دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

بررسی جزئیات مرگ ۱۷ گونه نایاب فوک/ آلاینده‌های دریای خزر در مرگ فوک‌ها بی‌تاثیر نیست

کورس ربیعی گفت: تا کنون 17 فوک خزری تلف شده‌ و علت آن هنوز مشخص نیست؛ البته بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم انجام شده و منتظر جواب هستیم.
کد خبر : 612611
فوک خزری



کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا در خصوص مرگ‌ومیر فوک‌های دریای خزر گفت: در طول مدت ۷ ماه گذشته ۱۷ مورد تلفات فوک داشتیم که این فوک‌های مهاجر دریای خزر همیشه در معرض یکسری تهدیدات دائمی بودند و هستند؛ اما چیزی که الان باعث شده توجهات یک مقدار بیشتر شود، میزان تلفات است.


وی ادامه داد: فوک‌های خزری به‌صورت دائم در معرض تهدید بوده‌اند اما این چیزی که می‌بینیم مرگ و میر معمول و رایج نیست چون سال‌های اخیر موردی داشتیم که ناشی از آسیب یا صدمه فیزیکی در تورهای صیادی یا تورهای سرگردانی که در سواحل برای ماهیگیری است بوده است اما از ابتدای امسال لاشه ۱۷ قلاده فوک در ساحل استان مازندران و گلستان گزارش شده است.


لاشه‌ فوک‌ها نشانی از صدمات فیزیکی نداشتند


ربیعی با بیان این‌که این لاشه‌ها در شرایطی که چند روزی از مرگ آنها گذشته و قطعاً در فاصله دورتری از ساحل در دریا تلف شده و موج آنها را به ساحل آورده است. افزود: لاشه‌های پیدا شده صدمات فیزیکی نداشتند و این نشان می‌دهد به دلایلی غیر از آسیب و صدمه از بین رفته‌اند. بیشترین تلفات در بخش‌های میانی دریا مثل شهرهای جویبار، بابلسر تا محمودآباد و نور بوده و این تلفات اخیر هم در حوزه شهرستان ساحلی جویبار بوده اتفاق افتاده است.


وی در مورد علت مرگ‌ومیر فوک‌ها عنوان کرد: در حال حاضر فقط می‌توانیم بگوییم که مرگ آنها ناشی از صدمه فیزیکی نبوده است و می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند آلودگی، بیماری‌ها و تهدیدات و بیماری‌های ویروسی، عفونی باشد.




بیشتر بخوانید:


تاراج محیط زیست به بهای سود شکار پرندگان مهاجر


تالاب‌ها خشک، جنگل‌ها در آتش و محیط زیست در بحران/ دولت از چه عملکردی دفاع می‌کند؟


سرنوشت ببرمازندران و شیر خوزستان در انتظار یوزپلنگ ایرانی/ تعداد یوزهای موجود کمتر از ۱۰۰ قلاده


آتش در جان زاگرس و خواب سنگین محیط زیستی‌ها/ اینجا با قاتلان جنگل کاری ندارند!




رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه غالب نمونه‌هایی که به دست ما رسید، نمونه‌های متلاشی و متعفن شده بود که مورد خوبی برای نمونه‌گیری نبوده است ادامه داد: اخیرا یک نمونه فوک سالم در تور گیر افتاده که روی آن نمونه‌گیری انجام و حیوان رها شده است.


وی عنوان کرد: البته گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که علت مرگ فوک‌ها می‌تواند بیماری ویروسی دیستمبر که از سگ‌سانان منتقل می‌شود و در دوره‌های گذشته هم تلفاتی داشته، باشد البته فعالیت‌های نظامی کشورهای همسایه که در منطقه صورت گرفته هم می‌تواند موثر باشد.


نقش آلاینده‌های دریای خزر در مرگ فوک‌ها


ربیعی در پاسخ به این‌ سوال که آیا آلودگی‌ها و عوامل آلاینده‌ای که دریای خزر را تهدید می‌کند می‌تواند منجبر به مرگ فوک‌ها شده باشد بیان کرد: این مورد نیز بی‌تاثیر نمی‌تواند باشد اما آلودگی‌ها منجر به مرگ و میر دسته‌جمعی نمی‌شود و حیوان بایستی به تدریجی ضعیف شود و از بین برود که این فوک‌ها هم دچار ضعف نبودند.


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه فوک‌ها مهاجر هستند گفت: این فوک‌ها توله‌آوری یا زادآوری‌شان را در سواحل زمستان یخی در شمال دریای خزر انجام می‌دهند و وقتی به تدریج هوا گرم می‌شود به سمت بخش‌های جنوبی خزر یعنی مازندارن و گیلان که عمیق‌تر هستند مهاجرت می‌کنند که ما گیلان و مازندران را با این ویژگی‌ها داریم، بنابراین این فوک‌ها بهار، تابستان و تا آذر در پاییز اینجا هستند و پس از سرد شدن و فصل زادآوری‌شان به مکان قبلی باز می گردند که این تغییر آب‌و هوا نیز می‌تواند باعث از بین رفتن آنها شود.


وی خاطرنشان کرد: انجمن حفاظت از فوک‌های خزری درگشت دریایی‌هایی که دارند گزارشاتی را ارائه دادند که برای بررسی بیشتر به سازمان دام‌پزشکی ارسال شده که ما بتوانیم بر اساس آن اظهارنظر رسمی کنیم و بتوانیم برای مدیریت و حفاظت گونه اقداماتی انجام دهیم. البته به‌زودی فعالیت صید و صیادی در دریا شروع می‌شود که آنها نیز در زمینه رصد و جست‌وجوی بیماری، بی‌حالی و یا ... با همکاری می‌کنند.


فوک‌ها تنها گونه پستاندار دریای خزر هستند


ربیعی با تاکیدبر این‌که این‌فوک‌ها تنها گونه پستاندار دریای خزر است که در حال انقراض است افزود: بیش از ۹۰ درصد جمعیت‌ این فوک‌ها در چندین سال گذشته به دلایل مختلفی که می‌تواند ناشی از اختلالات برنامه غذایی، آلودگی‌ها و بیماری ویروسی باشد از دست رفته‌اند، البته خطر تهدید شکار غیرمجاز و گسترده در کشورهای شمالی دریای خزر هم بود که در سال‌های اخیر با تلاش مؤسسات و دوستداران حفاظت محیط زیست ممنوع شده است.


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران به خطر تهدید گیر افتادن فوک‌ها در تورهای صیادی که به شدت بقیه تهدیدات نیست اشاره کرد و گفت: نکنه حائز اهمیت این است که آلودگی‌ها و آلایندگی‌ها می‌توانند بر ذخایر آبزیان دریای خزر، بر منابع غذایی فوک و بر تولید مثل و جمعیت این گونه نیز تاثیرگذار داشته باشند. گفتنی است مجوز شکار و صیادی در کشورهای شمالی خزر متوقف شده است. در واقع رده حفاظتی این گونه در خطر انقراض افزایش پیدا کرده، صیادان و ماهیگران و کسانی که با قایق فعالیت‌های تفریحی و صیادی دارند آموزش‌های لازم را دیده‌اند که اگر فوک در دام گیر افتاد اقدامات لازم را انجام دهند.


وی بابیان این‌که حفاظت از این گونه نیازمند یک اقدام بسیار مهم و مشترک بین تمام کشورها است یادآور شد: ردیابی سموم و بیماری‌ها قطعاً آزمایشگاه تخصصی می‌خواهد که در حال حاضر رایزنی‌هایی با سازمان دام‌پزشکی در این خصوص انجام شده است.


انتهای پیام/۴۱۶۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته