دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهرام توکلی در نشست خبری مطرح کرد:

«تنگه ابوقریب» از آرامش به التهاب می‌رسد/اعتماد سازمان اوج به توکلی

بهرام توکلی؛ کارگردان فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در نشست خبری این فیلم گفت: فیلم ما از یک آرامش شروع می‌شود و با التهاب به اتمام می‌رسد، فیلمبردار در تمام لحظه‌های فیلم تلاش کرد با دوربین خود روند رسیدن آرامش به التهاب را به خوبی نمایش دهد.
کد خبر : 259006

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، این نشست با حضور بهرام توکلی؛ کارگردان، رشید دانشمند؛ صدابردار، امیرحسین قاسمی؛ صداگذار، محسن روزبهانی؛ جلوه‌های ویژه، حامد ثابت؛ آهنگساز، میثم مولایی؛ تدوینگر، سعید ملکان؛ تهیه کننده، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی و مهدی قربانی؛ بازیگران در پردیس ملت برگزار شد.


بهرام توکلی در ابتدای این نشست گفت: بزرگ‌ترین منبع برای بازسازی صحنه‌های جنگی مستندهایی است که در دسترس است. ما تکیه‌مان بیشتر به آن مستندها بود. ناخودآگاه دیدن فیلم‌های روز سینمای دنیا بر ذهن هر کارگردانی تأثیرگذار است اما من تلاش کردم تا فضای بومی جنگ‌مان حفظ شود و تکیه بر فیلم‌های مستند داشته باشم.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: تحقیقاتی که برای این فیلم انجام شد، دو بخش میدانی و مصاحبه بود. این روز که در فیلم نشان داده شد، آنقدر وقایع گسترده‌ای داشت که هیچ فیلمی نمی‌تواند به طور کامل آن را نشان دهد. تا امروز سه رمان درمورد آن نوشته شده، ما تلاش کردیم کلیات مستند این یک روز و نیم در فیلم حفظ شود و قصه بر مبنای آن پیش برود.


این کارگردان ادامه داد: فیلم ما از یک آرامش شروع می‌شود و با التهاب به اتمام می‌رسد. دوربین در این فیلم تلاش داشت تا این روند را به خوبی نمایش دهد.


وی همچنین به فضای باورپذیر فیلم اشاره کرد و گفت: ما برای نزدیک شدن به روایت مستند؛ نقش موسیقی را در «تنگه ابوقریب» کم کردیم.



کارگردان «آسمان زرد کم عمق» در ادامه به برخی فضاهای رسانه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: عده‌ای از منتقدان هستند که به مجموعه‌ای از فیلمسازان، پوچ‌گرا می‌گویند و هرکس که شبیه این منتقدان نباشد قطعا در این دسته قرار می‌گیرد!


توکلی در بخش پایانی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: آقای ملکان یک آرتیست است و طرح این فیلم هم برای خود او است. وقتی این طرح را به من گفت تا پایان در همه موارد همراه ما بودند. حضور یک تهیه‌کننده آرتیست باعث می‌شود تا کیفیت کار این چنین بالا برود. سینمای ایران به چنین تهیه‌کننده‌های آرتیستی نیاز دارد که دلشان برای فیلم بسوزد.


سعید ملکان؛ تهیه‌کننده فیلم اظهار داشت: دو سال پیش با آقای توکلی موضوع بچه‌های گردان عمار را مطرح کردم و همراه با بچه‌های گردان، تحقیقات را انجام دادیم. این فیلم محصول یک تیم درجه یک و همراه بود که جایگزین هیچ کدام‌شان وجود ندارد. اعتمادی که آقای حسنی مدیر موسسه اوج و آقای والی نژاد هم به ما داشتند، خیلی کمک بزرگی بود.


وی افزود: انگیزه همه ما برای ساخت فیلم این بود که چنین فیلمی به درد امروز ما می‌خورد. این تنگه، می‌تواند نماد خیلی چیزها باشد که به عقیده من همان وحدت ملی است. امروز ما باید وحدت ملی‌مان را حفظ کنیم.


سعید ملکان در پاسخ به پرسشی درباره بودجه «تنگه ابوقریب» گفت: بودجه این فیلم اندکی بیش از پنج میلیارد است.



حامد ثابت سازنده موسیقی متن فیلم در ادامه گفت: این فیلم بیست و دو دقیقه موسیقی دارد. برای تک تک لحظات فیلم برنامه‌ریزی شده تا موسیقی بیاید و حتی برای بعضی صحنه‌ها چند بار موسیقی ساخته شد.


جواد عزتی از بازیگران فیلم نیز گفت: این فیلم از آن دسته فیلم‌ها بود که دوست داشتم خودم بازیگر آن نباشم و فیلم را ببینم و زار بزنم. این فیلم درمورد روزیست که در تاریخ دفاع مقدس گم شده است و حاصل ادای دین ما به چنین روزیست.


محسن روزبهانی طراح جلوه‌های ویژه «تنگه ابوقریب» نیز در ادامه اظهار داشت: این فیلم سخت‌ترین تجربه کاری من بود. در این فیلم آرامش فوق‌العاده‌ای پشت صحنه فیلم وجود داشت. من صد و پنجاه فیلم جنگی کار کردم و این آرامش کمک کرد تا تجربه‌ای به این سختی پیش برود.


حمیدرضا آذرنگ در ادامه نشست اظهار داشت: در این فیلم یک نظم فوق‌العاده وجود داشت. در پایان کار گریم هر یک از ما، سه ساعت و نیم طول می کشید. این کار به شدت سخت بود.


امیر جدیدی هم گفت: ما با آقای توکلی در ابتدای فیلم به یک توافق رسیدیم و حرف زدیم و بعد از آن، فقط باید می‌جنگیدم. این کار فقط برایم بازیگری نبود و من بابتش جنگیدم.


مهدی پاکدل هم در این نشست گفت: دیروز در اکران مردمی فیلم «تنگه ابوقریب» دختر خانمی که متولد سال هشتاد بود به من گفت «من بعد از دیدن این فیلم جنگ هشت ساله را به عنوان بخشی از هویت ملی‌ام پذیرفتم». فکر می‌کنم این هدف اصلی فیلم بود. کار من هم در این فیلم خیلی عجیب بود و واقعا یک کار بازیگری نبود، بلکه حقیقتا خود جنگ بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب