دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1394 - 16:56

نخستین تصاویر از مرگ‌ومیر گسترده حیات‌وحش «هفتاد قله» بر اثر طاعون + تصاویر

بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR) در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، طی ۱۰ روز گذشته بیش از یکصد کل‌، بز، قوچ و میش وحشی تلف شده‌اند.
کد خبر : 25813

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران (iew)، قطعا تعداد جانوارن تلف شده بسیار بیش از آمار تلفات اعلام شده (یکصد عدد) است، چراکه آمار اعلام شده صرفا لاشه‌های کشف و مشاهده شده توسط اکیپ‌های مستقر در منطقه است. به طور حتم تعداد زیادی از جانوران در نقاط مختلف منطقه به خصوص صخره‌های صعب‌العبور از بین‌رفته و لاشه آنها هرگز مشاهده نشده است.


با آغاز مشاهده علایم بیماری و مرگ‌ومیر در میان حیات‌وحش، طی ۱۰ روز اخیر تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روزی توسط محیط‌بانان و کارشناسان محیط‌طبیعی استان مرکزی جهت پایش منطقه، معدوم‌سازی و دفن بهداشتی لاشه‌ها، شستشو و آهک‌پاشی آبشخورها انجام شده است.


با این وجود تلفات در بین وحوش هفتاد قله اراک بسیار گسترده بوده و بخش قابل توجهی از حیات‌وحش منطقه را از بین برده است.


بر اساس این گزارش تلفات این بیماری از بزهای وحشی نابالغ و ماده­‌ها شروع و با پیشرفت بیماری، مرگ‌ومیر در کل‌های سالخورده و به تازگی در قوچ‌های وحشی نیز مشاهده شده و همچنان ادامه دارد؛ اما روند تلفات و کشف لاشه‌های جدید تا حدی کاهش یافته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: محیطزیست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته