دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشجوی برتر دکتری تخصصی پرستاری در گفت‌وگو با آنا:

وزارت بهداشت، نظام ارزشیابی پرستاران را به‌درستی اجرا کند

عضو دبیرخانه شورای آموزش پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت علمی واحد دزفول با انتقاد از دریافتی کم پرستاران از وزارت بهداشت خواست تا نظام ارزشیابی پرستاران را به‌درستی اجرا کند.
کد خبر : 258771

دکتر مریم رادمهر دانشجوی برتر دکتری تخصصی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به عنوان عضو دبیرخانه شورای آموزش پرستاری و مامایی انتخاب شده است؛ به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با وی عضو هیأت علمی واحد دزفول گفت‌وگو کرده است که در زیر می‌خوانیم.


*لطفاً خودتان را معرفی کنید.



-مریم رادمهر هستم، متولد 1344 در شهر آبادان اما دوران کودکی و بزرگسالی خود را در شهر اصفهان بوده‌ام. از همان دوران دبیرستان علاقه زیادی به رشته پرستاری داشتم تا جایی که رشته پرستاری انتخاب چهارم من در کنکور سراسری بود. تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراندم. پس از پایان مقطع کارشناسی در بیمارستان کار دانشجویی می‌کردم و در زمان جنگ تحمیلی حدود 4 ماه در بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک (که زیر نظر راه‌آهن بود) فعالیت داشتم. سال 1365 در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شدم و علاوه بر تحصیل همزمان برای طرح نیروی انسانی به عنوان مدرس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول بودم. در سال 1374 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده و تا سال 1376 به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت داشتم. پس از ازدواج به دزفول آمده و در سال 1377 به عنوان عضو هیأت علمی واحد دزفول استخدام شدم. در سال 1393 فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران شدم.


*توضیحاتی در مورد دبیرخانه شورای آموزش پرستاری بفرمایید. چه سیاست‌ها و راهبردهایی از طریق این دبیرخانه تعیین می‌شود؟


-نخستین بار است که این شورا در معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است؛ وظایف دبیرخانه شورای آموزش پرستاری و مامایی شامل تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در همه مقاطع تحصیلات تکمیلی در واحدهای مجری رشته‌های پرستاری و مامایی، نظارت بر برگزاری آزمون شفاهی(مصاحبه) دوره دکتری تخصصی(ph.D)، بازنگری برنامه‌های آموزشی در مقاطع گوناگون رشته‌های پرستاری و مامایی در راستای برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی و تأیید رشته محل‌های جدید، بازدید و ارزیابی ادواری رشته محل‌ها، سیاستگذاری و تعیین خط مشی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، بررسی و تعیین نیازهای آموزشی پرستاری و مامایی و تعیین شرایط و ضوابط برای تربیت نیروی انسانی می‌شود.



*آیا شما تنها فردی هستید که از استان خوزستان به این شورا معرفی شدید؟


-همانطور که بیان شد، برای ارزیابی، تصمیم گیری و برنامه ریزی رشته های علوم پزشکی به صورت تخصصی، آنها را به چندین قطب تقسیم کرده و مسئولیت هرکدام از این قطب‌ها را بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت به عهده یک فرد گذاشته است. اکنون همه امور آموزشی دانشکده‌های پرستاری استان‌های خوزستان، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام بر عهده بنده است. از جمله برنامه‌هایی که دبیرخانه شورای آموزش پرستاری در این راستا اتخاذ کرده، اجرای سیاست‌های کلان در دانشکده‌های استان‌ها خواهد بود؛ در استان خوزستان فقط بنده به عنوان عضو دبیرخانه شورای آموزش پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدم. البته آقای تقیان از واحد اهواز نیز مسئولیت شورای آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی استان فارس را بر عهده دارند.


*درباره فعالیت‌های پژوهشی خود توضیح دهید.



-از سوابق آموزشی و پژوهشی بنده می‌توان پژوهشگر برتر منطقه 6 دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگر برتر استان خوزستان در رشته علوم پزشکی، دانشجوی برتر دکتری تخصصی رشته پرستاری در دهمین جشنواره آموزشی دانشگاهی شهید مطهری (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، 4 بار مدرس نمونه واحد دزفول، عضویت در شورای پژوهشی آموزشی، عضو کمیته منتخب واحد دزفول، عضو شورای آموزشی علوم پزشکی استان خوزستان، نماینده تام الاختیار واحد دزفول در برنامه‌های کمیته اخلاق حرفه‌ایی پزشکی کشور، عضو کمیته علمی جشنواره تعاونی کارآفرینان برتر استان خوزستان، عضو کمیته علمی جشنواره ایتاپ در شمال خوزستان و ارائه چندین طرح پژوهشی و مقالات علمی در ژورنال‌های معتبر را نام برد.


