دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اصغر نعیمی در نشست خبری عنوان کرد:

«هایلایت» آغازی برای گفت‌وگو است/ فیلمی در نفی انتقام

کارگردان فیلم سینمایی «هایلایت» در نشست خبری این فیلم گفت: پایان فیلم آغازی برای گفت‌وگو و محفلی برای توضیح یک موقعیت پیچیده است، این فیلم تذکر می‌دهد که اگر به ما بدی شد ما حق نداریم بدی کنیم و اگر زمینه گناه برایمان فراهم شد نباید گناه کنیم، اهمیت فیلم نفی هرگونه انتقام است.
کد خبر : 259224

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهیه‌کننده، الهه حصاری، مینا وحید، آزاده زارعی و پژمان بازغی؛ بازیگران برگزار شد.


در ابتدای این نشست نعیمی گفت: فیلمسازی، یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد و اینکه می‌گویند منتقدان فیلمسازان خوبی نیستند ثابت شده نیست و ما منتقدانی مثل احمد امینی یا ایرج کریمی یا فریدون جیرانی و ... داریم که فیلمسازان خوبی هستند.


وی در ادامه در مورد ریتم فیلم «هایلایت» بیان کرد: قطعا نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مردمی و تماشای آن‌ها با اهالی رسانه به ما این چشم‌انداز را می‌دهد که یا اشتباهات را برای اکران عمومی درست کنیم و یا در فیلم بعدی آن‌ها را تکرار نکنیم. به هر حال در مورد ریتم با سامان سالور که تدوینگر فیلم است، حتما بازنگری می‌کنیم و قطعا ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند فیلم را تندتر کند.



نعیمی درباره چالش اصلی خود در نگارش فیلمنامه گفت: اساس این درام از مضمون آن شروع شد که نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن شرایط مختلف طرف مقابل بود و اینکه در مواجه با چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم؟! به هر حال اخلاق ما را دچار کشمکش می‌کند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه می‌خواهیم در مقابل رفتارها عکس‌العمل نشان دهیم.


وی اضافه کرد: پایان فیلم آغازی برای گفت‌وگو و محفلی برای توضیح یک موقعیت پیچیده است که آدم‌ها سهمی برای خود در موقعیت‌های گوناگون پیدا کنند. پایان فیلم تذکر می‌دهد که اگر به ما بدی شد ما حق نداریم بدی کنیم و اگر زمینه گناه برایمان فراهم شد نباید گناه کنیم، اهمیت فیلم نفی هرگونه انتقام است.


وی با اشاره به صحبت‌های شب گذشته بهرام توکلی که گفته بود اساسا سینمای مستقل وجود ندارد، گفت: شنیدن این حرف از زبان کارگردانی که همیشه هزینه‌ها برای او بوده، تلخ است. هیچکس حق ندارد جریان مستقل را انکار کند. آقای توکلی باید عذرخواهی کند که سینمای مستقل را زیر سوال برده و نفس استقلال را در سینما از بین برده است، همین جا اعلام می‌کنم فیلم من صد در صد مستقل است و اگر هر نهادی یک تومان به این فیلم کمک کرده بیاید و ده تومان پس بگیرد. با سرنیزه نمیتوان فیلمی را به خورد مخاطب داد.


ساسان سالور؛ تهیه‌کننده فیلم در مورد اکران عمومی «هایلایت» گفت: این فیلم تنها برای مخاطبان خاص نیست و اینکه خط‌مش برای اکران تعیین کنیم، صحیح نیست. اگر عدالت در بخش اکران که البته طی این سال‌ها آن‌را ندیده‌ایم برقرار شود و فضا در اختیار فیلم‌هایی مثل «هایلایت» هم قرار بگیرد، قطعا فیلم‌هایی مثل فیلم ما هم مخاطبان خود را پیدا می‌کنند؛ اما پیدا کردن مخاطب زمینه‌های مختلف دارد که از آن‌ها می‌توان به شورای صنفی، پخش‌کننده، سینماها و ... اشاره کرد.


پژمان بازغی؛ بازیگر فیلم گفت: جشنواره بهار سینمای ایران است و هرسال باید با انرژی و توان بیشتر فکر کنیم تا بتوانیم سال آینده جشنواره پربارتری را برگزار کنیم.


وی درخصوص موضوع غیرت در فیلم «هایلایت» توضیح داد: این فیلم دو نسل مرد را به تصویر می‌کشد؛ یک نسل مردی که شما به آن بی غیرت گفتید و نسل دوم مردی که سنتی است. «هایلایت» به هیچ عنوان قصد ندارد ترویج بی‌غیرتی کند.


این بازیگر افزود: سینما به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که نمود عینی زیادی ندارند، در واقع فیلمساز آن بخش از جامعه‌ای را نشان می‌دهد که دغدغه ذهنی او است و این اصلا ترویج دادن خشم یا بی‌غیزتی نیست، آقای نهیمی هم در این فیلم قصد دارد راه گفتمان و برخوردهای عقلانی را تصویر کند.


بازغی تاکید کرد: سینمای مستقل به سرمایه‌گذارانی نیاز دارد که خیلی هم به فکر گیشه نباشند و از سرمایه‌گذاران این فیلم هم به همین دلیل تشکر می‌کنم.


آزاده زارعی؛ دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: بعد از «آمین خواهیم گفت» و «آوای باران‌» که نقش پسر را در آن‌ها بازی کردم تمام پیشنهادات در همین زمینه به من می‌شد اما وقتی «هایلایت» به من پیشنهاد شد و چون تا به حال چنین اتفاقی را در زندگی تجربه نکرده بودم ایفای آن برایم جالب بود.


گفتنی است؛ از نکات قابل توجه این‌ نشست مطرح کردن سوالی از سوی مستانه مهاجر؛ تدوینگر سینما و همسر پژمان بازغی بود که از اصغر نعیمی درمورد چرایی عنوان فیلم پرسید و نعیمی پاسخ داد: عنوان «هایلایت» زیبا بود، ضمن اینکه هایلایت به معنای پررنگ‌کردن است و من می‌خواستم در این فیلم تاباندن نور به بخش‌ها و لایه‌های مخفی را نشان دهم. به همین دلیل این عنوان را انتخاب کردم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب