دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1396 - 12:25
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قوه قضاییه علاوه بر معرفی متخلفین، قضات باوجدان را تشویق کند

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم رئیس قوه قضاییه مبنی بر معرفی قضات متخلف بسیار مثبت است اما کافی نیست و باید در کنار آن از قضاتی که مورد رضایت مردم هستند، تشویق به عمل آید.
کد خبر : 258133

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به تصمیم اخیر رئیس قوه قضاییه برای اعلام نام و تصویر قضات متخلف اظهار داشت: یکی از ارکان رکین یک حکومت، قضات عادل و پاکدست آن سیستم است و برعکس، یکی از دلایل زوال جامعه می‌تواند خدای‌نخواسته قضات مشکل‌دار باشد.


وی در ادامه گفت: این برای مردم خیلی مهم است که بدانند عدالتی در جامعه است، مردم به یک چشم دیده می شوند، قاضی از تقوای مناسبی برخوردار بوده و خدا ترس است، برای قاضی مهم نیست شاکی کیست و متشاکی چه کسی است.


جمالی با اشاره به اینکه تصمیم رئیس قوه قضاییه بسیار خوب است اما کافی نیست، خاطرنشان کرد: باید در کنار این طرح، قضات باوجدانی که مورد رضایت مردم هستند تشویق شوند؛ البته این کار باید با معیارهای محکم انجام نشود؛ نه اینکه نظیر آنچه در برخی دستگاه‌ها دیده‌ایم، بدون هیچ مدرک و دلیلی لیست های بلندبالا ایجاد شده و برخی مورد تشویق قرار گیرند.


قوه قضاییه اسامی کامل متهمین را اعلام کند


عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: معرفی قضات مشکل‌دار اولا جنبه پیشگیری خواهد داشت، ثانیا اعتماد عمومی را جلب خواهد کرد، ثالثا با این حرکت، قوه قضاییه به یکی از وظایف خود عمل کرده است.


محمدجواد جمالی نوبندگانی به قوه قضاییه پیشنهاد داد: اگرچه این قوه معذورات و محذوراتی دارد؛ اما بهتر است اسامی متهمین را هم اعلام کنند. البته پیش از آن باید آموزش دهند اتهام یعنی چه و محکومیت یعنی چه. اینکه حروف اول اسامی متهمین ذکر می شود و از اعلام اسامی واقعی آنان خودداری می شود، بسیار بد است. در غیر این صورت اگر حروف اختصاری را هم اعلام نکنند، بهتر است.


وی تاکید کرد: استفاده از حروف ابتدایی اسامی متهمین باعث خنده و استهزا می شود. در حال حاضر در دنیا اسامی کامل متهمین اعلام می شود و حتی وقتی مسئولین متهم می شوند، استعفا می دهند تا بتوان به اتهامات آنان رسیدگی کرد.


نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه یکی از ارکان مهم حاکمیت است و باید طرحی نو دراندازد، خاطرنشان ساخت: البته این قوه دچار مشکلاتی است. بودجه این قوه متناسب نیست و تعداد قضات آن نیز اندک است. دادگاه ها به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری دچار مشکل هستند.


وی اضافه کرد: متاسفانه دست دولت بسته است؛ وگرنه بودجه قوه قضاییه باید افزایش یابد و محدودیت افزایش حقوق برای قضات خطرناک است.


جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه برخی قضات پرونده ها را به خانه می برند و در روز تعداد زیادی پرونده را بررسی می کنند، بیان کرد: اطاله دادرسی باعث ناامیدی می‌شود و همین زمانی که دادرسی به طول می انجامد می تواند باعث ایجاد فساد شود. هرچه دادرسی کوتاه‌تر باشد، باعث می شود وقت مردم گرفته نشود و ضمنا در آنان ایجاد امیدواری می کند. اکنون مردم تا حد زیادی از شکایت بردن به دادگاه ها خودداری می کنند؛ چراکه می دانند مدت‌ها طول می کشد تا به نتیجه برسند.


وی تاکید کرد: یکی دیگر از فواید صدور سریع حکم متهمین، این است که باعث عبرت‌آموزی به دیگر متخلفین می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
۰
تشکرازقاضی معمم باشهامت دادگاه محلاتی محمد رسول خانزاده حکم ابطال رای داوری که خودقاضی بوده صادر نمودند
هلدینگ شایسته