*معضلات و کمبودهای این رشته چیست؟


-بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معضل مباحث مالی است؛ پرستاران به صورت شبانه روزی به مردم خدمت می‌کنند، حرفه پرستاری فقط یک مهارت نیست، بلکه ترکیبی از دانش اخلاقی، حرفه‌ایی و مهارتی است و نمی‌توان برای پرستار میزان و مقدار پرداختی تعیین کرد. طبعاً یک پرستار نسبت به کاری که ارائه می‌دهد، انتظاراتی دارد؛ میزان کاری که پرستار ارائه می‌دهد خیلی زیاد بوده ولی حقوق و دستمزدی کمتر از حق واقعی خود دریافت می‌کند؛ مشکل دیگر اینکه از وزارت بهداشت انتظار داریم ارزشیابی‌ها را برای پرستاران درست لحاظ کنند. برای ارزشیابی‌ها در خصوص مراقبت پرستاران در مراکز درمانی و بهداشتی امتیاز داده شود تا موجب انگیزه در این پرستاران شود.


-مورد دیگر این که در سال‌های اخیر بیشتر دانشگاه ها به دنبال گرفتن دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد هستند و به کیفیت توجه نمی‌کنند. به نظر بنده اگر دانشگاه‌ها به جای گرفتن دانشجو در مقطع ارشد بیشتر توجه خود را برای بالابردن کیفیت آموزش در دوره کارشناسی لحاظ کنند به نتیجه بهتری می‌رسند و لازمه آن این است که نظام آموزش پرستاری تمام تمرکز خود را برای تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی قرار داده و در این خصوص بیشتر سرمایه‌گذاری کند.


*در مورد دانشکده پرستاری و مامایی واحد دزفول توضیح دهید. این دانشکده چه سالی راه‌اندازی شد؟



-دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1371 در واحد دزفول راه‌اندازی شد و همان سال در مقاطع کارشناسی پرستاری و کاردانی مامایی از طریق آزمون به جذب دانشجو مبادرت کرد و در سال 1386 رشته کارشناسی مامایی تصویب شد؛ دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1384 به عنوان دانشکده مصوب سازمان مرکزی تأیید شد. در سال 1387 مجوز پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی مامایی از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به واحد دزفول داده شد. دانشکده پرستاری و مامایی واحد دزفول به آزمایشگاه‌های میکروب و انگل، بافت شناسی، آسیب شناسی، آناتومی، بیوشیمی ایمنی، پراتیک پرستاری و پرانیک مامایی هم مجهز است.


در خصوص استادان می‌توان گفت، استادانی با تخصص‌های مختلف در این دانشکده فعالیت دارند و اکنون 12 نفر به عنوان عضو هیأت علمی تمام وقت و 12 نفر به صورت حق التدریس با این دانشکده همکاری می‌کنند. از موارد قوت حوزه پرستاری و مامایی این است که اکثر فارغ التحصیلان دانشکده پرستاری و مامایی واحد دزفول جذب کار شده‌اند. می‌توان به جرأت گفت که حدود 50 درصد پرسنل بیمارستان بزرگ گنجویان دزفول را فارغ التحصیلان دانشکده پرستاری و مامایی واحد دزفول پوشش می‌دهند و سایر فارغ‌التحصیلان واحد دزفول نیز در بیمارستان‌های مختلف منطقه از جمله بیمارستان اندیمشک و بیمارستان شوش مشغول به کار هستند. حتی در سال‌های گذشته فارغ التحصیلانی داشتیم که پس از گذراندن دوره‌های خاص، دوره طرح خود را در بخش‌های تخصصی بیمارستان شریعتی، بیمارستان امام(ره) و بیمارستان شهید رجایی تهران مشغول به کار و استخدام شدند.



یکی از موارد خیلی ممتاز که دانشکده پرستاری و مامایی با آن درگیر است به خاطر بازدیدهای مکرر وزارت بهداشت است؛ در سطح کشور به وزارت بهداشت اختیارات تام داده شده تا در صورت تشخیص مانع فعالیت دانشکده‌ها شود و دانشکده پرستاری و مامایی باید آماده بوده تا نقصی نداشته باشد. لذا دانشکده پرستاری و مامایی واحد دزفول همیشه در حال فعالیت و بالا بردن سطح آموزش در دانشکده بوده و به لطف خدا تاکنون بیشترین رضایت وزارت بهداشت محقق شده است.


گفت‌وگو از حسین اسدی ذاکر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب