش مرکز تحقیقات برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته