دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش 40 درصدی بودجه دفاعی فرانسه

شکایت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اینکه اروپا سهم دفاعی خود در ناتو را به خوبی انجام نمی‌دهد، باعث شد تا فرانسه برنامه‌هایی را برای افزایش بودجه دفاعی‌اش تا 40 درصد اعلام کند.
کد خبر : 259141

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «کشورهای اروپایی عضو ناتو از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای کم کردن فشارهای تحمیل شده بر واشنگتن که در حال حاضر 70 درصد از بودجه دفاعی ناتو را تامین می‌کند، زیر فشار قرار گرفته‌اند.»


دولت فرانسه روز چهارشنبه لایحه‌ای را اعلام کرد که بودجه دفاعی نیروهای مسلح را از 34.2 میلیارد یورو (42 میلیارد دلار) در سال 2018 به 50 میلیارد یورو در سال 2025 افزایش می‌دهد و بودجه دفاعی کنونی فرانسه از 1.82 درصد از میزان تولید ناخالص داخلی را به هدف ناتو یعنی 2 درصد می‌رساند.


بریتانیا و فرانسه مسلح به تسلیحات اتمی، بزرگترین قدرت‌های نظامی در اتحادیه اروپا هستند. افزایش بودجه نظامی فرانسه به ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون بیانگر تغییری چشمگیر پس از سال‌ها کاهش بودجه دفاعی است که باعث ایجاد تنش در میان نیروهای مسلح این کشور شده است.


سال گذشته رئیس نیروهای مسلح فرانسه پس از اختلاف با ماکرون به خاطر کاهش هزینه‌های دفاعی در بودجه موقت سال 2017 میلادی استعفا کرد.


ماکرون نخستین فرمانده کل قوای فرانسه است که هرگز در ارتش فعالیت نکرده است، چرا که از نظر سنی مشمول لغو خدمت سربازی اجباری است که در سال 1997 میلادی تصویب شد، اما ماکرون بارها بر تعهدش نسبت به نیروهای مسلح تاکید کرده است، نیروهایی که در غرب آفریقا و خاورمیانه مشغول مبارزه با افراط‌گرایان هستند و به خاطر تهدید تروریستی داخلی در خیابان‌های فرانسه بسیج شده‌اند.


یکی از منابع نزدیک به وزیر دفاع فرانسه گفت: «قوانین قبلی برنامه‌ریزی بودجه ارتش را زیر فشار گذاشته بود. این بار ما از دولت فرانسه می‌خواهیم این فشار را از روی دوش ارتش بردارد. وزارت دفاع فرانسه قصد دارد میان سال‌های 2019 و 2022 میلادی بودجه‌اش را تا 1.7 میلیارد یورو افزایش دهد و این افزایش بودجه را میان سال‌های 2023 و 2025 میلادی به سه میلیارد یورو برساند.»


منبع: ایسنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته